پول ملت را خورده و روحیه خوبی هم دارد

به گزارش جماران، شرق نوشت:

«به عمل کار برآید، به سخن‮دانی نیست». خواب و خیال نبود. وعده و وعید هم نبود. بزرگ‌ترین واقعه صنعت نفت ایران در روزهای آخر فروردین ثابت کرد تنها با حرف و نمایش کار پیش نمی‮رود. بیژن نامدارزنگنه از همان زمان که دوباره به کرسی وزارت تکیه زد، قول داده بود که پارس جنوبی را به سرانجام برساند. بالاخره به وعده‮اش عمل کرد. مجموعه‌ای از شش فاز گاز و یک فاز لایه نفتی و چهار مجتمع پتروشیمی برای بهره‮برداری آماده شد. روحانی هم آمد. آمد که تأکید کند: «فازهای پارس جنوبی سکوهای پرش ایران به سمت پیشرفت است». بیش از دوسوم از جمعیت حاضر در سالن برگزاری این همایش، از مدیران و کارکنان صنعت نفت تشکیل شده بود. افتتاح هر یک از فازها از طریق ارتباط تصویری با سکوها در محل همایش انجام شد و با کف‌زدن حاضران به ثمر نشست. برق شادی را به‌راحتی می‌شد از چشمان زنگنه خواند. خوشحال بود. او که شب قبل از مراسم بهره‮برداری از طرح‮ها در نشست خبری با خبرنگاران حاضر شده بود، از آرزویش گفت. آرزو داشت در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی با قطر به تعادل برسیم. حالا به آرزویش رسید. زنگنه با بیان اینکه تولید پارس جنوبی نسبت به پنج ماه نخست سال ٢٩ به ٢,٤ برابر رسیده است، گفت: با افتتاح شش فاز پارس جنوبی به طور کلی ۱۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و تولید از این میدان گازی در اسفند ٥٩ و فروردین ٦٩ نسبت به پنج ماه اول سال ٢٩ به ٢,٤ برابر رسیده است.             
رخداد دیروز به‮عنوان بزرگ‌ترین واقعه در صنعت نفت، تمام آن چیزی نیست که وعده‮اش را داده بود. او شب قبل از افتتاح در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت چند طرح دیگر هم تا چند روز دیگر آماده می‮شود اما آنها را وارد این مجموعه طرح نکردیم تا همه چیز واقعی باشد. کلامش کنایه‌آمیز بود و یادآور مصاحبه‮ای که یک سال پیش از اتمام دولت احمدی‌نژاد داشت. گفته بود: «ما در فازهای ٤ و ٥ پارس جنوبی در عرض ٣٤ ماه یک فاز را از صفر به تولید رساندیم اما فازهای ٩ و ٠١ پارس جنوبی که هشت سال پیش با پیشرفت ٠٦ درصد به این دولت تحویل شد، هنوز به اتمام نرسیده است. گویا اینها هم مانند قنات حاج میرزا آغاسی است که برای مملکت گازی ندارد اما برای برخی نان دارد».        
‌ تخریب دلواپسان ادامه دارد
بااین‌حال، برای اینکه وحدت حفظ شود، در مراسم افتتاح در حضور رئیس‮جمهور، این افتخار را فرای دولت‮ها و برای ملت ایران دانست. با این وجود تلاش‮ها برای تخریب دولت ادامه داشت. رسانه‮های منتقد دولت برای توجیه آنچه به ظن خود، دستاورد دولت احمدی نژاد می‌دانند، هر یک سخنی به میان آوردند. یادمان‮های فاز ٧١، ٨١، ٩١، ٠٢ و ١٢ نمادی تشریفاتی خوانده و ادعا شد سهم دولت یازدهم از بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی، کمتر از ٠٥ درصد اعلام می‌شود.             
‌ خیلی‌ها سعی کردند ما را  زمین بزنند اما خدا نخواست
وزیر نفت همچنین در سخنرانی روز موعود، با تأکید بر اینکه قراردادهای جدید نفتی از هدررفت سرمایه ملت ایران که ممکن است زیر زمین و غیراستفاده بماند جلوگیری می‌کند، گفت: خیلی‌ها سعی کردند آبروی ما را ببرند و ما را زمین بزنند، اما خداوند نخواست و به ما عزت داد.
