پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به یاد مرحوم دکتر حسین اردستانی؛

پای رسم دشوار روایت

به گزارش جماران، محمدصادق درویشی طی یادداشتی در سایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس نوشت:

 

خبرى بسیار تلخ و تکان‌دهنده، روزهاى آغازین بهار را سرشار از اندوه و حسرت کرد.

دکتر حسین اردستانى، تاریخ‌نگار طراز اول جنگ تحمیلى و رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به طور ناگهانى و بر اثر ایست قلبى، درگذشت.

تداوم حیات غیرکالبدى جنگ ایران و عراق که به مولفه‌های معنابخش دفاع مردم ایران با درون‌مایه آزادى‌خواهی و استقلال‌طلبى نظر دارد، در ابعادی وسیع مرهون تلاش‌های خالصانه و متفکرانه‌ی راویان تاریخ‌نگار است.

حسین اردستانی از ماه‌های ابتدایی شکل گیری عملیات‌های بزرگ و راهگشا، وارد بخش تاریخ جنگ دفتر سیاسی سپاه شد.

پا به پای فرماندهان برجسته جنگ، در صحنه‌های حساس و دوران‌ساز دفاع مقدس حضور داشت و به ثبت دقیق تاریخ جنگ همراه با جزئیات اهتمام ویژه داشت.

در عملیات خیبر حضور او در قرارگاه مرکزی نجف، به عنوان ناظری دقیق و منصف، مستندات ناب و ماندگاری در اختیار مورخین و محققین جنگ قرار داده است.

تلاشی که در عملیات‌های دیگر نیز توسط حسین اردستانی و رفقای راوی او تکرار شد تا گنجینه اسناد دست اول جنگ از مجاهدت خاموش آنها مهیا شود.

پس از جنگ به تحصیل تا مقطع دکتری علوم سیاسی و تدریس در دانشگاه همت گماشت.

هم‌زمان در سال‌های پس از جنگ با استفاده از اسناد دسته‌اولی که خود در تهیه آنها نقش موثر داشت، تحقیق و تالیف در حوزه جنگ تحمیلی را با رویکردی تحلیلی و عمیق کلید زد. «مبدا استراتژی نظامی ایران» و «تنبیه متجاوز» از جمله آثار حسین اردستانی در حوزه تاریخ تحلیلی جنگ است.

در سال ۸۶ مسئولیت مدیریت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز تحقیقات و مطالعات جنگ) را به عهده گرفت و طی ده سال، تحولی چشمگیر در تولید آثار جدی مرتبط با جنگ تحمیلی به وجود آورد.

 

دوره مدیریت دکتر اردستانی بر مرکز اسناد، دوران تکمیل پروژه‌های عظیم و ارزشمندی همچون روزشمار جنگ و نبردها بود. به ویژه در این دوره، پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ در ابعاد وسیع و با دقت و کیفیتی کم‌نظیر، شکل گرفت و تا حد زیادی به پیش رفت.

کارنامه حسین اردستانی از دوران حضور مداوم در جبهه‌های جنگ، روایتگری و تحقیق و نهایتا مدیریتی کارآمد و پویا، مشحون از خیر و حسنه است.

ایام عید را با دیدی آسیب‌شناسانه در یادمان‌های جنگ سپری کرد و تا روز آخر حیات ۵۸ ساله خود دغدغه روایت صحیح، عقلانی و راهگشا از جنگ را داشت.

مرحوم دکتر حسین اردستانی، از لحظه‌ای که وارد جبهه جنگ شد تا روز گذشته که به طور ناگهانی دچار حمله قلبی شد، دغدغه آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با خود به همراه داشت. او پای رسم کمیاب ایثار و ادب و شرافت ایستاد و دعوت حق را لبیک گفت.

امید واثق بر آن است تا تلاش‌های مخلصانه و دردمندانه او که بسیار مختصر اشارتی شد، موجبات وفور رحمت و عنایت خداوند منان را برای ایشان فراهم آورد.

دعا می‌کنیم خداوند او را با صالحین و شهدا محشور کند و به خانواده و رفیقان هم‌رزم‌اش صبر عنایت فرماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.