رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن درحال بازنگری جامع سیاست های خود در قبال ایران است.

 

به گزارش جماران، وی که در ساختمان وزارت امور خارجه در واشنگتن با خبرنگاران صحبت می کرد،‌ اظهار کرد: توافق هسته ای با ایران یا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در جلوگیری از دست یابی تهران به سلاح هسته ای «شکست» خورده است.
تیلرسون در سخنی متناقض افزود: این توافق فقط دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تعویق انداخته است.
وی اظهار داشت: این توافق نماد رویکرد شکست خورده گذشته است که هم اکنون ما را با وضعیت خطر قریب الوقوع کره شمالی مواجه کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، اشتباهی که در جریان دستیابی به توافق هسته ای با ایران صورت گرفت این بود که به جز تهدید هسته ای، دیگر مسائل ایران نادیده گرفته شد.
وی تاکید کرده است: به همین دلیل می بایست ما از یک منظر جامع به ایران بپردازیم.
این درحالی است که تیلرسون در نامه ای ای به پال رایان رییس‌مجلس نمایندگان تاکید کرد : ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است و کاخ سفید تعلیق تحریم هارا بمدت 90 روز تمدید کرد.
در همین زمینه، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت، در بررسی‌ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط نهادهای آمریکایی، توصیه‌هایی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در خصوص ایران ارائه خواهد شد.
پیشتر گزارش شده بود که آقای ترامپ به نهادهای زیر مجموعه شورای امنیت ملی دستور داده که پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند و بگویند آیا کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا نه.
به گزارش رویترز، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که آیا دونالد ترامپ درباره خروج از توافق هسته‌ای با ایران تصمیمی اتخاذ کرده است، اظهار داشت: بررسی 90 روزه که روز سه‌شنبه مطرح شد در خصوص مسیر آینده توصیه‌هایی خواهد داشت.
در همین حال خبرنگاران از سخنگوی کاخ سفید درباره پیامدهای تشدید تحریم‌های ایران و نقض احتمالی برجام پرسیدند.‌ اسپایسر در پاسخ گفت: ما به خوبی نسبت به اثرات احتمالا منفی هر اقدامی در این زمینه آگاه هستیم.
برجام در آغاز سال 2016 اجرایی شد و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از این توافق به عنوان یکی از دستاوردهای دولت خود یاد کرد.
سخنگوی کاخ سفید افزود: بخشی از این بررسی شامل این می‌شد که آیا ایران توافق را به درستی اجرا می‌کند و به آن پایبند است و همچنین توصیه‌هایی را در خصوص مسیر آینده به رییس‌جمهوری ارائه کند.
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نامه‌ای به پل رایان، رییس‌مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که دونالد ترامپ به چند سازمان زیر مجموعه شورای امنیت ملی دستور داده که پیامدهای توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند و اینکه آیا کاهش تحریم‌های هسته‌ای ایران در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا نه.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.