زنگنه با تأکید بر اینکه امروز برای صنعت نفت کشور یک روز تاریخی، بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است، گفت: بزرگ‌ترین مجموعه هم‌زمان در طول تاریخ صنعت نفت افتتاح و ارزش این طرح‌ها که شامل نفت، گاز و پتروشیمی می‌شود ۲۰ میلیارد دلار است. این موضوع تحقق واقعی سیاست اقتصاد مقاومتی است.  
‌ افتتاح ١١ فاز پارس جنوبی در  دولت روحانی
وی با بیان اینکه توسعه پتروشیمی برای نخستین بار همراه با توسعه میدان آغاز شده و در حال تولید است، افزود: بخش اصلی این توسعه در دولت یازدهم و در اوج تحریم‌ها بود، زیرا دو‌سال‌ونیم ابتدایی دولت یازدهم در زمان تحریم‌ها سپری شد. ما در این شرایط اقتصاد مقاومتی را در شرایط فشار و کم‌پولی محقق کردیم.
‌ شعاردادن، مالیات ندارد
وزیر نفت با تأکید بر اینکه جاده صاف و آسفالت پیش‌روی وزارت نفت قرار نداشت، تصریح کرد: این موضوع قابل باور نبود که در زمان تحریم‌ها ۱۱ فاز پارس جنوبی به نتیجه برسد و تولید پارس جنوبی از ۲۴۰ میلیون مترمکعب در اواسط سال ۱۳۹۲ به ۵۷۰ میلیون مترمکعب برسد. حرف‌زدن و شعاردادن ساده است و مالیات ندارد. باید حرف‌ها را به نتیجه و عمل رساند که این کاری سخت است.
‌ آورده دولت برای پارس جنوبی، تدبیر بود
عضو کابینه دولت، حرفی که در نشست خبری در پاسخ به رسانه‮ای منتقد بیان کرده بود را نیز در مراسم افتتاح رسمی فازها تکرار کرد. خبرنگار از حجم آورده دولت در پارس جنوبی و میزان سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی پرسیده بود. او دست را زیر چانه گذاشته و با تعمق گفته بود: «آورده دولت برای پارس جنوبی تدبیر بود».    
زنگنه گفت: مدیریت مهم است؛ برخی ادعا می‌کنند پارس جنوبی با پول ساخته شد اما من به جرئت می‌گویم پارس جنوبی با عشق، تدبیر و امید با هدف سربلندی ایران ساخته شده است. اگر تدبیر باشد، پول هم فراهم می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه بیشترین سابقه را در پارس جنوبی دارد، افزود: این مجموعه عظیم شامل ۴۵ کیلومتر صنعت در کنار هم می‌شود و حاصل ۱۹ سال فعالیت است. بسیاری از همکاران ما در پارس جنوبی سربازان گمنام جمهوری اسلامی هستند.
‌ از چاه تحریم‮ها خارج شدیم  
زنگنه در ادامه با اشاره به برجام، اظهار کرد: برجام فقط یک موافقت‌نامه نیست، بلکه نقطه‌عطفی در تاریخ توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران محسوب می‌شود.
وی خطاب به ریاست‌جمهوری، گفت: از شما در سیاست‌گذاری برجام و آقای ظریف تقدیر و تشکر می‌کنم که ما را از چاه تحریم‌ها خارج کردید تا ایران بتواند برای توسعه جهش کند. من با همه وجودم آثار برجام را می‌فهمم و حس می‌کنم.
‌ ترویج به خشونت نکنیم
وزیر نفت ادامه داد: به جای اینکه نفرت‌پراکنی و تشویق به خشونت کنیم، باید تشویق به سازگاری کنیم و دست در دست هم داده تا ایران را بسازیم و فرصت‌سوزی نکنیم. این موضوع بعد از برجام عملی شد. زنگنه با تأکید بر اینکه گزارش درباره طرح‌ها افتخار نیست، بلکه نمایش آنچه درباره طرح‌ها انجام شده باعث افتخار است، تصریح کرد: آینده بسیار روشن و پرامید است. باید قراردادهای نفتی را دنبال کنیم. درباره این قراردادها به اجماع ملی رسیده‌ایم. این قراردادها می‌توانند صد هزار شغل مولد ایجاد کند همان‌طور که عسلویه ایجاد کرد و مایه افتخار ایران شد. در مسیر اجرای قراردادهای نفتی، می‌توان صدها کارخانه فعال کرد و از هدررفت سرمایه ملت ایران که ممکن است زیر زمین و غیراستفاده بماند، جلوگیری کرد.
