وزیر خارجه آمریکا که ۲ روز دیگر عازم مسکو خواهد بود، در راستای اعمال فشار به روسیه برای قطع حمایت از دولت دمشق، مدعی شد کوتاهی روسها حمله شیمیایی خان شیخون را رقم زد!

به گزارش جماران، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه نخستین سفر رسمی خود به روسیه، در سناریویی از پیش طراحی شده که هدفی جز اعمال فشار بر مسکو برای قطع حمایت از «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ندارد؛ مدعی شد: روسیه در بازداشتن سوریه از انجام عملیات شیمیایی در منطقه تحت کنترل معارضین ناکام بود.

اشاره وی به حمله شیمیایی است که سه شنبه هفته گذشته در منطقه خان شیخون در حومه استان ادلب سوریه به وقوع پیوست و بهانه ای به دست غربی ها داد تا از روی عمد بی آنکه در صدد یافتن مقصر اصلی برآیند؛ دولت دمشق را عامل حمله معرفی کنند.

تیلرسون در ادامه ادعاهای خود گفت: روسیه پذیرفت تا برای امحاء همه ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه ضمانت دهد و ناکامی مسکو در تحقق چنین ضمانتی، حمله شیمیایی اخیر را میسر کرد.

اما تیلرسون در اتهام زنی خود علیه مسکو به همین مقدار بسنده نکرد و با وجود اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا بارها تاکید کرده اند که هیچ مدرک مستندی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا وجود ندارد؛ مدعی شد مسکو در تلاش است تا به مانند آمریکا در روند انتخاباتی کشورهای اروپایی (فرانسه و آلمان) هم مداخله کند.

اظهارات تیلرسون در حالی ایراد شد که وی برای حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای جی ۷ (هفت قدرت صنعتی جهان منهای روسیه) به ایتالیا سفر کرده است و انتظار می رود صحبت ها در این نشست پیرامون تشدید فشار بر روسیه باشد تا از حمایت بشار اسد دست بردارد.

این در حالی است که ۳ روز پیش، آمریکا به بهانه حمله شیمیایی خان شیخون، پایگاه هوایی «الشعیرات» در استان حمص سوریه را با ۵۹ فروند موشک تام هاوک هدف قرار داد.

به دنبال تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، روابط دیپلماتیک مسکو و غرب بیش از پیش دستخوش تنش شد تا جایی که «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس سفر خود را به مسکو لغو کرد.

 در عین حال، خبرها حاکی از آن است که آمریکا و انگلیس در نقشه ای حساب شده سعی می کنند نه تنها حمله شیمیایی خان شیخون را به دمشق نسبت دهند بلکه با هر روشی که ممکن است روسیه را نیز به دلیل کوتاهی در پیشگیری از وقوع این حمله، به ارتکاب جنایت جنگی متهم کنند.

در هر صورت تیلرسون که بعد از ایتالیا و دیدار با وزرای خارجه جی ۷، عازم روسیه خواهد بود، دیدار چندان راحتی با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود نخواهد داشت به ویژه آنکه وی پیشتر به کنایه گفته بود: من با لاوروف تانگو نمی رقصم چون پوتین طراح رقص روسیه است.

لاوروف هم با لحنی کنایه آمیزتر پاسخ داد: مادر من رقص با پسرها را ممنوع کرده است. با این وجود آماده آموزش رقص به تیلرسون هستم. اگر تیلرسون احساس می کند که هنوز آماده رقص با کسی نیست ما آماده هستیم که به وی کمک کنیم. وی فرد بسیار باتجربه ای است و مطمئنم که خیلی زود رقص را یاد می گیرد.

 

انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.