به گزارش جماران، روزنامه «شهروند» آورده است:

یکی از نمایندگان جناح تندروی مجلس، اخیراً اقدام به افتتاح حساب کاربری رسمی در توئیتر کرده است. او مدعی است که نمی‌دانسته توئیتر فیلتر است!

 یکی از نمایندگان جناح تندروی مجلس، اخیراً اقدام به افتتاح حساب کاربری رسمی در توئیتر کرده است. این در حالی است که توئیتر در ایران فیلتر است و در عین حال تعداد زیادی از مقامات و کنشگران رسمی سیاسی نیز حساب توئیتر دارند، با وجود این اضافه‌شدن نمایندگان تندرو و اصولگرای مجلس یا افراد مشابه آنان به این فرآیند قدری دور از انتظار بود؛ به همین دلیل روزنامه شهروند گفت‌وگویی را با این نماینده انجام داده و منتشر کرده است که بخش خاصی از آن بسیار قابل توجه است. ابتدا چند سؤال مقدماتی از آقای نماینده پرسیده می‌شود، سپس پرسش اصلی طرح می‌شود:

و اما آن سؤال اصلی؛ شما چگونه توئیتری شده‌اید؟ مگر نه اینکه توئیتر در کشورمان فیلتر است؟!

- باور می‌کنید زمانی که توئیترم را راه‌اندازی کردم، نمی‌دانستم فیلتر است.

راستش، نه!

- باور کنید نمی‌دانستم.  اتفاقا چند روز بعد از اینکه توئیترم فعال شد، یکی از دوستان به بنده اطلاع داد که توئیتر فیلتر است.

 پس با این حساب فیلترشکن شما همیشه روشن است؟!

- خب، واقعا فرصت فکر‌کردن به این مسائل وجود ندارد.

سیستم را روشن و سایت مورد نظرم را باز می‌کنیم. (با خنده) شما همیشه به‌دنبال جنجال هستید.

بگذریم؛ آیا قصد ندارید با توجه به جایگاه‌تان به‌عنوان نماینده مردم در مجلس اقدامی در مسیر رفع فیلتر توئیتر انجام دهید؟! به ‌طور کلی با توجه به اینکه در این چند روز فضای توئیتر را دیده‌اید و با آن آشنا شده‌اید، آیا فکر می‌کنید مسدود بودنش ضرورت دارد؟!

 حتماً اشتباه نکرده‌اید؛ یک‌بار دیگر پاسخ این آقای نماینده را مرور کنید. ما پاسخ‌ها را صادقانه فرض می‌کنیم، زیرا در غیر این صورت جایی برای بحث نمی‌ماند. نکات مهم این گفت‌وگو که در پس این اظهارات وجود دارد به شرح زیر است:

١- فیلتر‌ بودن یا به معنای دقیق ممنوع‌بودن استفاده از توئیتر آن‌قدر خارج از عرف و عقل سلیم تلقی شده که یک نماینده و کنشگر سیاسی نیز از آن بی‌اطلاع بوده است. در حالی که می‌دانیم یک فعل مجرمانه و ممنوع باید به‌طور عقلی چنان ناپسند باشند که عموم مردم از ممنوع‌بودن آن مطلع باشند.  مثلاً کسی نمی‌تواند دزدی کند و بگوید نمی‌دانستم کار مجرمانه‌ای است. حال وقتی که یک اقدام و فعل که ارتکاب آن از سوی مردم به دستور رسمی منع شده، ولی یک نماینده مجلس هم از آن بی‌اطلاع است به این معنا خواهد بود که آن اقدام نمی‌تواند با هیچ توجیهی در قالب اقدامات ممنوعه و مجرمانه قرار گیرد.

٢- فارغ از نکته اول که درست هم است، ولی باز هم یک نماینده حق ندارد که چنین ادعایی کند؛ این عذر بدتر از گناه است.  نه‌تنها در چارچوب وظایف نمایندگی که او سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز هست، بلکه به‌عنوان یک نماینده باید سطح آگاهی و دانش و اطلاع او از این موارد در حد بالا باشد. پس این بی‌اطلاعی، به‌طور ضمنی اقرار به ضعف مفرط گوینده است و به احتمال زیاد این ضعف در همه حوزه‌های تخصصی برای او و دوستانش وجود دارد.

٣- این ادعا به این معناست که حتی دوستانش نیز پس از راه‌اندازی حساب توئیتری به او اعتراض نکرده‌اند و کسی کار او را تقبیح نکرده  است. فقط پس از چند روز ممنوعیت را به او اطلاع داده‌اند! پس چرا این کار ممنوع و فیلتر شده ‌است؟ خدا می‌داند. در اینجا وظیفه این نماینده است که اگر استفاده از این امکان را مفید می‌داند، پیش از هر اقدامی نطقی و اقدامی در جهت رفع فیلتر آن کند. او این کار را نکرده است؛ البته بسیاری از این افراد شبکه‌های ماهواره‌ای را که به‌ظاهر داشتن دیش برای گرفتن آنها ممنوع است، را نیز می‌بینند ولی کسی از آن مطلع نیست؛ در حالی که در توئیتر همه اطلاع پیدا می‌کنند.

٤- خب فرض کنیم که نمی‌دانسته، حال که دانسته است، چرا از آن خارج نمی‌شوند؟ به علاوه چطور فیلترشکن دارند و آن هم همیشه روشن است؟!

٥- اینکه گفته‌اند ما که کاره‌ای نیستیم، چطور در این مورد بسیار ساده کاره‌ای نیستند، ولی هنگامی که نوبت به برجام می‌رسد همه‌کاره می‌شوند؟ آیا ممکن است که نمایندگان مجلس تا این حد فاقد اراده و توانایی برای انجام این امور باشند؟ آیا نمی‌شد از یک مقام مسئول سوال کنند که چرا توئیتر ممنوع است؟

٦- نوشته‌اند که خودشان مسئولیت توئیترشان را برعهده دارند. مگر دیگران که در این شبکه‌ها می‌نویسند، خودشان مسئولیت توئیتر خود را به عهده نمی‌گیرند؟! طبیعی است که همه مسئولیت توییت خود را عهده‌دار هستند و این وجه تمایزی میان ایشان و سایرین نیست.

٧- این امر نشان می‌دهد که مبنای تصمیمات و قوانین در جامعه ما به‌گونه‌ای نیست که منطق آن برای افراد و حتی نمایندگان مجلس روشن باشد تا خود را ملتزم به تبعیت از آن کنند. به علاوه این رفتار نشان می‌دهد که حاکمیت قانون به معنای دقیق کلمه دچار خدشه می‌شود.

آنچه را که باید باور کرد، بی‌اطلاعی این آقای نماینده از فیلتر بودن توئیتر نیست، زیرا این مسأله مهمی نیست که باور کنیم یا باور نکنیم که البته مسئولیت باورکردن آن برای آقای نماینده بیشتر است، چون اقرار به کم‌اطلاعی وی است. آنچه را که باید باور کنیم و باور هم می‌کنیم نکاتی است که به‌عنوان جمع‌بندی از این گفت‌وگو ذکر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.