شرکت هواپیمایی آمریکایی بویینگ در دولت ترامپ تفاهمنامه فروش ٣٠ فروند هواپیمای دیگر با ایران را امضا کرد سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان گفت : تا ٣ یا ٤ ماه آینده قرارداد نهایی خرید هواپیماها با بویینگ امضا می شود هواپیماهای بوئینگ خریداری شده از سال ٢٠١٩ وارد ناوگان هوایی کشور می شوند

 به گزارش جماران، روزنامه شهروند نوشت:

 غول آمریکایی برای فروش ٣٠ فروند هواپیمای دیگر، سر میز مذاکره با ایرانی‌ها حاضر شد. بویینگ که بزرگترین کمپانی سازنده هواپیما در جهان است، پس از اجرای برجام و البته در دقیقه نود حضور اوباما در کاخ‌سفید قرارداد نهایی فروش ٨٠ فروند هواپیما را با ایران به امضا رساند. این موضوع در شرایطی رخ داد که تحویل کابینه آمریکا به ترامپ نگرانی‌هایی را برای فروش هواپیما به ایران ایجاد کرد. با وجود این بویینگ دوباره سر از ایران درآورده  و دیروز تفاهمنامه خرید ٣٠ هواپیمای مسافری ٧٣٧ مکس را با شرکت هواپیمایی آسمان به امضا رسانده است. این تفاهمنامه دقایقی پس از انتشار در رسانه‌های ایران، توسط تارنمای کمپانی بویینگ نیز تایید و اعلام شد و مذاکرات یک ساله آسمان با بویینگ به تایید دولت آمریکا رسید؛ بویینگ مجوز   فروش هواپیما به ایران را دریافت کرده است.  

آرمان بیات، کارشناس صنعت هوایی می‌گوید: شرکت آسمان نزدیک یک‌ سال با کارشناسان بویینگ مذاکره کرده است و به انتخاب نهایی بویینگ ۷۳۷ سری مکس رسیده است. اواخر‌ سال گذشته صحبت‌هایی از این تفاهمنامه بود و خوشبختانه امروز این تفاهمنامه به‌طور رسمی امضا شده است.

در نتیجه این تفاهمنامه فضای تک‌قطبی خرید هواپیمای نو توسط ایران‌ایر را در کشور پس از برجام به نوعی می‌شکند و نشان از اراده شرکت‌های هواپیمایی در بهسازی و پوست‌اندازی در جهت رشد و توسعه دارد.

«ترامپ که هیچ، هر کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود، تا مادامی که برجام زنده است، ایران حق خرید هواپیما و آمریکا حق فروش دارد؛ گرچه ممکن است مکانیزم خرید به‌خصوص تأمین مالی و خط اعتباری تحت‌تأثیر سیاست‌های دولت آمریکا باشد.» این موضوع را آرمان بیات گفته و تأکید می‌کند که بند ٢٢ و پیوست ٢ برنامه جامع اقدام مشترک، این حق را به ایران داده و سایر کشورهای امضا‌کننده را متعهد به تجارت بین‌المللی با ایران در موضوع حمل‌ونقل هوایی مسافری می‌کند.

برای خرید ٣٠ هواپیما تفاهم شده است

ایرنا دیروز نوشت قرارداد خرید ٦٠ فروند هواپیمای مسافری ٧٣٧ مکس بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بویینگ در تهران به امضا رسید. براساس این قرارداد که گویا حاصل یک ‌سال مذاکره بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بویینگ است، قرار است این هواپیماها از‌ سال ٢٠١٩ بتدریج به شرکت هواپیمایی آسمان تحویل داده شود و در‌ سال یاد شده، ٥ تا ١٠ فروند بویینگ ٧٣٧ تحویل شرکت آسمان خواهد شد.

با وجود این شرکت بویینگ اعلام کرد دیروز در تهران تفاهمنامه‌ای به امضا رسانده است که براساس آن ٣٠ فروند هواپیمای مسافری ٧٣٧ مکس را به ایران بفروشد. روابط‌عمومی شرکت هواپیمایی آسمان در این‌باره به «شهروند» توضیح داد: مذاکرات دیروز آسمان و بویینگ به امضای تفاهمنامه منجر شده است و قرارداد نهایی تا ٣ یا ٤ ماه آینده به امضا می‌رسد.