وی با تأکید بر اینکه ایران می‌تواند قدرت اول پتروشیمی منطقه باشد، ادامه داد: این حرف را به استناد خوراکی که تولید می‌شود و همتی که وجود دارد می‌زنم.
‌ یک درصد رشد با توسعه هر ٢ فاز پارس جنوبی
زنگنه پیش‌تر در نشست خبری خود با خبرنگاران (٢٦ فروردین) هم سخنان جالبی به میان آورد. او با اعلام این خبر که با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی اتفاق می‌افتد، پاسخی صریح به منتقدان عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم ارائه کرد.
به گفته او، در شش فاز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۷۰ میلیون مترمکعب گاز ترش و ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، در هر فاز نیم‌میلیون تن اتان، نیم‌میلیون تن ال‌پی‌جی و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار بشکه در روز میعانات تولید می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین از لایه نفتی پارس جنوبی برای اولین بار بهره‌برداری می‌شود و چهار طرح پتروشیمی که شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی تخت جمشید و پتروشیمی انتخاب است نیز راه‌اندازی خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه تولید پارس جنوبی نسبت به پنج ماه نخست سال ۹۲ به ٤,٢ برابر رسیده است، گفت: با افتتاح شش فاز پارس جنوبی به طور کلی ۱۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و تولید از این میدان گازی در اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ نسبت به پنج ماه اول سال ۹۲ به ٤.٢ برابر رسیده است و وضعیت ایران در مقایسه با همسایه خارجی در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی متعادل شده است. این یکی از آرزوهای من بود که خدا را شکر به آن رسیدیم.
‌ رشد بیش از دوبرابری تولید از پارس جنوبی در دولت یازدهم
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه متوسط تولید از پارس جنوبی در سال ۹۲، ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود گفت: درحال‌حاضر تولید از پارس جنوبی بیش از دوبرابر رشد کرده است. تولید از پارس جنوبی تا سال ۹۲، ۵۷۰ میلیون مترمکعب بود که در سال ۹۵ به هزارو ٦٠ میلیارد مترمکعب تولید تجمعی رسیده است که این میزان تولید، افزایش پیدا می‌کند. یکی از مشکلات ما ساخت خطوط انتقال بوده که بخشی از این خطوط احداث شده و بخشی دیگر هم احداث خواهد شد.
‌ اجرای قراردادهای نفتی امری اجتناب‌ناپذیر است
وزیر نفت با بیان اینکه ایران برای قراردادهای جدید نفتی آماده است؛ در پاسخ به این سؤال که سرنوشت قراردادهای جدید نفتی در دولت آینده چه می‌شود، پاسخ داد: کشورهای خارجی هم توجه می‌کنند که در آینده به‌ویژه در داخل، با چه کسی طرف هستند، اما به‌هر‌حال اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب‌ناپذیر است. کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و سراغ مشارکت در تولید بروند، اما من با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی ایران، مخالف مشارکت در تولید هستم.
وقتی یکی از خبرنگاران از او درباره حضورش در دولت دوازدهم پرسید پاسخ داد: اینکه وزیر چه کسی باشد یک مسئله فرعی است. درحال‌حاضر همه تمرکز باید روی ریاست‌جمهوری باشد تا کشور دچار چالش نشود. 
‌ از توتال گله کردیم
وزیر نفت در ادامه در پاسخ به پرسش «شرق» درباره مذاکره ایران با توتال درباره حضور این شرکت فرانسوی در جبران افت فشار در فازهای پارس جنوبی، گفت: بعد از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، توتال صحبت‌هایی را درباره ادامه همکاری با ایران مطرح کرد که ما گله کردیم. با وجود این، مذاکرات از نظر تنظیم قرارداد، با سرعت جلو می‌رود و ممکن است در دو هفته آینده مذاکرات ادامه پیدا کند. اما مشخص نیست تفاهم‌نامه چه زمانی امضا شود.
