علی مطهری در همایش حکمت مطهر گفت: در مسئله حقوق‌های نجومی از نظر قانونی خلافی صورت نگرفت ولی از نظر وجدانی این ماجرا مشکل داشت و دولت دهم دست مدیرعاملان بانک‌ها را در این زمینه باز گذاشته بود.

به گزارش جماران، علی مطهری (نایب رئیس مجلس) صبح امروز در همایش حکمت مطهر طی سخنانی با اشاره به عدالت گفت: یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر پیرامون آن صحبت شده؛ بحث حقوق‌های نجومی است. من درباره حقوق‌های نجومی سکوت نکردم و درباره آن صحبت کردم هرچند افراد دیگری نیز درباره آن سخن گفتند.

وی ادامه داد: حقوق‌های نامتعارف از لحاظ قانونی توجیح داشت زیرا در دولت دهم دست مدیران عامل بانک‌ها را بازگذاشته بودند تا حقوق های خود را افزایش دهند. به همین دلیل این مسئله از لحاظ قانونی ایرادی نداشت اما از لحاظ وجدانی و اینکه فاصله حقوق‌ها بسیار شده بود، ایراد داشت.

مطهری افزود: هرچند این مصوبه برای دولت قبلی بود اما دولت فعلی باید آن را زودتر اصلاح می‌کرد تا کار به اینجاها کشیده نشود.

مطهری با اشاره به اهمیت اندیشه‌های شهید مطهری گفت: متاسفانه در چند سال اخیر توجه صداوسیما به فکر و اندیشه شهید مطهری کمتر شده که امیدواریم تا برگزاری مجدد این همایش توجه به اندیشه‌های ایشان رونق بگیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آرمان‌های شهید مطهری گفت: یکی از مسائلی که ایشان همیشه روی آن تاکید داشت مسئله عدالت بود و معتقد بود اگر ما به عدالت اهمیت ندهیم شکست می‌خوریم و آنقدر به این مسئله اعتقاد داشت که در ابتدای انقلاب می‌گفت کم‌توجهی به عدالت باعث شکست انقلاب اسلامی می‌شود و ممکن است پرچم عدالت به دست گروه‌های مختلف اسلام بیفتد.

وی افزود: مسئله دومی که شهید مطهری بر آن بسیار تاکید داشت آزادی بیان بود و اعتقاد داشت نباید کسی به خودش اجازه بدهد برای دفاع از اسلام جلوی آزادی بیان را بگیرد بلکه ایشان معتقد بود آزادی بیان ویژه ائمه‌اطهار است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید مطهری استقلال فرهنگی را بسیار مهم می‌دانست، گفت: ایشان بر استقلال فرهنگی و اهمیت آن تاکید می‌کرد اما استقلال مکتبی را بالاتر از استقلال فرهنگی می‌دانست و می‌گفت ما باید به استقلال مکتبی برسیم.

وی با تبیین مسئله عدالت در نگاه شهید مطهری گفت: شهید مطهری معتقد بود که عدالت در سلسله علل احکام دین وجود دارد و این عدالت مقیاس دین است و برعکس آن درست نیست زیرا عدل یک امر پسندیده و نیکو محسوب می‌شود؛ حتی اگر فردی انسان خوبی باشد اما دین هم نداشته باشد قطعاً قبول دارد که عدل بسیار جایگاه مهمی دارد.

مطهری با اشاره به آثار بی‌عدالتی در جامعه گفت: بی‌عدالتی جامعه را دچار عدم تعادل روانی می‌کند یعنی جامعه به دو دسته طبقه پولدار لوس از خودراضی و یک طبقه مستضعف و ضعیف تقسیم می‌شود. در چنین شرایطی نیز وقتی افراد مشاهده می‌کنند که فرصت‌های رشد برابر وجود ندارد، رابطه پول و پارتی و بخت و اقبال و شانس پررنگ می‌شود و ملاک پیشرفت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: عدالت یک فلسفه اجتماعی است و آنچه از عدل مهمتر محسوب می‌شود حمایت اجرایی عدالت است و باید ابتدا ایمان به عدالت وجود داشته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان تعریف عدالت از منظر امام علی (ع) و نهج‌البلاغه افزود: آن فردی می‌تواند عدالت را جاری کند که اهل رفیق‌بازی نباشد و ایرادها و نقاط ضعفی که در جامعه وجود دارد در خود وی نباشد و بنده جاه و مقام و شهوت نباشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.