رضا مصطفوی سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان درباره اختلاف رقم اعلام‌شده در رسانه‌های ایران و خارجی به  توضیح داد: بویینگ اعلام کرده است که در حال حاضر آماده تحویل ٣٠ فروند هواپیما به ایران است در حالی‌که آسمان ٦٠ فروند هواپیما را درخواست داده است. با این حال بنا شده است پس از تحویل ٣٠ فروند هواپیمای اولیه مذاکرات دیگری برای تحویل ٣٠ فروند هواپیمای دیگر انجام شود. روابط‌عمومی شرکت هواپیمایی آسمان همچنین اعلام کرده در تفاهمنامه‌ای که بین شرکت آسمان و بویینگ منعقد شده، تمام مسائل مربوط به پشتیبانی‌های فنی و آموزشی آن پیش‌بینی شده تا پس از طی مراحل قانونی تحویل این هواپیماها به این شرکت آغاز شود. هواپیمای بویینگ ٧٣٧ یک هواپیمای مسافری ١٣٠ نفره است و یکی از مناسب‌ترین هواپیماها برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند بیش از ٤٥٠٠ کیلومتر پرواز کند و با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی آسمان ظرفیت صندلی این شرکت بیش از ٨‌هزار صندلی افزایش می‌یابد.

پیش از این شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز برای خرید ٨٠ فروند هواپیمای بویینگ با این شرکت اواخر ‌سال گذشته قرارداد امضا کرد و قرار است از ‌سال ٢٠١٨ تحویل این هواپیماها به ایران‌ایر آغاز شود.

با اجرایی‌شدن برجام درمجموع قرارداد خرید ٢٣٠ فروند هواپیمای نو با شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بویینگ، ایرباس و ‌ای‌تی‌آر منعقد شده تا بتدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود.

تاکنون شرکت ایرباس سه فروند هواپیمای ٣٢١ و ٣٣٠ را تحویل ایران‌ایر داده است و به‌زودی ٣ فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر نیز از طرف این شرکت زیرمجموعه ایرباس تحویل ایران‌ایر خواهد شد.

اوایل مهر ماه‌ سال گذشته بود که اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت‌های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد.   با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت‌های بویینگ و ایرباس با مدیران شرکت آسمان و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و در نتیجه تفاهمنامه خرید ٣٠ فروند هواپیما با آسمان و ٨٠ فروند هواپیما با ایران‌ایر به امضا رسید.

احتمال ورود سوخو‌های روسی در‌ سال ٩٦

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که در مذاکرات اخیر ایران و روسیه شنیده می‌شود ایران برای خرید ١٥٠ فروند هواپیمای سوخو ١٠٠ نیز با روسیه به توافق رسیده است. مقصود اسعدی‌سامانی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه برای اجاره و خرید هواپیماهای مسافری سوخو ١٠٠ نیاز به تأیید اوفک داریم به ایلنا گفت: اگر اوفک مجوز بدهد احتمال اینکه امسال سوخو ١٠٠ وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، وجود دارد. او ادامه داد: از‌ سال گذشته مذاکرات برای خرید هواپیماهای سوخو ١٠٠ آغاز و دو پرواز نمایشی از این تیپ هواپیما در آسمان ایران انجام شد و چند شرکت هواپیمایی ایرانی علاقه‌مند خرید هواپیماهای سوخو ١٠٠ شدند.او تأکید کرد: قرار بر این است که در ابتدا این هواپیماها به صورت اجاره‌ای وارد ناوگان هوایی کشورمان شوند و اگر شرایط آب و هوایی و سایر عوامل مربوط به تأیید پرواز این هواپیماها اجازه دهد، این تیپ هواپیمای روسی خریداری خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه برای خرید هواپیمای روسی سوخو١٠٠ نیاز به تأیید و مجوز اوفک (سازمان زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا) داریم، گفت: طبق مقررات وضع‌شده هر هواپیمایی که بیش از ١٠‌درصد قطعات آن از طریق شرکت‌های آمریکایی تأمین شود، برای فروش نیاز به مجوز اوفک دارد و این مقررات شامل حال هواپیماهای روسی سوخو هم می‌شود.

او افزود: بیش از ١٠‌درصد قطعات هواپیمای سوخو١٠٠ روسیه از طریق شرکت‌های آمریکایی تأمین می‌شود و بنابراین برای فروش و اجاره این هواپیماها به ایران باید تأیید اوفک را بگیرد.

اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین ناوگان میان‌برد و کوتاه‌برد خود با شرکت‌های سازنده هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر یا امبائر وارد مذاکره نمی‌شوند، اظهار داشت: خرید این هواپیماها هم نیاز به تأیید اوفک دارد. از سوی دیگر هواپیماهای سوخو ١٠٠ ارزان‌تر از این تیپ هواپیماها هستند.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: قیمت کاتالوگی سوخو١٠٠ مسافری ٣٥‌میلیون دلار است که البته این قیمت در مذاکرات کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است صنعت هوایی ایران بیش از ٣٧‌سال مشمول تحریم بوده است. این موضوع سبب شده بود حدود نیمی از ناوگان ٢٥٠ فروند هواپیمایی ایران زمینگیر شود و صنعت هوایی کشور در سراشیبی افتد که با اجرای برجام این تحریم ٣٧ساله لغو شد و ایران به‌سرعت شروع به نوسازی صنعت هوایی خود کرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.