پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ضمن رد درخواست عذرخواهی بابت اعلامیه بالفور؛

دولت انگلیس: 'ما به نقش خود در ایجاد اسراییل افتخار می‌کنیم'

دولت انگلیس در جوابیه‌ای ضمن رد درخواست مطرح ‌شده در تومار مردم این کشور برای عذرخواهی بابت اعلامیه بالفور، تصریح کرد:' ما به نقش خود در ایجاد دولت اسراییل، افتخار می‌کنیم.

به گزارش جماران ، در این تومار که در ماه مارس گذشته میلادی توسط فردی به نام سامح حبیب بر روی تارنمای پارلمان این کشور قرار داده‌ شده و تا روز یکشنبه به 13 هزار و 331 امضا رسیده، از دولت انگلیس خواسته‌شده است که از مردم فلسطین بابت اعلامیه بالفور عذرخواهی کند.
در این تومار بیان ‌شده است: 'سیاست استعماری بریتانیا از سال 1917 تا 1948 میلادی، منجر به بی‌خانمانی انبوه ملت فلسطین شد. و دولت انگلیس در حال حاضر بایستی ضمن پذیرش نقش خود در این جریان، باید تلاش‌هایی را برای رسیدن به راه‌حلی که تضمین‌کننده حقوق ملت فلسطین باشد، به عمل آورد.' 
براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود، دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.
وزارت خارجه انگلیس ، در جوابیه‌ای که امروز در تارنمای پارلمان این کشور منتشر شده است، عنوان کرد: 'اعلامیه بالفور یک بیانیه تاریخی است و دولت انگلیس قصد ندارد بابت آن عذرخواهی کند. ما به نقش خود در ایجاد دولت اسراییل افتخار می‌کنیم و وظیفه کنونی ما تشویق جریان‌ها به سمت صلح است. ' 
در این جوابیه در توجیه اعلامیه بالفور آمده است: 'این اعلامیه در دوران رقابت قدرت‌های امپریالیستی و در میانه جنگ جهانی اول و زمان افول امپراتوری عثمانی نوشته‌ شده است. در آن شرایط، ایجاد سکونتگاهی برای یهودیان در سرزمینی که آنها با آن دارای پیوندهای مذهبی و تاریخی بودند، امری درست و اخلاقی شمرده می‌شد. به‌ویژه آنکه پس‌زمینه آنها(یهودیان) قرن‌ها اذیت و آزار بود. البته، ارزیابی کامل از این اعلامیه و آنچه متعاقب آن صورت گرفت، تنها بایستی توسط مورخان صورت گیرد.' 
وزارت خارجه انگلیس در همین حال در ادامه این جوابیه عنوان می‌کند: 'ما می‌دانیم که این اعلامیه بایستی خواستار حفاظت از حقوق سیاسی جوامع غیریهودی در فلسطین به‌خصوص در تعیین حق سرنوشتشان می‌شد. به‌هرحال، هم‌اکنون مهم است که به دنبال ایجاد امنیت و عدالت هم برای اسراییلی‌ها و هم فلسطینی‌ها از طریق صلح باشیم .'
در این جوابیه می‌افزاید: 'ما باور داریم که بهترین را برای تحقق این مساله راه‌حل دو دولت است. توافق حاصله براساس مذاکرات، بایستی منجر به ایجاد امنیت و محیطی امن برای اسراییل در کنار یک دولت قابل‌دوام و مستقل فلسطینی براساس مرزهای 1967 میلادی شود و در این چارچوب بیت‌المقدس پایتخت مشترک دو طرف بوده و بایستی یک توافق عادلانه و واقع‌بینانه برای پناهجویان فلسطینی صورت گیرد.' 
وزارت خارجه انگلیس در این جوابیه اضافه کرد: 'ما باور داریم که چنین مذاکراتی تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که از سوی فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها هدایت‌شده و با حمایت مناسب جامعه بین‌الملل همراه باشد. ما همچنان در حال مشاوره نزدیک با دو طرف و شرکای بین‌المللی برای تشویق انجام مذاکرات دوجانبه معنادار هستیم. 
در پایان این جوابیه عنوان‌ شده است: 'ما چالش‌های موجود را دستکم نمی‌گیریم، اما اگر دو طرف رهبری جسورانه‌ای از خودشان نشان دهند، صلح امکان‌پذیر است و انگلیس آماده انجام همه گونه حمایتی برای تحقق این هدف است.'
سال جاری میلادی یک صدمین سالگرد صدور «اعلامیه بالفور» و مصادف با هفتادمین سالگرد تقسیم فلسطین و همچنین همزمان با پنجاهمین سالگرد اشغال قدس است. 
بیانیه بالفور (Balfour Declaration)، نامه‌ای بود که در سال 1917 توسط «آرتور جیمز بالفور»، وزیر خارجه وقت خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.
در این نامه وزیر خارجه انگلیس بر «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در نظر دارد در سال جاری، یک صدمین سالگرد بیانیه بالفور را در لندن با حضور مقامات صهیونیستی جشن بگیرد. 
در همین راستا، «ترزا می» از نتانیاهو برای شرکت در مراسم یک صدمین سالگرد اعلامیه بالفور در ماه نوامبر آینده (آبان ماه 96) در لندن، دعوت کرده است که این مساله از سوی گروه های مدنی و هوادار ملت فلسطین محکوم شده است.
محمود عباس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به این مساله گفته است: اگر انگلیس مراسم یک صدمین سالگرد بیانیه بالفور را لغو نکند، از این کشور در محافل بین‌المللی شکایت می‌کنیم.
وی همچنین از لندن خواسته تا به خاطر اشتباه تاریخی خود از ملت فلسطین عذرخواهی کند و کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.