روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت: مأموران امنیتی انگلیس، تاکنون 23 هزار افراطی ساکن در این کشور را که به‌طور بالقوه قادر به حمله تروریستی هستند، شناسایی کرده اند.

به گزارش جماران، تایمز افزود: از این میزان 3 هزار تن، تهدید جدی به‌حساب می آیند، که طی 500 عملیات مشترک پلیس و دستگاه‌های امنیتی هم اینک تحت بازجویی و تعقیب هستند.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد: 20 هزار تن دیگر نیز در جریان تحقیقاتی که پیشتر به‌ عمل‌ آمده یک «تهدید احتمالی» به شمار می‌روند.
تایمز نوشت: عمق چالشی که پلیس و سرویس جاسوسی انگلیس با آن مواجه است پس ‌از آن فاش شد که انتقادها در رابطه با عدم جلوگیری از حمله تروریستی در منچستر بالا گرفته است.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، «خالد مسعود» و «سلمان عابدی»، عاملان حملات تروریستی وستمینستر و منچستر، «سوژه‌های پیشین» دستگاه‌های امنیتی به شمار می آمدند که در زمان حملات یاد شده دیگر تحت تعقیب نبودند.
این روزنامه نوشت: «بن والاس» یک مقام امنیتی در گفت‌وگو با تایمز بابیان اینکه «ایجاد بانک اطلاعاتی از مهاجمان احتمالی، مؤید عمق تهدید در انگلیس است» افزود: هرگز سرمایه‌گذاری در زمینهٔ حفاظت بر پایه اطلاعات تا این حد حائز اهمیت نبوده است.
این روزنامه انگلیسی نوشت: دستگاه امنیت داخلی انگلیس «ام ای 5» تنها قادر به تحقیق و زیر نظر داشتن 3 هزار تن در یک‌زمان است، و این در حالی است که شمار بانک اطلاعاتی مظنونین دائماً در حال افزایش و کاهش است.
تایمز افزود: زمانی که مرحله تحقیق از سوی «ام ای 5» به پایان می‌رسد، فرد یاد شده به‌ردیف افراد با درجه کمتری از خطر منتقل می‌شوند.
این روزنامه انگلیسی افزود: منابع امنیتی می‌گویند که از سال 2001 میلادی، گروه افراد کم‌خطر، در حال افزایش است. لذا اکنون این نگرانی وجود دارد که دستگاه‌های امنیتی قادر به شناسایی به‌موقع افرادی که به‌افراط گرایی بازمی‌گردند، نیستند. 
تایمز نوشت: «رافائلو پنتوسی» مدیر بخش مطالعات امنیت بین‌الملل اندیشکده «روسی» در لندن می‌گوید که هرچند عمق تهدید تروریستی در انگلیس نگران‌ کننده است، اما عجیب شمرده نمی شود. 
این روزنامه به نقل از وی افزود: بسیاری از این افراد، اندیشه افراط‌گرایی را ترک نمی‌کنند چون این تفکر عمیقاً در آن‌ها نهادینه‌شده است.
تایمز نوشت: «آنتونی گلیز» رئیس مرکز مطالعات امنیتی دانشگاه باکینگهام نیز می‌گوید: اینکه 23 هزار قاتل بالقوه در میان ما زندگی می‌کنند ترسناک است. ما بایستی سرویس امنیتی «ام آی 5» را تقویت کنیم، همان ‌طور که در جنگ جهانی دوم شمار مأموران پلیس را هزاران تن افزایش دادیم. ما نمی‌توانیم به این مساله بی‌توجه باشیم.
حمله بمب‌گذاری انتحاری در سالن کنسرت 'آرینا'منچستر' در دوشنبه شب هفته گذشته که در جریان آن دستکم 22 نفر کشته شدند، بزرگترین حمله تروریستی در انگلیس از زمان بمب‌گذاری‌های هفتم جولای سال 2005میلادی در شبکه حمله و نقل لندن است که در جریان آن 53 نفر کشته شدند.
پارلمان انگلیس ( وستمینستر) در 22 ماه مارس گذشته نیز شاهد یک حمله تروریستی با خودرو بود که در جریان آن شمار زیادی زخمی و پنج نفر از جمله یک افسر پلیس و نیز عامل حمله کشته شدند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.