فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا امروز (شنبه) از ورود نیروهای عراقی به اولین محله‌های داخل منطقه موصل قدیم و کشف یک گور دسته‌جمعی در زندان بادوش و ادامه عملیات برای آزادسازی شهر بادوش خبر داد.

به گزارش جماران به نقل از شبکه المیادین، نیروهای عراقی امروز وارد خیابان "حلب" و خیابان خالد بن ولید در موصل قدیم (بازمانده‌های شهر باستانی نینوا) شدند. خیابان اصلی "حلب" قلب موصل قدیم است.

عملیات نیروهای عراقی در منطقه موصل قدیم مرحله‌ پیچیده‌تر عملیات پنج ماه گذشته در موصل محسوب می‌شود.  علت آن ازدحام جمعیت و تنگ بودن خیابان‌های منطقه است و افراد مسلح داعش نیز در این مناطق خود را بین غیرنظامیان مخفی کرده‌اند.

خبرنگار المیادین همچنین اعلام کرد، سازمان مبارزه با تروریسم خطوط دفاعی داعش را در محله الرساله در محور غرب موصل شکست. همچنین نیروهای عراقی روستای خواجه خلیل در کنار رود دجله و پروژه بزرگ آبرسانی در القبه را آزاد کردند.

همچنین مدیریت اطلاع‌رسانی حشد شعبی از کشف گوری دسته‌جمعی در زندان بادوش در غرب موصل خبر داد.

این مدیریت افزود: لشگر دوم حشد شعبی این زندان را یافته است.

همچنین نیروهای ارتش و نیروهای حشد شعبی حضور خود را در شمال غرب بخش غربی موصل تقویت کرده‌اند تا آزادسازی شهر بادوش را که عملیات آن از سه روز پیش شروع شده، تکمیل کنند. در این راستا نیروهای عراقی در خط تماس مجتمع مسکونی زندان بادوش در مرکز موصل هستند.

همچنین نیروی هوایی عراق اعلام کرد، جنگنده‌های آنها مرکز مخابراتی داعش در شهرستان تلعفر در غرب موصل را منهدم کرده‌اند که شامل انبار تجهیزات و سلاح‌ها و کارخانه بمب‌گذاری خودروهای داعش در محله‌های السلام، القلعه و القادسیه در شهرستان تلعفر است.

شبکه خبری سومریه نیوز، رشید یارالله، فرمانده عملیات "به سوی تو می‌آییم نینوا" در بیانیه‌ای اعلام کرد: لشگر نهم زرهی ارتش و لشگر امام علی روستاهای الجماسه و الحمیدات در محور جنوبی شهر بادوش، واقع در شمال غرب موصل را آزاد کردند.

یارالله همچنین از سیطره نیروهای عراقی بر کرانه غربی رود دجله خبر داد.

با سرعت گرفتن آهنگ پیشروی‌های ارتش، روز گذشته فرمانده عملیات استان نینوا اعلام کرده بود که عملیات آزادسازی بخش غربی شهر موصل را عملا باید پایان یافته محسوب کرد.

در همین راستا، منابعی در پلیس فدرال عراق در غرب موصل اعلام کردند که نیروهای واکنش سریع و پلیس فدرال به توصیه مشاوران آمریکایی از برخی مناطق در این محور که هدف حملات داعش قرار گرفت، عقب‌نشینی کرده‌اند.

حملات این نیروها به مقرهای داعش پس از حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکا به این مقرها از سرگرفته می‌شود.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق نیز اعلام کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور ابقای غیرنظامیان در بخش غربی موصل را داده تا از آن‌ها محافظت شود.

مناطق باقی مانده در دست داعش در غرب موصل

این دستور درحالی صادر شده که نیروهای عراقی وارد درگیری‌های شدید با تروریست‌های داعش در چندین منطقه از بخش غربی شده‌اند.

گفته می‌شود با تشدید درگیری‌ها در غرب موصل، تروریست‌های داعش غیرنظامیان در شرق را با موشک‌های کاتیوشا و سلاح شیمیایی هدف قرار می‌دهند و با پهپادها به محله‌ها و ساکنان حمله می‌کنند.

مهند الاومری، مسئول اطلاع‌رسانی نهادهای جامعه مدنی در استان نینوا اعلام کرد که داعش با خمپاره مساجد السورجی و السلام در محله سومر در شرق موصل را هدف قرار داده است.

وی افزود: نیروهای امنیتی مساجد را از غیرنظامیان تخلیه کرده‌اند. حملات داعش به این مساجد پس از آن صورت گرفت که خطیبان نماز جمعه در این مساجد درباره پیروزی نیروهای عراقی و رهایی ساکنان غرب موصل از چنگ داعش صحبت کرده‌اند.

در همین راستا، جاسم محمد الجاف، وزیر امور مهاجرت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۶۴۶۰ تن از ساکنان محله‌های غربی موصل طی چند ساعت گذشته آواره شده‌اند.

وی تأکید کرد که از آغاز عملیات در محور غربی تاکنون ۷۶۷۸۷ تن آواره شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.