ژاپن در اقدامی نادر که نشان دهنده تلاش این کشور برای تغییر نام «دریای شرقی چین» به «دریای ژاپن» است، از اتباع خود در نقاط مختلف دنیا خواست تا هر سندی را که در آن نام دریای ژاپن ثبت شده در اسرع وقت به دولت توکیو تحویل دهند.

به گزارش جماران؛ دریایی شرقی چین، یکی از کانونهای مناقشه میان چین و ژاپن و همچنین ژاپن با کره جنوبی محسوب می شود و اقدام اخیر توکیو می تواند باعث تشدید و افزایش تنش ها میان این سه کشور گردد.
بر اساس گزارش های منتشر شده، وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه ای که دولت توکیو نیز بر آن مهر تایید زده، از اتباع ژاپنی در کشورهای مختلف خواسته است، با مشاهده نقشه و اسناد مرتبط با دریای شرقی و همچنین جزایر «تاکه شیما» (جزایری که در کره جنوبی دوکدو نامیده می شود) آن را ارائه دهند.
مناقشه میان پکن، توکیو و سئول در دریای شرقی چین بر سر جزایر موجود در آن است و اقدام دولت ژاپن و وزارت امور خارجه این کشور می تواند منازعات میان این کشور با چین و بخصوص کره جنوبی را که مدعی مالکیت بر جزایر «دوکدو» است، افزایش دهد.
جزایر دوکدو در واقع شامل دو کوه صخره ای است که سر از آب بیرون آورده اند و چندین کوه صخره ای کوچک نیز آنها را احاطه کرده اند.
کره جنوبی این جزایر را از سال 1950 میلادی تاکنون تحت کنترل خود دارد و هم اینک نیز یک نیروی گشت را به همراه یک بالگرد و نیز فانوس دریایی در این منطقه مستقر کرده است.
در این میان پکن هم مدعی مالکیت سه جزیره (مجمع الجزایر) میان خود و کره جنوبی در دریای شرقی است که در چین به نام «دیائویو» و در ژاپن به نام «سنکاکو» شناخته می شود.
چین می گوید نام این جزیره در اسناد تاریخی به قدمت 600 سال در چین موجود است و چینی ها مالکیت جزایر را تنها پس از شکست به ژاپن در سال 1895 به توکیو واگذار کرده اند.
تارنمای ژاپن نیوز روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که کار توکیو دشوار است زیرا جزایر دوکدو که تحت مالکیت کره جنوبی قرار گرفته است از لحاظ بین المللی نیز به همین نام شناخته می شود.
گزارش می افزاید، نیروهای نظامی و گشتی های کره جنوبی از این منطقه حفاظت می کنند و هرگز به ژاپن اجازه نزدیک شدن به آن نداده اند و هر بار در چنین منازعاتی، کره جنوبی مواضع سختی در قبال ژاپن اتخاذ کرده است.
توکیو می گوید که از قرن نوزدهم دریای شرقی را در عرصه بین المللی دریای ژاپن می نامیده اند و کره جنوبی به طور غیرقانونی جزایر «تاکه شیما» (‌دوکدو ) را اشغال کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.