عضو شورای عالی حوزه علمیه،گفت: اساتید اعزامی لازم است به الزامات منطقه‌ای که حضور پیدا می‌کنند آشنا شوند،نیازهای مخاطبین آن منطقه شناسایی و اشکالات و نیازها و خواسته‌های آنها بررسی شود و مطالب منطبق با این شناخت ارائه شود.

به گزارش جماران ، آیت‌الله مقتدایی در گردهمایی اعزام اساتید تفسیر قرآن حوزه به استان‌های سراسر کشور که شامگاه گذشته در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اعزام اساتید تفسیر را سفری تفسیری تقلیدی دانست و گفت: سومین سال است که این طرح اجرا می‌شود که برکات فراوانی مترتب بر این سفرها بوده و هر سال رشد و شکوفایی بهتری نسبت به سال قبل داشته است.

 

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: سال گذشته اساتید به ۶۲ شهرستان اعزام شدند و امسال به فضل الهی اعزام به صد شهرستان انجام می‌شود و نکته ویژه امسال که جای تشکر دارد هماهنگی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است که این هماهنگی و همدلی بین اساتید اعزامی و امام جمعه هر استان بسیار به پیشبرد بهتر کار کمک می‌کند.

وی افزود: اساتید اعزامی لازم است به الزامات منطقه‌ای که حضور پیدا می‌کنند آشنا شوند، نیازهای مخاطبین آن منطقه شناسایی و اشکالات و نیازها و خواسته‌های آنها بررسی شود و مطالب منطبق با این شناخت ارائه شود.

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این است که آیاتی که برای ارائه انتخاب می‌شود کاربردی باشد، یعنی به درد روزمره مخاطب بخورد و بتواند در زندگی پیاده کند، که آیات و محتوی قرآن پر از این مطالب است.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه فرصت ایجاد شده جهت حضور ۱۰۰ استاد برجسته حوزه میان مردم، فرصتی طلایی است، اضافه کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص) که مجلسی اول بیان می‌کند؛ " انس با قرآن مسئولیتی بر دوش مفسرین می‌گذارد" که پیامبر (ص) آن را هم سنگ مسئولیت خود قرار می‌دهد و می‌فرمایند: «مفسران باید بار مسئولیتی که قرآن بر دوش آنها گذاشته انجام دهند.»

وی افزود: شما علوم قرآنی را فرا گرفتید و به دنبال این مسئولیت انتقال آنچه فراگرفتید بر شما آمده است؛ مردم علاقه‌مند به قرآن هستند حتی آنکه سواد خواندن ندارد قرآن را می‌بوسد و به چشم می‌گذارد، شما باید به این مردم تفهیم کنید که مسئولیتشان در برابر قرآن بیش از این دوست داشتن است و قرآن عهدالله است.

آیت الله مقتدایی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هر فرد مسلمان وظیفه دارد روزانه بر این عهد با خدا نظر داشته، هم بخواند هم تدبر کند.»عهدالله یعنی اجین شده با طینت انسان و خداوند از عهد می‌پرسد.

وی با بیان اینکه در روایت به قرائت روزی ۵۰ آیه قرآن تاکید شده است، اضافه کرد: علامه مجلسی می‌فرماید بدانید منظور از قرائت تدبر است پس منظور این است که روزی به ۵۰ آیه فکر شود و برنامه زندگی بر پایه آن قرار گیرد.

آیت‌الله مقتدایی در پایان تصریح کرد: قرآن عهد میان خدا و بنده است؛ قرائت و تدبر و در مقام عمل پیاده کنید، خصوصا در ماه مبارک رمضان مردم را دعوت به عمل به قرآن کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.