سازمان فضایی آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد ماموریتی جدید به اتمسفر بسیار داغ خورشید داشته باشد و برای اولین بار در نزدیک ترین فاصله با آن پرواز کند.

به گزارش جماران از پایگاه اینترنتی اسپیس، قرار است ماموریت 'کاوشگر خورشیدی پلاس' در تابستان 2018 انجام شود؛ در این ماموریت این کاوشگر به سطح خورشید نزدیک خواهد شد و از چهار میلیون مایلی (6.4 کیلومتر) به دور آن می چرخد.
در مقایسه این فاصله با فاصله میان زمین و پلوتو که 7.5 میلیارد کیلومتر است- خورشید تنها 93 میلیون مایل دورتر است.
اما برخلاف متوسط دمای پلوتو که منهای 240 درجه سلسیوس است، خورشید چنان داغ و سوزان است که دمای سطح آن به پنج هزار و 600 سلسیوس می رسد.
قرار است امشب نشستی خبری درباره این ماموریت برگزار شود. 
پنج نکته مهم درباره این ماموریت از نگاه تارنمای اسپیس به شرح زیر است: 

***حرارت
کاوشگر پلاس در این ماموریت با حرارت فوق العاده زیادی مواجه می شود. در نزدیکترین فاصله این فضاپیما به خورشید، سپر خورشیدی این فضاپیما با دماهایی تا بیش از هزار و 400 درجه سلسیوس مواجه می شود. بنابراین این فضاپیما به فناوری جدیدی برای محافظت از خود در برابر آسیب بسیار زیاد ناشی از فعالیت خورشیدی نیاز خواهد داشت.
براد توکر از دانشکده تحقیقاتی ستاره شناسی و اختر فیزیک دانشگاه ملی استرالیا گفت: بزرگترین جهش در فناوری این ماموریت، سپر حرارتی فضاپیما است. این سپر حرارتی یک سپر کامپوزیتی با ضخامت 11.5 سانتی متر است که می تواند در برابر دماهای حدود هزار و 400 درجه سلسیوس مقاومت کند. استفاده از کامپوزیت کربن به محققان اجازه می دهد که کارهای بسیار پیچیده تری انجام دهند، از جمله با کمک این سپر حرارتی، محموله فضاپیما در دمای عادی باقی خواهد ماند.

***فاصله 
سال 1976، فضاپیمای Helios 2 به 27 میلیون مایلی (43 میلیون کیلومتری) خورشید رسید که نردیک ترین فاصله ای بود که یک فضاپیما توانسته بود به خورشید نزدیک شود.
اما ماموریت کاوشگر خورشیدی پلاس و پرواز آن در فاصله چهار میلیون مایلی از سطح خورشید ، نزدیک ترین فاصله به خورشید خواهد بود.

***خورشید اسرارآمیز
ماموریت کاوشگر خورشیدی پلاس کمک می کند که اسرار خورشید را دریابیم. این کاوشگر اتمسفر خارجی خورشید را بررسی خواهد کرد و رصدهای مهمی انجام خواهد داد که به پرسش های چندین دهه ای در مورد فیزیک چگونگی فعالیت ستاره ها پاسخ خواهد داد.
یکی از این اسرار در مورد تاج غیر قابل پیش بینی خورشید است که باد خورشیدی، فوران های و جرم از تاج خورشیدی را تولید می کند. در این ماموریت جریان انرژی ردیابی و تلاش می شود که عامل شتاب دهنده بادهای خورشیدی مشخص شود.
محققان همچنین امیدوارند که دریابند چرا این فام سپهر میلیون درجه ای 100 برابر داغ تر از سطح خورشید است.

*** آب و هوای فضا 
نقطه اساسی این ماموریت این است که ناسا می تواند اطلاعات بیشتری در مورد آب و هوای فضا و طوفان های خورشیدی، فوران های جرم و انرژی خورشید بدست آورد. به واقع، ذرات باردار شده به منظومه شمسی فرستاده می شوند و توانایی مختل کردن حیات روی زمین، از کار انداختن شبکه های تولید برق و از کار انداختن ماهواره های ارتباطاتی را دارند.

***سرعت 
به گفته ناسا، فضاپیما به اوج سرعت آن 450 هزار مایل در ساعت - 724 هزار کیلومتر در ساعت خواهد رسید که با این سرعت می توان در عرض یک ثانیه از فیلادلفیا به واشنگتن دی سی رفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.