به گزارش جماران، شرق نوشت:

آبستراکسیون دو کمیسیون اجتماعی و اقتصادی، انتخابات را به هفته آینده موکول کرد.

روز گذشته در حالی 7 کمیسیون انتخابات دومین هیات رییسه خود را برگزار کردند که سهم فراکسیون امید از ریاست این کمیسیون‌ها تنها یک کرسی بود. در واقع غلامرضا تاجگردون برای دومین سال کاری مجلس باز هم توانست ریاستش بر کمیسیون برنامه و بودجه را ادامه دهد. امیدی‌ها در سایر ارکان هیات رییسه این 7 کمیسیون 11 کرسی به دست آوردند تا بعد از اصولگرایان ولایی با 15 کرسی و مستقلین با 12 کرسی در رتبه سوم قرار بگیرند؛ عددی که نه خود امیدی‌ها و نه حامیان آنها در بیرون از مجلس را راضی نمی‌کند.

ترکیب هیات رییسه 7 کمیسیون چگونه است؟

ترکیب هیات رییسه کمیسیون فرهنگی معتدل‌تر شده است. اگر سال گذشته پژمانفر و سالک هر دو از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری، رییس و نایب‌رییس اول این کمیسیون بودند امسال اما امیدی‌ها موفق شدند کرسی نایب‌رییس اول را از اصولگریان بگیرند و یک چهره به نسبت معتدل‌تر را بر کرسی ریاست بنشانند. باقی ارکان هیات رییسه کمیسیون هم تکرار سال گذشته است. به علاوه کرسی نایب‌رییسی دوم هم رای پروانه سلحشوری و پژمانفر با هم برابر شد و در نهایت کار به قرعه‌کشی رسید تا اقبال با اصولگرایان همراه شود و پژمانفر رای بیاورد. بنابراین سهم امیدی‌ها از این فراکسیون مهم تنها دو کرسی نایب‌رییسی اول و دبیر اول بود. در کمیسیون آموزش و تحقیقات محمدرضا عارف همانند سال پیش کاندیدای ریاست نشد و امسال هم زاهدی رییس این فراکسیون ماند. همان‌طور که نایب‌رییسی داود محمدی از فراکسیون امید تکرار شد. در هیات رییسه جدید کمیسیون آموزش فاطمه سعیدی از فراکسیون امید جای خودش را به فریده اولاد قباد از همین فراکسیون داد. سهم امیدی‌ها در این کمیسیون باز هم از دو کرسی فراتر نرفت. در کمیسیون صنایع تقریبا همان ترکیب قبلی هیات رییسه حفظ شده است.

امیدی‌ها محمدرضا نجفی، نماینده تهران را کاندیدا کرده بودند و با رایزنی‌های انجام شده درست تا لحظه رای‌گیری توانسته بودند 12 رای از 23 رای این کمیسیون را جذب کنند. اما با خلف وعده یک نماینده در زمان رای‌گیری یک رای به آرای اکبریان، گزینه اصولگرایان اضافه شد تا ترکیب 12 به 11 به نفع آنها شده و اصولگرایان کرسی ریاست را ببرند. سهم امیدی‌ها دو کرسی از هیات رییسه این کمیسیون شد. امسال حمیده زرآبادی از فراکسیون امید کرسی دبیر اولی را به نورقلی پور از همین فراکسیون واگذار کرد. ترکیب کمیسیون قضایی هم اگرچه اصلاح‌طلبان نتوانستند کرسی ریاست را به دست بیاورند اما در این کمیسیون سه کرسی از 6 کرسی هیات رییسه به امیدی‌ها رسید. در کمیسیون انرژی اما مستقلین دست بالا را دارند و امیدی‌ها تنها یک کرسی از 6 کرسی هیات رییسه را مال خود کردند.

در کمیسیون برنامه و بودجه ریاست تاجگردون از اعضای فراکسیون امید ادامه پیدا کرد. سایر ارکان آن هم بدون تغییر باقی ماند جز کرسی دبیر اولی که یک امیدی (فیضی) ‌جای خودش را به امیدی دیگر (کاظمی) داد. بدترین شرایط برای امیدی‌ها در کمیسیون عمران رقم خورد که امیدی‌ها هیچ سهمی در کرسی‌های هیات رییسه آن ندارند. ریاست رضایی، پزشک اصولگرا بر کمیسیون عمران باز هم تکرار شد و امیدی‌ها در این دوره یک کرسی نایب‌رییسی را هم از دست دادند تا قلی‌الله قلی‌زاده جایگزین یارمحمدی شود.

آبستراکسیون در دو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی

انتخابات دو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی هم دیروز با حواشی همراه شد. برخی اعضای این دو فراکسیون با آبستراکسیون یا از حد نصاب انداختن جلسه رای‌گیری هیات رییسه در این دو فراکسیون را به هفته آینده موکول کردند. دیروز در کمیسیون اقتصادی برخی از نمایندگان فراکسیون امید پیشنهاد دادند از آنجا که خیلی از اعضای کمیسیون از زمان انتخابات (یعنی دیروز) بی‌اطلاع بودند انتخابات به هفته آینده موکول شود. اما عده‌ای دیگر که اغلب حامیان پورابراهیمی، رییس فعلی کمیسیون و کاندیدای اصولگرایان برای این سمت بودند اصرار داشتند که انتخابات همان دیروز انجام شود. با ادامه کشمکش بر سر این موضوع در نهایت 10 نفر از نمایندگان امید و اصولگرا از جلسه خارج شدند تا جلسه از نصاب افتاده و انتخابات در عمل به هفته آینده موکول شد.

مشابه همین اتفاق در کمیسیون اجتماعی هم رخ داد. جایی که محمدرضا بادامچی، کاندیدای فراکسیون امید برای ریاست با سلمان خداد، رییس اصولگرای فعلی این کمیسیون رقابت خواهد کرد. هر چه هست تکلیف هیات رییسه 5 کمیسیون مجلس به هفته آینده موکول شده است. امیدی‌ها که در 7 کمیسیون نتوانستند به اهداف خودشان برسند حالا چشم امید به 5 کمیسیون باقی‌مانده دارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.