‌ ایران نسبت به تعهد خود در اوپک وفادار است
وزیر نفت با بیان اینکه ایران به تعهد خود در اوپک وفادار است درباره میزان تولید نفت ایران گفت: میزان واقعی تولید نفت با میزانی که منابع ثانویه اعلام می‌کنند، تفاوت دارد. براساس اعلام منابع ثانویه میزان تولید نفت ایران حدود سه‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار بشکه است؛ در‌حالی‌که میزان تولید واقعی نفت ایران بیشتر از این میزان است.
وزیر نفت همچنین در ادامه با اشاره به قرارداد خرید نفت ایران به وسیله روسیه گفت: این قرارداد امضا شده و روس‌ها نفت ایران را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز به قیمت متعارف می‌خرند و پول را به یورو پرداخت می‌کنند. بانک مرکزی پذیرفته ۵۰ درصد از این پول صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود. اینکه این قرارداد از چه روزی اجرا شود بستگی به تصمیم روس‮ها دارد.   
‌ آیت‌الله شاهرودی گفت زندان هم بروی می‌ارزد
او در این نشست خاطره‮ای از فشارهای قضائی سر پرونده پتروپارس گفت که بعدها به نام دیگران ثبت شد: درحال‌حاضر همه به پتروپارس افتخار می‌کنند اما یک زمانی من را به خاطر پروژه پتروپارس تا زندان بردند و بازخواستم کردند که چرا پروژه پتروپارس را طراحی کرده‌ای؟ 
وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان آیت‌الله شاهرودی، رئیس قوه قضائیه وقت، از پتروپارس بازدید و از این پروژه استقبال و تأکید کردند که این پروژه را ادامه دهیم. اما با تردیدهای من گفتند حتی اگر به زندان بروی هم می‌ارزد. پس از اینکه او از پتروپارس بازدید کرد، دیگر درباره این پروژه اذیت نشدم. اما از سال ۸۰ تا سال ۸۸ به خاطر پروژه پتروپارس تحت تعقیب بودم. همان افراد در‌حال‌حاضر می‌گویند پتروپارس بسیار خوب است. این مخالفت‌ها درحال‌حاضر درباره شرکت‌های E&P هم وجود دارد و همین افراد ۱۰ سال دیگر اعلام می‌کنند که شرکت‌های E&P را ما راه‌اندازی کردیم.
‌ می‌دانم چگونه باید ایران را ساخت
زنگنه ادامه داد: برای کار در ایران باید صبر، حوصله و سرسختی داشت. شرایط برای کارکردن سخت است. هیچ کس به اندازه من در پارس جنوبی سابقه ندارد. پارس جنوبی در سال ۷۶ یک بیابان بود. من می‌دانم چگونه می‌توان ایران را ساخت.
‌ ایران رئیس‌جمهور   زیاد دارد
وی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ایران رئیس‌جمهور زیاد دارد و کسانی که شایسته هستند ثبت‌نام کرده‌اند. زنگنه ادامه داد: به جای اینکه دست به دست هم بدهیم تا ایران را بسازیم، برخی تخم تفرقه و خشونت پراکنده می‌کنند و می‌خواهند بین اقشار مردم تفرقه بیندازند که از این موضوع چیزی عاید نمی‌شود. باید کشور را به سمت توسعه ببریم.
‌ بابک زنجانی پول ملت را خورد  و  روحیه خوبی هم دارد
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بابک زنجانی پول ملت را خورد و برد، افزود: هیچ پولی پس نداد. ۱۳ یا ۱۴ هزار میلیارد تومان پول مردم را خورد و انگار نه انگار. خیلی هم روحیه خوبی دارد. گفته‌اند دو هزار میلیارد به حساب ما برگشته که برای زنده‌کردن آن باید اموالش را در ایران‌زمین، قیطریه، هتلی در قشم و ... به فروش برسانیم، اما کسی نمی‌خرد.
‌ هیچ‌کدام از پروژه‌های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست
وی با بیان اینکه هیچ‌کدام از پروژه‌های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست، توضیح داد: برای هر پروژه معلوم است که پول از کجا خواهد آمد و هیچ پروژه بلاتکلیفی وجود ندارد، جز آنچه از قبل به ما به ارث رسیده است. تکلیف توسعه میدان‌های نفتی نیز در قالب قراردادهای نفتی روشن است و مجوز کامل از مجلس گرفته شده.
