'دیوید اوماند'رییس پیشین دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی 'ستاد ارتباطات دولت انگلیس' (جی اس اچ کیو) در اظهارات که روز سه شنبه منتشر شد، شرکت مایکروسافت را در ارتباط با حمله سایبری اخیر، به دلیل عدم به روزرسانی سیستم عامل 'ویندوز اکس پی'، مقصر شمرد.

به گزارش جماران، این مقام اطلاعاتی سابق انگلیس در یادداشتی که روز سه شنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، گفت: شرکت مایکروسافت بایستی همچنان به حمایت از سیستم عامل 'ویندوز اکس پی'، با هدف حفاظت از دستگاه های خدمات عمومی در برابر حملات سایبری، ادامه می داد.
وی در این یادداشت عنوان کرد: شرکت مایکروسافت در حالی حمایتش را از سیستم عامل 'ویندوز ایکس' ( درسال 2014) میلادی متوقف کرد، که می دانست موسسات عمومی در کشورهای جهان سرمایه گذاری سنگینی را در این ارتباط صورت داده اند.
گفته می شود که اکثریت قربانیان حمله 'باج افزار' اخیر از جمله سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس)، کاربران 'ویندوز ایکس پی' هستند که شرکت مایکروسافت به دلیل قدیمی بودن این سیستم عامل، آن را از دور خارج کرده و به لحاظ امنیتی، آن را به روزرسانی نمی کند.
براساس گزارش های منتشر شده، در حال حاضر در حدود 70 هزار دستگاه رایانه متعلق به سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس دارای سیستم عامل ویندوز ایکس پی هستند که در جریان حمله 'باج افزار' روز جمعه گذشته که با نام ویروس 'وانا کرای' ( WannaCry ) شناسایی شده است، شماری از آنها دچار مشکل جدی شده اند. 
باج‌افزار یک برنامه مخرب است که فایل‌های یک کامپیوتر را قفل می‌کند تا از صاحب آن پول بگیرد و به گفته پلیس اروپا( یوروپل) گستردگی حمله اخیر بی‌سابقه بوده است.
گفته می شود بیش از 300 هزار دستگاه رایانه در 150 کشور جهان قربانی این حمله شده‌اند.
مایکروسافت در واکنش به انتقادات صورت گرفته گفته که از اینکه کاربران نرم‌افزارهایش قربانی این حمله شده‌اند، متاسف است. 
این شرکت اعلام کرده که کاربران با به روزرسانی‌های جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته است می‌توانند در برابر رخنه‌های احتمالی از خود محافظت کنند.
به گفته کارشناسان، 'باج‌افزار' 'وانا کرای' از یک آسیب پذیری در سرویس اس.ام.بی(SMB )سیستم عامل ویندوز استفاده می کند و اگرچه پیش از این، مایکروسافت این آسیب پذیری را رفع کرده بود، اما کامپیوترهایی که ویندوزشان به روز نشده است، در برابر این باج افزار، آسیب پذیرند.
شرکت مایکروسافت، در ماه مارس گذشته یک بسته امنیتی رایگان برای مقابله با ضعف‌های مورد استفاده باج‌افزارها منتشر کرده بود.
به نظر می‌رسد که ویروس 'وانا کرای' برای سوء استفاده از یک اشکال امنیتی ساخته شده است که آژانس امنیت ملی آمریکا آن را پیدا کرده بود.
گروهی ناشناخته به نام 'شدو بروکرز' تقریبا یک ماه پیش مدعی شده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا را هک کرده و یکی از بدافزارهایی را که این نهاد امنیتی تولید کرده، منتشر کرده است. 
وقتی که جزئیاتی در مورد این اشکال نرم‌افزاری به بیرون درز کرد، بسیاری از پژوهشگران امنیت کامپیوتر پیش‌بینی کردند که این اطلاعات فاش شده می‌تواند منجر به ساختن باج‌افزارهایی شود که خود به خود فعال می‌شوند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.