یک منبع موثق ضمن بیان جزییاتی از سرنوشت البغدادی و تلاش و رایزنی های داخلی و منطقه ای برای نجات گروهی از اعضای داعش، تاکید کرد، گمانه زنی ها درباره البغدادی دقیق و صحیح نیست و حتی احتمال دارد توسط حامیان منطقه ای و بین المللی داعش به نقطه نامعلومی در خارج از عراق منتقل شده باشد.

به گزارش جماران ، ابوبکر البغدادی که پیش از شروع عملیات موصل، در این شهر بسر می برد، به دنبال پیشروی های سریع نیروهای عراقی در جبهه های مختلف، مجبور به اعلام برداشتن بیعت از نیروها و فرماندهانش شد و خود نیز به شمال غرب عراق و در نزدیکی مرزهای سوریه گریخت ، بطوری که برخی منابع حدس می زدند که او یا در تلعفر یا در نقطه ای در شهر البعاج در نزدیکی مرزهای سوریه پنهان شده است.
یک منبع در موصل در خصوص آخرین خبرها در خصوص البغدادی به خبرنگار ما گفت، سازمان نظامی داعش عملا در عراق فرو ریخته و آخرین دست و پاهایش را می زند و البغدادی نیز مدت هاست که در موصل بسر نمی برد و از دیده پنهان شده است. 
وی در واکنش به اخبار مربوط به سرنوشت البغدادی گفت که این خبرها دقیق و صحیح نیست و اساسا مشخص نیست که وی در کجا و در چه شرایطی است. 
این منبع ، یادآور شد که امکان جابجایی البغدادی از هنگام شروع عملیات موصل از طریق زمین دشوار بوده است، بنابراین یک احتمال قوی وجود دارد که وی توسط حامیان منطقه ای اش از موصل خارج و به منطقه امنی، حتی خارج از عراق انتقال یافته باشد.
منبع یاد شده همچنین اضافه کرد، البغدادی از هنگام شروع عملیات در بخش غربی موصل، بیعتش را از نیروها و فرماندهان داعش برداشت و از آنان خواست یا در میان مردم مخفی و حل شوند و یا به کوه ها و مناطق امن دوردست بروند تا به دست نیروهای عراقی نیفتند. 
این منبع در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که برخی جریان های سیاسی داخلی عراق و دولت های منطقه ای در حال رایزنی با دولت عراق برای دریافت امان نامه جهت تعداد زیادی از داعشی ها هستند.
 وی گفت هنوز نتایج این رایزنی ها مشخص نیست، اما به نظر می رسد این دسته که تعدادشان بسیار زیاد است، از اعضای عراقی داعش هستند و احتمالا سناریوی آن در کنفرانس ژنو بسته شده است.
در کنفرانس ژنو که با حمایت آمریکایی ها و شخصیت های اهل سنت و با هدف تصمیم گیری در خصوص آینده عراق بعد از داعش برگزار شد، واکنش تند بغداد را در پی داشت و حتی با مخالفت برخی چهره های شاخص اهل سنت از جمله سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق روبه رو شد. 
گفته می شود یکی از مسائل مطرح شده در این کنفرانس فشار به دولت عراق برای دریافت امان نامه برای تعداد زیادی از اعضای عراقی داعش بوده است که رها کردن آنان در جامعه عراق به منزله حرکت صدها و شاید چند هزار بمب ساعتی در بغداد و سایر شهرها خواهد بود. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.