آذر ماه سال گذشته بود که خبر رسید تغییرات گسترده‌ای در مدرسه تاریخی «عبدالله خان» در بازار در حال رخ دادن است. اقدامی که میراث فرهنگی تهران نیز چند روز قبل‌تر از آن مطلع و روند همیشگی‌اش برای پیگری این نوع تخلفات را آغاز می‌کند.

به گزارش جماران، متولیان مدرسه «عبدالله خان» در بازار تهران از اواسط سال گذشته بدون هیچ استعلامی از متولی بناهای تاریخی در تهران، تغییرات گسترده‌ای در این بنا آغاز کردند؛ پس از آن رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته قول پیگیری وضعیت این مدرسه تاریخی را داد، پیگیری‌هایی که به نظر می‌رسد تا امروز نتیجه نداده است.

با توجه به آخرین تصاویر گرفته شده از این مدرسه تاریخی، مشخص است که پیگیری‌های میراث فرهنگی برای این بنای تاریخی تا امروز کاملا بی نتیجه بوده‌اند، چون بخش زیادی از عناصر تاریخی مدرسه کاملا حذف شده‌اند و حتی مساحت بخش‌هایی از مدرسه نیز تغییر کرده‌اند و به نظر می‌رسد امروز چیزی از گذشته در این مدرسه باقی نمانده است.

از آغاز کار تغییرات در این بنا روی طاق‌های ورودی سقفی با آجرهای سه سانتی زده شد، به گونه‌ای که طاق ورودی مدرسه تبدیل به سقفی تازه شد، حتی روی گچ‌بری‌های تاریخی مدرسه را نیز آجرهایی با ترکیب رنگ آبی و نارنجی پوشاندند.

ایجاد سقف جدید روی سقف قدیمی مدرسه

این اتفاقات در حالی در طول چند ماه گذشته بر مدرسه «حاج عبدالله خان» نازل شده‌اند که ۱۲ دی سال گذشته، سپیده سیروس‌نیا - معاون میراث فرهنگی استان تهران - پس از بازدید از مدرسه و مشاهده‌ی آن چه برای این بنا رخ داده بود، به خبرنگار ایسنا گفت: هفته‌ی گذشته در جلسه‌ای با حضور نماینده مدرسه، معاون شهردای منطقه ۱۲ تهران و نماینده اوقاف در اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران جلسه‌ای را برگزار کردیم و در صورتجلسه‌ تنظیم شده تاکید شد که باید وضعیت مدرسه باید به حالت اولیه خود برگردد و حتی نماینده مدرسه زیر آن را امضا کرد، و رونوشت آن نامه به شهرداری منطقه فرستاده شد و در نامه‌ای که بار دیگر به متولیان مدرسه فرستاده شد، تاکید کردیم که براساس مفاد این صورت‌جلسه باید اقدامات مورد نظر میراث فرهنگی حتما اجرائی شود.

حتی سیروس‌نیا در آن زمان پس از مشاهده‌ی وضعیت مدرسه در صحبت‌هایی با مسئولان اوقاف شهرستان خواسته بود تا با برگزاری جلسه‌ای با حضور همه متولیان این مدرسه موضوع حل شود یا میراث فرهنگی استان تهران از طریق اداری و حقوقی وارد می‌شود.

ازسوی دیگر براساس اخرین توافقاتی که در دی سال گذشته بین معاون میراث فرهنگی استان تهران، نماینده هیات امنای مسجد، معاون شهرسازی منطقه ۱۲ و نماینده اوقاف ناحیه ۳ شهر تهران امضا شد، تاکید شد تا "حوض میان محوطه احیا شود"، " احداث در جلویی شبستان صرفا در جای سابق و براساس فرمت سابق انجام شود".

تغییر کلی در فضای مدرسه و از بین بردن هویت تاریخی مدرسه عبدالله خان

اما به نظر می‌رسد آن صحبت‌ها نیز بی‌نتیجه مانده‌اند، چون پس از گذشت حدود ۶ ماه، به جای این که دست‌کم هیچ اتفاق جدیدی در این مدرسه‌ی‌ تاریخی رخ ندهد و تا حد امکان الحاقات جدید از این بنا حذف شود، تصاویر منتشر شده از این مدرسه نشان می‌دهد که تغییرات در این بنای تاریخی کامل شده‌اند!

در طول یک دو ماه گذشته متولیان مدرسه در ادامه‌ی کار خود، حیاط مدرسه را به طور کامل سایه‌بان زده‌اند، در آجرها تیرآهن اجرا کرده‌اند، شبستان مدرسه را توسعه داده‌اند و در ورودی چوبی قدیمی مدرسه را حذف و به جای آن دری آهنی نصب کرده و سقف ورودی را صاف کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد مشخص است که هیچ کدام از این جلیات و صحبت‌ها به نتیجه نرسیده‌اند و متولیان این مدرسه دست کم به دلیل اختصاص هزینه‌های زیاد برای اجرائی شدن پروژه‌شان در مدرسه، نتوانسته‌اند از آن بگذرند! اما جالب است که فضای داخلی مدرسه به دلیل بی‌توجهی در حال تخریب کامل و فضای بیرونی مدرسه در این شرایط به مرور هویت خود را از دست می‌دهد، حال یک سوال مطرح است؛از این به بعد کسی این مدرسه و خصوصیات تاریخی ان را به خاطر می‌آورد؟

" توضیح؛ عکس‌های این گزارش در روزهای نخست خرداد ماه تهیه شده‌اند."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.