سایت خبری استار ترکیه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه طرح ابطال برخی محدودیت های اقتصادی علیه ترکیه و برخی از اتباع این کشور را امضا کرد.

به گزارش جماران ، این رسانه روز چهارشنبه به نقل از اطلاعیه منتشر شده توسط مقامات کاخ کرملین اعلام کرد که پوتین مقررات اعمال تحریم علیه ترکیه را ابطال و لغو کرده است و بر این اساس، علاوه بر لغو به کارگیری اتباع ترکیه در شرکت های روسی، ممنوعیت های اعمال شده علیه برخی بخش ها و شرکت های ترکیه ای نیز لغو شده است.
بر اساس این گزارش، در پی امضای پوتین، تفاهم نامه امضا شده بین وزارتخانه های امور خارجه ترکیه و روسیه در سال 2010 در زمینه همکاری های توریستی نیز بازنگری شده و به مرحله اجرا در می آید.
بر اساس این بند از طرح امضا شده توسط پوتین، اتباع ترکیه می توانند بدون ویزا به روسیه سفر کنند و تمامی موانع در این زمنیه رفع شده است.
به گزارش ایرنا، سطح همکاری و روابط میان ترکیه و روسیه که از زمان هدف قرار گرفتن هواپیمای سوخوی 24 روسیه در مرز سوریه به وسیله ترکیه در 24 نوامبر 2015 (سوم آذر 1394) دچار تنش جدی شده بود، در یکسال اخیر به شکل معنادار ترمیم شده است.
ترکیه با عقب نشینی از موضع قبلی خود و با عذرخواهی از روسیه در مسیر ترمیم روابط قرار گرفت و دو طرف علاقه مندانه در این زمینه اقداماتی را آغاز کردند.
اردوغان در اولین سفر خارجی خود در دوران پسا کودتا به روسیه سفر کرد و البته پیش از آن، در پیامی بابت سرنگونی هواپیمای سوخو روسی عذرخواهی کرد و با انجام پنج سفر به روسیه، گام های اساسی در تنش زدایی در روابط آنکارا و مسکو برداشت.
آنکارا و مسکو همچنین آماده هستند که در جهت گسترش روابط فرهنگی و گردشگری گام بردارند و بر این اساس دو کشور، سال 2019 را طی قراردادی 'سال فرهنگ و گردشگری' دو کشور اعلام خواهند کرد.
این موضوع از ان جهت اهمیت دارد که در سال گذشته میلادی(2016) به ویژه تحت تاثیر بحران در روابط آنکارا ـ مسکو بر سر سرنگونی جنگنده روسی، سفر گردشگران روسی به ترکیه به شدت کاهش یافت و در حالی که صنعت گردشگری ترکیه انتظار ورود 6 میلیون گردشگر روسی را داشت، این رقم بیش از 90 درصد افت کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.