دادگاه قانون اساسی کره جنوبی امروز (جمعه) رای به برکناری «پارک گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده این کشور داد و با این حساب او از امروز به طور رسمی از قدرت معلق شده است.

به گزارش جماران، رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی پس از بررسی ها، رایزنی ها و تشکیل چندین نشست در نهایت امروز به سرانجام رسید و نتیجه بررسی این دادگاه، برکناری رئیس جمهوری این کشور از قدرت و سلب تمامی اختیارات وی اعلام شد.
بر این اساس کره جنوبی باید ظرف مدت 2 ماه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید، انتخابات زودهنگام برگزار کند و تا آن زمان نیز «هوانگ کیو آهین» کفیل رئیس جمهوری اداره امور کشور را در اختیار خواهد داشت.
دوره ریاست جمهوری پارک قاعدتا باید در فوریه سال 2018 میلادی به پایان می رسید اما بر اساس حکم صادره این دادگاه او از امروز هیچ گونه اختیاری ندارد و باید نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی را ترک کند.
او از سوی دادگاه قانون اساسی به دلیل ارتباط با خانم «چوی سون سیل» فردی که به نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن منصب رسمی رفت و آمد می کرد و به مدارک محرمانه دست یافته بود، متهم شد.
خبرگزاری یونهاپ امروز اعلام کرد که او همچنین از سوی دادگاه در مورد ارتباطش با شرکت سامسونگ و رد و بدل شدن میلیون ها دلار در این میان برای حمایت از این شرکت و سهل انگاری و بی توجهی به موضوع غرق شدن کشتی مسافربری در کره جنوبی در سال 2014 که در جریان آن 300 نفر کشته شدند، ‌مجرم شناخته شده است.
میلیون ها کره ای در چندین هفته اخیر در خیابان های پایتخت و شهرهای مختلف بارها دست به تظاهرات بزرگ اعتراضی زدند و خواستار برکناری رئیس جمهور و رای سریع دادگاه قانون اساسی شده بودند.
پس از رسوایی مذکور تاکنون دادستانی کره جنوبی پرونده هایی برای 30 نفر از مقام های فعلی و سابق کره جنوبی از جمله رئیس شرکت سامسونگ تشکیل داده است.
خانم «پارک» دومین رئیس جمهوری کره جنوبی در تاریخ این کشور است که پارلمان استیضاح کرده است و قبل از او در سال 2004 میلادی «روه موه هیون» رئیس جمهور وقت به دلیل دستکاری و اقدامات غیرقانونی و مهندسی انتخابات استیضاح شده بود.
اما «پارک گئون هی» اولین رئیس جمهوری این کشور محسوب می شود که قبل از پایان خدمتش برکنار می شود و این در تاریخ سیاسی کره جنوبی سابقه نداشته است.
خبرگزاری شین هوا نیز امروز در گزارشی نوشت: این یک فاجعه و افتضاح برای او و دست اندرکاران سیاسی کشور کره جنوبی محسوب می شود که با رای مردم انتخاب می شود اما هم اینک مجبور به ترک کاخ ریاست جمهوری با چنین شرایطی است.
او در دسامبر سال 2012 به عنوان هجدهمین رئیس جمهور منتخب این کشور انتخاب شد و کار خود را از سال 2013 آغاز کرد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.