ماه مبارک رمضان از امروز (شنبه) در فرانسه بزرگترین کشور اتحادیه اروپا که جمعیت قابل توجهی از مسلمانان را در خود جای داده در حالی آغاز شد که به شدت مورد توجه خبرگزاری رسمی و روزنامه های پرشمارگان این کشور قرار گرفته است.

به گزارش جماران، بر اساس آمارها، اسلام دومین دین بزرگ فرانسه به شمار می رود و جمعیت مسلمانان ساکن این کشور بیش از دیگر کشورهای غرب اروپاست.
بسیاری از تحلیلگران این شرایط را ناشی از مهاجرتی می دانند که از دهه 1960 میلادی به این سو از طرف کشورهای شمال آفریقا همچون مراکش، الجزایر و به میزان کمتر از کشورهای ترکیه و آفریقای غربی شدت گرفت.
هرچند قانون اساسی فرانسه اجازه گردآوری اطلاعات درباره باورهای دینی در این کشور را به دولت نمی دهد، اما برخی آمارها از سکونت بین 6 تا 10 میلیون مسلمان در این کشور خبر می دهد؛ آماری که با توجه به جمعیت 67 میلیون نفری، رقم قابل توجهی برای یک کشور اروپایی بشمار می رود.
از همین رو، بسیاری از رسانه های داخلی این کشور همچون خبرگزاری فرانسه، روزنامه های پرشمارگانی همچون فیگارو، لوموند و لکروا، گزارش ها و فیلم های متنوعی در زمینه ماه رمضان و جلوه های آن در فرانسه منتشر کردند.
در این ارتباط خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی با تیتر «رمضان، ماه مقدس مسلمانان از شنبه آغاز می شود» به آئین ها و مناسک این ماه اشاره کرده و نوشته است: نزدیک به یک و نیم میلیارد مسلمان در کشورهای مختلف در سراسر جهان، ماه رمضان ماه روزه و دعا که یادآور وحی الهی به حضرت محمد (ص) است، را از شنبه آغاز می کنند.
در این گزارش از روزه به عنوان نشانه ای از ایمان و یکی از پنج رکن اسلام در کنار مواردی همچون نماز، زکات و حج اشاره شده و آمده است: رمضان برای مسلمانان ماه تقوا، صدقه و صرفه جویی است.
خبرگزاری فرانسه با اشاره به اینکه ماه رضمان 29 یا 30 روز است، می افزاید: در این مدت مومنان از خوردن، نوشیدن و داشتن رابطه جنسی از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب اجتناب می کنند.
خبرگزاری فرانسه روزه را تلاشی معنوی توصیف و اضافه کرده است: رمضان ماه مبارزه علیه وسوسه ها و لذت های دنیوی است. اما غذاهای این جشن در لحظه شکستن روزه (افطار)، به صورت سنتی خانواده ها را گردهم می آورد و فعالیت های اجتماعی را افزایش می دهد و در پایان ماه رمضان، جشن عید فطر با شکوه به ویژه در میان خانواده ها برگزار می شود.
در این گزارش به دیگر ویژگی های روزه گرفتن اشاره شده و آمده است: روزه داری برای تمام مؤمنانی که به سن بلوغ رسیده اند، واجب است. اگرچه کودکان [از روزه گرفتن] معاف هستند، توصیه می شود که به تدریج این کار را تمرین کنند.
در گزارش خبرگزاری فرانسه همچنین به زنان باردار و شیرده، بیماران و مسافران که برای آنها روزه گرفتن واجب نیست، اشاره شده است.
تارنمای روزنامه پرشمارگان لوموند نیز با انتشار یک فیلم در زمینه ماه رمضان، این ماه را لحظه ای برجسته در تقویم مسلمانان معرفی کرده و آورده است: رمضان نشانه آغاز روزه داری و درون نگری برای مسلمانان سراسر جهان و همچنین دوره ای برای جشن و تجمع است.
لوموند با بیان اینکه نقش و اهمیت ماه رمضان برای غیر مسلمانان نسبتا ناشناخته مانده است، اضافه می کند: با این حال، روزه گرفتن یکی از پنج رکن اسلام و نشانه ای از ایمان است.
این روزنامه پرشمارگان فرانسوی در فیلم منتشر شده به سوال هایی همچون چگونگی برگزاری آئین های روزه داری و علت تغییر هرساله تاریخ این ماه، پاسخ داده است.
تارنمای خبری فیگارو که پرشمارگان ترین روزنامه فرانسوی است نیز با انتشار گزارشی، به بیانیه شورای فرانسوی اسلام (CFCM) مبنی بر آغاز ماه رمضان از روز شنبه 27 مه اشاره کرده و از «آغاز روند آماده سازی برای یک شروع خوب در این ماه مقدس روزه و دعا» خبر داده است.
در گزارش دیگر فیگارو بار دیگر با اشاره به بیانیه شورای فرانسوی اسلام مبنی بر اینکه «رمضان ماه تقوا و بخشش، از شنبه در فرانسه آغاز می شود»، به نقل از این بیانیه از رمضان به عنوان فرصتی برای صلح، اتحاد و همبستگی یاد شده است.
تارنمای خبری روزنامه پرشمارگان «لکروا» نیز با تیتر «ماه رمضان امسال از چه تاریخی آغاز می شود؟» از شرایط رصد ماه جدید خبر داده و افزوده است: بر اساس یک اجماع گسترده، شنبه نخستین روز ماه رمضان است. با این حال، اختلاف بین حامیان محاسبات نجومی و دیدن ماه قمری وجود دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.