به گزارش جماران؛ چین در حال حاضر با اجرای پروژه‌های عظیم در آسیا، آفریقا و اروپا که نشات گرفته از اهداف اقتصادی و سیاست جغرافیایی این کشور است و همچنین با استفاده از ابزارهای تجاری، بازرگانی و سرمایه‌گذاریهای کلان به نظر می رسد درصدد ایجاد تغییرات بزرگی در دنیاست.

این کشور برای آنکه در کنار تثبیت جایگاهش، کشورهای دیگر را نیز به نوعی با خود همراه و به تعبیر غربی‌ها وابسته کند، سرمایه های کلانی را در اقصی نقاط دنیا به این منظور اختصاص داده است.
این کشور که هم اکنون عنوان دومین اقتصاد برتر دنیا را یدک می کشد، در واقع قصد دارد از رویکردهای اقتصادی و ثروتش برای ساخت نوع جدیدی از جهانی ‌سازی استفاده کند و آن را به جای قوانین کهنه‌ غربی ارائه دهد، که اگر این طرح موفقیت‌آمیز باشد، کشورها و شرکت‌های مختلف به نوعی به دور محور چین خواهند چرخید.
طرح جاده ابریشم با عنوان «یک کمربند - یک جاده» ایجاد کریدورهای اقتصادی در گوشه و کنار قاره آسیا، توسعه نظامی، ایجاد ساختارهای صنعتی و خدماتی و راه اندازی مراکز فرهنگی از جمله تحرکات چین است که گفته می شود همین مقدار می تواند برای اجرای ایده تغییر چهره جهان کافی باشد.
چین طبیعتا به باور بسیاری، از سرمایه هایی که در طول سال های متمادی توسعه و اصلاحات و درهای باز بدست آورده است برای نگارش صفحه نوینی در تاریخ بشریت تلاش می کند.
برنامه پرطرفدار جاده ابریشم جدید که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین ایده آن را مطرح کرده است، امروز طرفداران بزرگی در دیگر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی دارد و در نخستین اجلاس بین المللی همکاری راه ابریشم که ماه گذشته در شهر پکن پایتخت چین برگزار شد، سران دهها کشور و صدها نماینده از سازمان ها و نهادهای مختلف ملی و بین المللی در آن حضور داشتند.
چین برای اینکه بتواند هدفش را محقق سازد هر سال میلیاردها دلار هزینه می کند و یک صندوق 40 میلیارد دلاری اختصاص داده است و می خواهد در سال های پیش روز نیز بیش از 120 میلیارد دیگر برای اجرای این برنامه در نظر بگیرد.
چین برای کریدور اقتصادی پاکستان بیش از 57 میلیارد دلار در نظر گرفته است و از سوی دیگر می خواهد بین کشورهای بنگلادش و میانمار تا هند کریدوری دیگر راه اندازی کند.
هزینه های میلیارد دلاری چین که بعضا به گزارش برخی از رسانه های اقتصادی چون بلومبرگ در مقاطع مختلف به 500 میلیارد دلار می رسد، حرکتی بزرگ را نشان می دهد که نهایتا ممکن است نقشه جدیدی برای دنیا ترسیم کند.
در آسیای مرکزی هم چینی ها در حال توسعه میادین نفتی هستند و خطوط لوله انتقال نفت احداث می کنند و در آفریقا نیز در طرح های مختلف زیربنایی فعال شده اند.
چین در کنار برنامه های اقتصادی طرح های نظامی بزرگی را هم اجرا می کند تا پشتوانه نظامی را برای برنامه های اقتصادی در اختیار داشته باشد.
بودجه نظامی سال جاری این کشور که با هفت درصد رشد به حدود 152 میلیارد دلار رسید و ساخت یک مرکز بزرگ پشتیبانی و لجستیک در جیبوتی همگی نشان می دهد که چین برای حراست از طرح های اقتصادی خود ارتش را هم به کمک طلبیده است.
چین امروز برنامه جهانی شدن را هم بیشتر از هر کشور دیگری پیگیری می کند و در جامعه بین المللی تلاش دارد تا کشورهای دیگر از این فرایند پیروی کنند.
در عین حال نمی توان نادیده گرفت که این کشور دارای یک ذخیره بزرگ ارزی سه هزار میلیارد دلاری است و منابع معدنی و زیرزمینی آن از بسیاری کشورها بیشتر و وسیع تر است.
چین برنامه های اقتصادی خود را با قدرت ادامه خواهد داد، کشوری که از سال 2013 میلادی بیش از 50 میلیارد دلار برای اجرای طرح جاده ابریشم نوین هزینه کرده است طبق آمار شرکت «سوییس کردیت» تا پنج سال آینده در 62 کشور دیگر 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.