به گزارش جماران؛ وزیر ارتباطات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی گفت: با امضای سند همکاری بین ایران و مالزی ،حجم تجارت دو کشور که اکنون 700 میلیون دلار است به سه برابر افزایش می یابد.

محمود واعظی روز چهارشنبه به هنگام دیداربا مصطفی محمد وزیر تجارت خارجی و صنایع مالزی در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: سندی که امروز بین دو کشور به امضا رسید اهداف کمیسیون مشترک اقتصادی را دنبال خواهد کرد و گام بسیار مهمی برای توسعه روابط دو کشور است.
عضو کابینه دولت یازدهم به سفر هیات مالزیایی به ریاست وزیر تجارت و صنایع این کشور که روز دوشنبه گذشته به کشورمان صورت گرفت اشاره کرد و افزود: هیات مالزیایی در این سفر دیدارهای خوبی با مقام های مختلف کشورمان داشته اند که در آنها به توافق های مهم و سازنده ای هم دست یافته اند.
واعظی به دیداری که مصطفی محمد وزیر تجارت خارجی و صنایع مالزی صبح امروز از کارخانه تولید داروهای ضد سرطان داشت اشاره کرد و گفت: کارخانه مذکور با مشارکت 70درصدی ایران و 30درصدی مالزی تاسیس شده وچهار ماه آینده داروهای تولیدی آن دربازار کشورمان توزیع خواهد شد.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی همچنین به دیداری که هیات مالزیایی با گروهی از فعالان تولید غذای حلال کشورمان انجام داده اند اشاره کرد و گفت: توافق های خوبی هم در باره تولید غذای حلال به دست آمده است.
واعظی از توافق با وزیرتجارت خارجی و صنایع مالزی برای تداوم مذاکره در باره توافق نامه تجارت ترجیهی بین دو کشور خبر داد و خاطرنشان ساخت: مقرر شد دو شرکت نفتی پتروناس و البخاری مالزی بتوانند دو میدان نفتی ایران را مطالعه کنند و یادداشت تفاهمی هم در این زمینه رد و بدل شد و این زمینه بسیار خوبی برای تداوم همکاری های دو کشور خواهد بود.
عضوهیات دولت گفت: امروز درباره تداوم همکاری های تجاری بین دو کشور هم صحبت هایی صورت گرفت.
واعظی ادامه داد: پس از سفر رییس جمهورکشورمان به مالزی تلاش برای افزایش سطح روابط تجاری بیشتر شده است و این سفر به گسترش 40درصدی در سطح روابط انجامیده است.
عضوکابینه دولت یازدهم از توافق رییسان بانک های مرکزی ایران ومالزی برای توسعه روابط بانکی خبر داد و گفت: امضای این توافق نامه بانکی سبب خواهد شد روابط بانکی بین دو کشور هم افزایش زیادی پیدا کند.
واعظی از مذاکره در باره روغن پالم با وزیرتجارت خارجی و صنایع مالزی خبرداد و افزود: مالزی در تهران دفتری در این زمینه گشوده است که زمینه خوبی برای توسعه همکاری های دوجانبه است.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مالزی سایر زمینه های توسعه همکاری ها را گردشگری و حمل و نقل توصیف کرد و ابراز امید واری کرد: بخش آی.سی.تی دو کشور هم بتوانند به توسعه روابط کمک کند.
واعظی آخرین کمیسیون مشترکی که بین ایران و مالزی برگزارشد را 10 سال پیش دانست و ادامه داد: اقدام های خوب دو کشور در این سال ها و سفر رییس جمهورمان به مالزی زمینه توسعه روابط را فراهم کرد.
 مصطفی محمد وزیرتجارت خارجی و صنایع کشور مالزی ظهر امروزبرای دیدار با محمود واعظی رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران ومالزی در محل وزارت ارتباطات ایران حاضر شد.
حجم کل تجارت مالزی در ماه آوریل سال جاری با رشد 22.5 درصدی به بیش از 139 میلیارد رینگیت (حدود 32 میلیارد دلار) رسید در حالی که این میزان در ماه مشابه سال پیش از آن با رشد 20.6 درصدی به 73 میلیارد رینگیت (حدود 17 میلیارد دلار) رسیده بود.
براساس این گزارش، حجم کل تجارت مالزی برای چهار ماه نخست سال جاری 23.8 درصد رشد داشت و به مبلغ 569 میلیارد رینگیت (حدود 132 میلیارد دلار) رسید، در حالی که این رقم برای دوره مشابه سال پیش از آن 460 میلیارد رینگیت (حدود 106 میلیارد دلار) بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.