نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل میانه رو در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بر رقبای خود پیشی خواهد گرفت.

 

به گزارش جماران، موسسه افکارسنجی «BVA» در تازه ترین نتایج نظرسنجی خود که دیروز (جمعه) چهار هفته مانده به دور نخست انتخابات سراسری فرانسه منتشر شد، برای نخستین بار از پیشتازی ماکرون در برابر «مارین لوپن» رهبر و نامزد حزب راست افراطی جبهه ملی خبر داد. 
این نظرسنجی حکایت از آن دارد که ماکرون در دور نخست انتخابات 26 درصد از آرا را کسب خواهد کرد که یک درصد نسبت به نتیجه نظرسنجی هفته گذشته افزایش نشان می دهد. لوپن 25 درصد از آرا را از آنِ خود خواهد کرد که یک درصد نسبت به نتایج قبلی کاهش نشان می دهد. 
BVA پیش بینی ای درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ارائه نداد، اما بیشتر نظرسنجی هایی که پیش از این منتشر شده است، نشان می داد که ماکرون در آن مغلوب لوپن می شود.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (در صورت کشیده شدن آن به دور دوم) در 7 مه (17 اردیبهشت) انجام می شود.
«فرانسوا فیون» نامزد حزب حاکم سوسیالیست، که با رسوایی (سوء استفاده مالی) دست و پنجه نرم می کند، نیز در این نظرسنجی در جایگاه سوم قرار دارد و 17 درصد آرای مخاطبان نظرسنجی را به خود اختصاص داده است. 
این نتایج به دنبال مصاحبه تلویزیونی سه شنبه منتشر شد که نامزد محافظه کار انتخابات فرانسه فرانسوا اولاند رئیس جمهوری را متهم کرد که در نقش اصلی را در کارزار افشاگری علیه وی داشته است. 
نظرسنجی موسسه بی وی ای بین چهارشنبه تا جمعه گذشته انجام شده است.
نتایج این نظرسنجی به علاوه نشان داد که «ژان لوک ملانشن» (Jean-Luc Melenchon) نامزد حزب چپ افراطی دو درصد بیشتر از هفته گذشته و 14 درصد آرا را کسب کرده است.
از دیدگاه رای دهندگان ملانشن در نخستین مناظره تلویزیونی که روز دوشنبه بین دو کاندیدای اصلی انجام شد، عملکرد خوبی داشته است. همچنین رای دهندگان عملکرد ماکرون را در این مناظره خوب ارزیابی کرده اند. 
به گزارش ایرنا، فیون که پیشتر رتبه نخست را در نظرسنجی ها به خود اختصاص داده بود، پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه صدها هزار یورو دستمزد از محل دارایی های عمومی بابت کار نکرده به همسر و فرزندان خود پرداخت کرده است، به رتبه های پایین نزول کرد.
دور نخست انتخابات فرانسه 23 آوریل (سوم اردیبهشت) برگزار می شود و در صورتی که هیچ یک از نامزدان حائز اکثریت آرا نشود، نتیجه انتخابات در دور دوم و با حضور دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور نخست به دست آورده اند، روشن خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.