قزاقستان با همکاری اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا یک مرکز آموزش امنیت هسته ای در شهرک 'آلاتائو'در آلماتی راه اندازی کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری 'اکی پرس' قرقیزستان در این مرکز ،کارکنان تاسیسات هسته ای داخلی، منطقه ای و بین المللی و سازمان ها را آموزش می دهد . علاوه براین قرار است در این مرکز بر موضوعات اساسی و پیشرفته امنیت هسته ای تمرکز شود. 
«دیدوید جی هویزنگا» معاون اداره امنیت ملی هسته ای آمریکا در بخش منع گسترش سلاحهای هسته ای گفت: این مرکز آموزش نشان می دهد که جمهوری قزاقستان متعهد به امنیت هسته ای است. 
وی افزود: این موضوع هچنین بیانگر این است که چگونه کشورها با همکاری با یکدیگر می توانند امنیت هسته ای در سراسر جهان را افزایش دهند. 
قزاقستان قصد خود برای ایجاد مرکز امنیت هسته ای را در اجلاس امنیت هسته ای در سال 2012 اعلام کرد.این کشور بزرگترین تولید کننده اورانیوم جهان است. غنی‌سازی اورانیوم یکی از مراحل چرخه سوخت هسته‌ای است. 
قزاقستان با استخراج و تامین 37 درصد نیاز جهانی به اورانیوم ، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده است. کانادا با 18 درصد و استرالیا با 11 درصد به ترتیب رتبه های دوم و سوم تولید اورانیوم در جهان را دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.