‌ لایه نفتی پارس جنوبی جزء اولویت‌های قراردادهای جدید نفتی
وزیر نفت در ادامه درباره لایه نفتی پارس جنوبی توضیح داد: بهره‌برداری از این لایه جزء اولویت‌های قرارداد جدید نفتی است. برآورد شده از این لایه بیش از صد هزار بشکه می‌توان تولید کرد. البته تولید قطر بیشتر از ایران است. برای این لایه تنها یک شرکت درجه یک بین‌المللی درخواست داده که با این شرکت در حال مذاکره هستیم. زنگنه البته اشاره‌ای به نام این شرکت نکرد.
‌ پاسخ صریح زنگنه به منتقدان وزارت نفت
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هر کسی اعلام می‌کند در دولت یازدهم کاری در وزارت نفت صورت نگرفته، بیاید و بازدید کند، افزود: در سال ۹۲ ، ۴۳درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد که درحال‌حاضر به ۱۳ درصد رسیده، صادرات نفتی ما دو برابر شد و تولید پتروشیمی افزایش یافت. به ٩ هزار روستا گازرسانی صورت گرفت و در شهرهای بزرگ کشور بنزین یورو۴ توزیع می‌شود. اینکه می‌گویند کاری نشده، بی‌انصافی است و وجدان عمومی در نهایت قضاوت درست را می‌کند. ما مظلوم هستیم. چهار سال هر چه خواستند گفتند. ما امکان نداشتیم پاسخ بدهیم. قدرت آنها در حرف‌زدن و رساندن پیام بیشتر از ماست، اما بهتر است بدانند اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند، باید با هم متحد باشیم.
‌ رد  احتمال مهاجرت گاز   ایران به سمت قطر
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم گفت: در مجموع ۷۱ میلیارد دلار در بخش خشکی و دریا در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که ۱۹ میلیارد دلار آن از منابع داخلی تأمین شده است.
علی کاردر در مراسم افتتاح شش فاز پارس جنوبی که با حضور رئیس‌جمهور و برخی از اعضای کابینه دولت یازدهم برگزار شد، با تأکید بر اینکه افتتاح این فازها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت نفت کشور است، گفت: برداشت قطر از میدان پارس جنوبی ١,٧ میلیارد مترمکعب بوده و میزان برداشت ما به هزارو ٦٠میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی ادامه داد: ما سعی می‌کنیم فاصله موجود را با سرعت پر کنیم، البته باید در نظر داشت که سهم ایران از میدان پارس جنوبی نسبت به قطر کمتر است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره احتمال مهاجرت میعانات گازی از ایران به قطر خاطرنشان کرد: کشور همسایه چاه‌های خود را در مرز حفر کرده ما هم همین کار را انجام داده‌ایم و مهاجرتی اتفاق نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه ایران هزارو ٦٠ میلیارد مترمکعب از پارس جنوبی برداشت کرده، گفت: ١٩١ میلیارد دلار ارزش آن بوده که منابع در اختیار دولت قرار نمی‌گیرد بلکه به اقتصاد کشور بازمی‌گردد و محاسبه می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: میزان برداشت از میدان پارس جنوبی اکنون نسبت به سال ٩٥ دو برابر شده و از ٢٨٥ میلیون مترمکعب به ٥٧٠ میلیون مترمکعب رسیده است که بالاترین رکورد برداشت در سال ٩٥ و به میزان ١٥٥ میلیارد مترمکعب بوده است.
کاردر گفت: در مجموع ٧١ میلیارد دلار در بخش خشکی و دریا سرمایه‌گذاری شده است که ١٩ میلیارد دلار آن از منابع داخلی تأمین شده است و بخشی از این سرمایه از طریق بانک‌ها، اوراق مشارکت و صندوق توسعه تأمین شد. به گفته این مقام مسئول این سرمایه در مدت دو سال از طریق محصولات پارس جنوبی جبران می‌شود.
وی درباره مشارکت ایرانی‌ها در بهره‌برداری از پارس جنوبی توضیح داد: بیش از ٧٠ تا ٧٥ درصد پروژه‌های جدید پارس جنوبی از منابع داخلی تأمین‌شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.