این تنش از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای هلند سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، برنامه ریزی کرد ولی دولت هلند مثل دولت آلمان از اجرای این برنامه ها ممانعت به عمل آورد.

به گزارش جماران، تنش سیاسی بین ترکیه و هلند در پی ممانعت از ورود هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ترکیه به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در روتردام به اوج خود رسید.

دیروز در پی صادر نشدن مجوز پرواز هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای فرود در فرودگاه روتردام نیز صادر نشد و وزیر امور خارجه ترکیه نتوانست طبق برنامه ریزی انجام شده به هلند سفر کرده و در اجتماع انتخاباتی ترک تبارهای هلند سخنرانی کند.
پس از لغو این سفر، 'فاطمه بتول سایان کایا' وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه به آلمان سفر کرده و از مسیرهای زمینی خود را به محل تجمع ترک تبارهای هلند رساند ولی به علت ممانعت پلیس هلند نتوانست در اجتماع اتباع ترکیه حاضر شده و به سخنرانی بپردازد.
وی دیشب به آلمان بازگشت و در حساب توئیتر خود نوشت: 'پلیس هلند با زیر پا گذاشتن ارزش های دموکراتیک و انسانی من را تا مرز مشترک با آلمان همراهی کرد و من این اقدام را به نام همه شهروندان مان محکوم می کنم و معتقدم که جامعه جهانی باید برای دفاع از دموکراسی در برابر این رفتار فاشیستی موضع گیری کند و این گونه رفتار با یک وزیر زن غیر قابل قبول است.'
برخی رسانه ها دیشب اعلام کردند که پلیس هلند محافظان وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه را دستگیر کرده و در واقع خود وزیر به تنهایی از کشور اخراج شده و تا مرز آلمان همراهی شده است.
در پی این رویدادها، جمعی از شهروندان ترکیه در واکنش به موضع دولت هلند در قبال وزرای ترکیه دیشب مقابل سرکنسولگری این کشور واقع در خیابان استقلال استانبول تحت تدابیر امنیتی شدید پلیس ترکیه تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی در حمایت از دولت خود، اقدام دولت هلند را محکوم کردند.
همچنین تعدادی از شهروندان ترکیه ای در مقابل سفارت هلند در آنکارا تجمع کرده و با برافراشتن پرچم ترکیه و با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون حمایت از همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه، اقدام دولت هلند را محکوم کردند.
وزارت امور خارجه کشور ترکیه نیز در پی ممانعت هلند از ورود وزرای ترکیه، با واکنشی تند اعلام کرد: سفیر هلند که در مرخصی به سر می برد، فعلا به ترکیه باز نگردد.
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به لغو سفر مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در لحظات آخر با ایجاد محدودیت های اعمال شده از طرف دولت هلند و تصریح بر هدف این سفر که شامل دیدار با ترک تباران مقیم هلند و نمایندگان دیپلماتیک در این کشور بوده، اعلام شده است: 'دولت هلند از ابتدای شروع این روند، با اتخاذ رویکردی بر خلاف عرف دیپلماتیک، جهت ایجاد مانع برای لغو این سفر از هر راهی استفاده کرده است.'
در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه همچنین با تاکید بر روابط مستحکم دیپلماتیک و دوستانه دو کشور در گذشته آمده است: 'مسئولیت و شرمساری این روند خطرناک و غیرقابل قبول که علیه رابطه ریشه دار دو طرف اعمال شده، به طور کامل متوجه دولت هلند خواهد بود و این رویکرد خصمانه با ذهنیت پیش داورانه را محکوم می کنیم.'
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ضمن واکنش شدید به ممانعت پلیس هلند از ورود فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی ترکیه به ساختمان سرکنسولگری این کشور در روتردام اعلام کرد: این اقدام ضد انسانی هلند با مقابله به مثل، تلافی خواهد شد.
همچنین در واکنش به تنش بین هلند و ترکیه، پدرو آگرامونت رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا از افزایش تنش بین ترکیه و شرکای اروپایی ابراز نگرانی کرد.
آگرامونت متعاقب صادر نشدن اجازه فرود پرواز وزیر خارجه ترکیه در هلند و رفتار صورت گرفته با فاطمه بتول سایان کایا وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه توسط دولت هلند در شبکه اجتماعی به اظهار نظر پرداخت و نوشت: از افزایش تنش میان ترکیه و شرکای اروپایی که متعاقب لغو اجازه فرود پرواز چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آمستردام آغاز شده، نگران هستم'.
رسانه های خبری تلویزیونی ترکیه دیشب به طور زنده از محل تجمع اتباع این کشور در اقامتگاه سرکنسول ترکیه در روتردام به پخش تصاویر پرداختند که بر اساس تصاویر پخش شده، تعداد زیادی از اتباع ترکیه در این محل تجمع کرده و منتظر حضور وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه بودند.
ولی پلیس هلند دیشب اعلام کرد که به علت ازدحام جمعیت و ترافیک نمی تواند اجازه ورود به کنسولگری به خودرو حامل وزیر ترکیه را بدهد.
به گزارش جماران ، دیروز کاردار سفارت هلند در آنکارا در پی لغو اجازه فرود هواپیمای مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در فرودگاه روتردام به وزارت امور خارجه ترکیه فراخوانده شد.
کشور هلند دیروز مدعی شد که به خاطر مسائل ایمنی پرواز، اجازه ورود به هواپیمای حامل مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در فرودگاه روتردام صادر نشده است.
چاووش اوغلو قرار بود دیروز به هلند سفر کرده و در خصوص جلب رای 'آری' برای همه پرسی تغییرات قانون اساسی در اجتماع ترک تبارهای هلند به سخنرانی بپردازد ولی مقامات کشور میزبان اعلام کردند که برای این برنامه مجوز لازم را صادر نکرده اند.
چاووش اوغلو در واکنش به لغو اجازه فرود به هواپیمای حامل وی اعلام کرد که اگر هلند اجازه فرود به هواپیمای من را ندهد ما نیز به طور متقابل اقدامات و تحریم های اقتصادی و سیاسی سنگینی را علیه هلند انجام خواهیم داد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در واکنش به لغو مجوز ورود هواپیمای وزیر امور خارجه این کشور به هلند اعلام کرد که بعد از همه پرسی پاسخ آنها را خواهد داد.
وی افزود: هلند هر چه تلاش کند، اتباع ترکیه نقشه آنها را در خصوص همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در روز 16 آوریل و روز همه پرسی بر هم خواهند زد.
وی خطاب به دولت هلند و آلمان گفت: 'هر چه می خواهید سختگیری کنید، هر چه می خواهید در کشور خود به تروریست ها پناه بدهید، ولی بدانید همه این ها علیه شما خواهد بود و به زیان شما تمام خواهد شد.'
رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: 'ما صبور هستیم و بعد از 16 آوریل اقدامات لازم را در پاسخ به این رفتارها انجام خواهیم داد.'
ترک تبارهای هلند دومین گروه جمعیت غیربومی این کشور محسوب می شوند و جمعیت آنها حدود 500 هزار نفر(سه درصد جمعیت هلند) تخمین زده می شود.
دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از کشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از ترکیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی کرده اند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.