نتایج یک نظرسنجی روز سه شنبه نشان داد که حزب امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بزرگترین اکثریت پارلمانی را از زمان انتخابات برگزار شده در دوره ریاست جمهوری شارل دوگل در سال 1968 کسب می کند.

به گزارش جماران، احراز این آرای حداکثری به دولت مکرون اختیار تام برای انجام اصلاحات اقتصادی اعطا می کند. 
یافته های نظرسنجی موسسه ایپسوس سوپرا ایستریا حاکی است که حزب میانه روی مکرون (LREM) در دور نخست انتخابات مجلس سفلی پارلمان فرانسه در 11 ژوئن (21 خرداد ماه)، 29 ممیز 5 درصد آرا را از آن خود می کند.
به موجب این نظرسنجی، این حزب در دور دوم انتخابات که 18 ژوئن (28 خرداد ماه) برگزار می شود، از مجموع 577 کرسی پارلمانی، رقم بالایی را به دست می آورد.
کسب این تعداد حداکثری در پارلمان، نه تنها موفقیتی بزرگ از زمان به قدرت رسیدن مکرون است، بلکه بالاترین رقم از زمان انتخابات برگزار شده در دوره ریاست جمهوری شارل دوگل در سال 1968 به شمار می رود. 
کسب بیش از 29 درصد آرا در دور نخست انتخابات از سوی حزب مکرون به منزله تصاحب 23 درصدی آرا از سوی جمهوری خواهان محافظه کار و متحدانشان است.
به موجب یک نظرسنجی دیگر که یک هفته پیش انجام شد، قرار بود حزب مکرون 31 درصد آرا را در دور نخست کسب کند. این ریزش (31 درصد در برابر 29 درصد) به دلیل تحقیقات در مورد رئیس سابق کارزار انتخاباتی مکرون و وزیر کابینه وی به دلیل تعاملات مالی در گذشته، روی داد. 
اما این تحقیقات، بر میزان محبوبیت مکرون پس از پیروزی در برابر ماری لوپن رقیب دسته راستی خود، ضربه ناچیزی وارد کرده است. 60 درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، از عملکرد مکرون تا به این زمان رضایت داشتند.
در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه هر نامزدی که کمتر از 12 ممیز 5 درصد آرا را کسب کند، از دور رقابت کنار می رود و بدین ترتیب حزب مکرون پیروزی قدرتمندانه تری در دور دوم به دست می آورد.
به موجب این نظرسنجی که از نمونه آماری دو هزار و 103 نفر طی روزهای 2 تا 4 ماه ژوئن (12 تا 14 خرداد ماه) انجام شد، 68 درصد از افراد شرکت کننده تصمیم نهایی خود برای انتخاب نامزد مورد نظرشان را گرفته اند. این رقم برای حمایت از حزب مکرون به 75 درصد افزایش یافته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.