به گزارش جماران؛ سازمان بهداشت جهانی هر ساله 31 می مصادف با 10 خرداد را روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده تا توجه همگان را به مضرات و خطرات استعمال مواد دخانی به خصوص سیگار جلب کند.شعار امسال این روز جهانی توتون و تنباکو، تهدیدی برای توسعه در نظر گرفته تا مسئولان و دست اندرکاران این حوزه با بررسی های کارشناسانه، راهکارهای مناسبی برای کاهش مصرف مواد دخانی و در نتیجه کم شدن بیماری ها و مرگ و میر مردم ارائه کنند.
سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه خود اعلام کرده که مصرف دخانیات هر سال جان 7 میلیون نفر را در دنیا می گیرد. اگر اقدام فوری برای مقابله با سیگار در تمام کشورهای دنیا صورت نگیرد، این آمار تا سال 2030 به بیش از 8 میلیون نفر خواهد رسید. 
معاون درمان مرکزتحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز چهارشنبه  سیگار را یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده بیماری های غیرواگیر دانست و گفت: درحال حاضر بیماری های غیرواگیر مانند قلبی -عروقی و سرطان ها مهمترین علت مرگ و میرهستند.
دکتر زهرا حسامی با اشاره به اینکه سکته های قلبی در افراد سیگاری 2 برابر بیشتر از سایر افراد است، افزود:استعمال دخانیات از جمله سیگار در کنار فشار خون و چربی خون یکی از مهمترین عوامل خطر برای بروز بیماری های قلبی و سکته قلبی هستند.
وی، سرطانها را یکی دیگر از بیماری هایی غیرواگیر که سبب مرگ و میر عده زیادی از مردم می شود، معرفی کرد و گفت: 60 نوع ماده سرطان زا در دود سیگار شناخت شده اند که می توانند عامل مرگ مصرف کنندگان این ماده دخانی شود. 
معاون درمان مرکزتحقیقات پیشگری و کنترل دخانیات گفت: 90 درصد سرطان ریه در افراد سیگاری رخ می دهد و یکی از علت های اصلی ابتلا به سرطان های سیستم گوارشی و مثانه، استعمال سیگار است.
حسامی بیان کرد که سرطان های سینه در زنان و پروستات در مردان و همچنین سرطان های دهان، زبان و مری در سیگاری ها نسبت به سایر مردم به مراتب بیشتر است.
وی گفت: افرادی که در معرض دود سیگار هستند که به سیگاری های دسته دوم معروف شده اند، احتمال ابتلا به این بیماری ها در آنان نسبت به افراد عادی بیشتر است. سرطان ریه ، 30 درصد در افرادی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر از سایر مردم عادی است.
وی به نقش استعمال سیگار در ایجاد اختلالات روحی اشاره کرد و گفت: مصرف سیگار در بروز اختلالات روحی از جمله اضطراب و افسردگی نقش اساسی دارد و در تحقیقات مختلف مشخص شده که احتمال بروز این بیماری در سیگاری ها بیشتر است.

** صدمات قلیان بیشتر از سیگار است 
حسامی با اشاره به اینکه صدمات قلیان بیشتر از سیگار است، اظهار کرد:مصرف کامل یک وعده قلیان برابر با 70 تا 100 نخ سیگار است و این موضوع نشان می دهد که قلیان می تواند آسیب جدی به سلامتی مردم بزند.
وی، به بارور غلط در مورد مصرف قلیان اشاره کرد و گفت:باوری در بین مردم وجود دارد که دود قلیان چون از آب می گذرد، آسیب زا نیست که این باور غلط است و مرطوب شدن دود سبب چسبندگی بیشتر در ریه و آسیب رساندن بیشتر به بدن می شود.
حسامی ادامه داد که تنباکوهای مورد استفاده در قلیان از نامرغوب ترین نوع تنباکوها هستند اما در بسته بندی های شکیل، زیبا و با قمیت های ارزان در اختیار مردم قرار می گیرند.
معاون درمان مرکزتحقیقات پیشگری و کنترل دخانیات گفت: اخیرا نوعی از تنباکو به نام تنباکوی میوه ای به بازار عرضه شده که دارای اسانس و طعم است و این اسانس، ظرفیت بیماری زایی و خطر مصرف قلیان را بیشتر می کند. 
وی افزود: برخی مردم به خصوص جوانان از قلیان به عنوان ابزار تفریحی استفاده می کنند و به مضرات فراوان آن توجهی ندارد که این موضوع می تواند آنان در معرض آسیب های جدی قرار دهد.

** روزانه 10 میلیارد تومان صرف سیگار می شود 
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هم به مصرف فراوان سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: افراد سیگاری در کشور حداقل در روز 10 میلیارد تومان صرف کشیدن سیگار می کند.
محمدرضا مسجدی ادامه داد: دولت ها هم معمولا دو برابر آن صرف درمان بیماری های ایجاد شده بر اثر استعمال سیگار می کنند که با توجه به افزایش مصرف این ماده دخانی این مبلغ هم در حال افزایش است. 
وی بیان کرد که حدود 20 تا 22 درصد مردان و یک تا سه درصد زنان ایرانی سیگار می کشند و به صور متوسط 12 تا 14 درصد ایرانی ها از این ماده دخانی استفاده می کنند.
مسجدی با اشاره به اینکه سیگار حداقل 50 بیماری و 20 نوع سرطان به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند، گفت: سرطان هایی مانند لب، زبان، حنجره، ریه، معده، مری، دستگاه گوارش، مثانه، کبد و سینه در زنان به صورت مسقیم یا غیر مستقیم براثر مصرف سیگار ایجاد می شود.
وی به افزایش مصرف قلیان در جامعه اشاره کرد و گفت: دختران ایرانی کمتر از سه درصد سیگار می کشند اما دختران دبیرستانی و دانشگاهی تا 35 درصد تجربه قلیان را دارند. 
مسجدی ادامه داد که مصرف سیگار زنان در برخی از استان ها حدود یک درصد است که این موضوع نشان می دهند هنوز مصرف سیگار در جامعه قبح است ولی قبح قلیان شکسته شده و گاهی اوقات خانوادها به صورت دست جمعی قلیان می کشند.
دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تاکید کرد که در مورد مضرات قلیان هنوز اطلاعات دقیق و کاملی نداریم اما به نظر می رسد دچار آسیب های فراوانی در این زمینه خواهیم شد.

** سالانه حدود 65 هزار ایرانی براثر مصرف سیگار فوت می کنند
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که مصرف هر یک میلیون نخ سیگار مساوی با یک مورد مرگ است و در ایران سالانه 60 تا 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که براین اساس پیش بینی می شود حدود 65 هزار ایرانی هر سال براثر مصرف سیگار فوت کنند.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بیان کرد: باتوجه به افزایش مصرف سیگار تعداد مرگ میر براثر مصرف این ماده دخانی در کشور هم افزایش می یابد.
وی برلزوم انجام اقدامات مناسب فرهنگی برای آشنایی بیشتر مردم با مضرات مواد دخانی تاکبد کرد و گفت: دستگاهای مختلفی از جمله صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و رسانه در این زمینه نقش اساسی دارند تا مردم از خطرات دخانیات آگاهی لازم پیدا کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.