فضای انتخابات در کشور شور و هیجانی ایجاد کرده است و مردم در حال بیان مطالباتشان با حضور در برنامه های کاندیداهایشان هستند. شاید یکی از بیشترین مطالباتی که مردم در غالب شعار از حسن روحانی در شهرهای مختلف مطرح کردند، موضوع «رفع حصر» بود. موضوعی که بارها از آن به عنوان استخوان لای زخم تعبیر شده است. از تهران تا تبریز و از تبریز تا مازندران بیشترین شعار حامیان روحانی این بود که «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه». در همین شور و هیجان انتخابات هم حجت الاسلام مهدی کروبی از کاندیداهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز طی دیداری با خانواده اش اعلام کرد که به حسن روحانی رأی می دهد.

به گزارش جماران حسین کر وبی، فرزند مهدی کروبی به تشر یح جزئیات این دیدار پرداخت و گفت که پدرم معتقد است که این انتخابات، انتخاب بین 2 جریان فکری تندرو و معتدل است و از این رو می تواند انتخابات حساسی باشد.

گویا اخیرا دیداری با آقای کروبی داشتید؟

بله. دیدار داشتیم و در این دیدار درباره مسائل مختلف هم صحبت کردیم. از مسائل سیاسی گرفته تا غیر ه. حالشان هم خوب بود مشکل خاصی نداشتند

بر اساس اخباری که شنیده شده، گویا آقای کروبی درباره انتخابات ریاست جمهوری هم اعلام موضع کرده اند؟

بله. آقای کروبی به صندوق رأی اعتقاد دارند. او سال هاست که به همه ما می گوید، صندوق رأی دستاورد نظام است و باید آن را حفظ کنیم. حتی از سال ها پیش خاطره ای تعریف می کردند از اینکه برخی مسئولین، به صندوق رأی اعتقادی ندارند. تا آنجا که رأی خود را برتر از مردم عادی می دانند و این نگاه را همیشه خطرناک می دانستند. حتی می گفتند که ابتدای انقلاب اندیشه ای میان برخی افراد وجود داشت که مشروعیت سیاسی حکومت را ناشی از رأی مردم نمی دانست و معتقد بود حکومت اسلامی اساساً نیازمند رأی مردم نیست ولی امام برخلاف آنان مشروعیت همه ارکان حکومت را ناشی از رأی مردم می دانست، لذا بارها بر نقش مردم در تعیین ارکان حکومت تأکید داشتند.

 

اگر چنین تفکری دارند، چرا سال 94 رأی ندادند؟

 آقای کروبی قصد رأی ندادن، نداشت. همان طور که پیش تر هم توضیح دادند، متأسفانه ساعتی که صندوق رأی را برایشان آوردند، ساعت قانونی نبود. پدرم، خودش از نیروهای امنیتی مستقر در منزل خواست که صندوق رأی را در “ساعات قانونی” به محل حصر ببرند تا او بتواند رأی خود را در زمان قانونی به صندوق بیاندازد. اما به دلیل اینکه ساعت قانونی رای گیری گذشته بود، رای ندادند. چون اقدامی غیر قانونی بود.

 

آیا امسال قرار است که به آقای روحانی رأی دهند؟

بله حتما. چون معتقد است که این انتخابات تقابل سختی میان جمهوری اسلامی حقیقی و جمهوری اسلامی فرمایشی است. اگر بخواهیم جمهوریت نظام را حفظ کنیم باید در مقابل اندیشه ای که قائل به نقش مردم نیست بایستیم. به اعتقاد ایشان، رقابت در این انتخابات بین چند شخص نیست، بین 2 تفکر است. انتخاب بین تفکری که می خواهد جمهوری اسلامی متکی به رای مردم باشد و تفکری که برای رای ارزشی قائل نیست. روحانی مظهر تفکری است که حافظ جمهوریت در کشور است. از این جهت آقای کروبی معتقد به دفاع از آقای روحانی است.

 

دلایل خاصی دیگری هم بوده که آقای کروبی علنی اعلام کرده که به حسن روحانی رأی می دهم؟

بالاخره تغییرات در این دولت تغییر ات کوچکی نبوده است. با روی کارآمدن آقای روحانی کشور در مسیر صحیح و روال عادی خود قرار گرفت. بنابراین باید کشور را در همین مسیر نگه داشت. البته نهادهای قدرتمندی در این چهار سال برای شکست دولت ایشان هیچ کوتاهی نکردند.

 

آیا شما امیدی به رفع حصر و اتفاقات تازه ای دارید؟

 تا الان که اتفاق تازه ای در وضعیت محصورین رخ نداده است. اما اخیرا آقای روحانی اشاره های صریح تری در این رابطه می کنند. در تبریز خیلی شفاف به این موضوع پرداختند.

فکر می کنم که آقای روحانی، هر آنچه اتفاق افتاده و انجام داده و به ثمر نرسیده را خیلی با صداقت با مردم مطرح کر ده است. امیدواریم در رابطه با موضوع حصر جدی‌تر عمل کنند و با گفت‌وگو و رایزنی با هسته قدرت این مشکل را حل بفرمایند. خوشبختانه با حل شدن موضوع هسته ای و سیاست خارجی، کشور وارد مرحله ای جدید شده است که می تواند روی موضوعات داخلی، تمرکز ببشتر کند و انشالله اگر رأی بهتری هم بیاورد، قطعا مسائل د اخلی را بهتر حل خواهد کرد. چراکه به اعتقاد خودش رئیس جمهور 51 درصدی نمی تواند همه چیز را حل کند. اما رئیس جمهور بالای 51 درصدی می‌تواند مطالبه رأی بالای 51 درصد را راحت تر پی گیری و حل و فصل کند.

 

پس شما امیدوار هستید که در دولت دوم حسن روحانی این موضوع حل و فصل شود؟

بله امیدوار هستیم البته این را هم میدانیم که هجمه و تهمت هایی که نسبت به روحانی و دولتش می شود قابل مقایسه با دولت اصلاحات نیست. اما معتقدم که در چهار سال دوم دولت آقای روحانی با رأی بیشتر، آزادی بیشتری بر ای مردم به ارمغان خواهد آمد. برای کل اجزاب، گروه ها و مردم روزهای بهتری در دولت دوم آقای روحانی در پیش است و همان اشخاص و گروه های افراطی که هر روز یک بحران ایجاد میکردند با عقلانیت بیشتری با دولت برخورد خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.