• کدخبر: 586065
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

ابوترابی‌فرد در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری:

دولت باید مدیریت‌ بخش دولتی را به غیردولتی واگذار کند

نایب رئیس مجلس نهم گفت: دولت در مسیر ارتقای کیفیت زندگی مردم باید مدیریت‌ بخش دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کند.

به گزارش جماران؛ سیدمحمد حسن ابوترابی‌ فرد در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس مدیریت شهری امروز صبح 16 اسفندماه اظهار داشت : اصلاحات ساختاری در ارتقاء کارایی نهادها و سازمان‌ها نقش مهمی دارد، ما باید در حوزه‌های مختلف به یک تجدیدنظر و بررسی دقیق در ساختارها و نهادهایی که شکل گرفته است بپردازیم.
 
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه ساختار اجرای کشور و دولت به طور جدی قابل بررسی است، ادامه داد: رئیس جمهور دارای اختیارات گسترده‌ای است و همین موضوع چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است و لازم است که به اصلاح مدیریت شهری نیز توجه کند.
 
نماینده سابق مجلس تأکید کرد: رئیس دستگاه اجرایی کشور باید از ابزارهای فراوانی که در دست دارد در جهت حل مشکلات شهری استفاده کند و لازمه‌اش این است که این مسئله مبدل به دغدغه وی شود و برای اصلاح ساختار فعلی تصمیم بگیرد.
 
عضو هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه با بیان اینکه متأسفانه اکنون در جهت اصلاح جدی سیستم مدیریت شهری گام برنداشته‌ایم، گفت: اگر ما بخواهیم در مسیر ارتقای کیفیت زندگی مردم گام برداریم باید مسئولان یک برنامه بلندمدت و نقشه راهی برای حل این مسائل داشته باشند که مهم‌ترین وظیفه دولت در این راستا واگذاری مدیریت‌ بخش دولتی را به بخش غیردولتی است.
 
وی تصریح کرد: یکی از اشکالات مهم اجرا نشدن سیاست اقتصاد مقاومتی، هزینه‌های سنگینی است که برای اداره کشور پرداخت می‌شود و این هزینه سنگین به این دلیل است که دولت تصدی همه امور را برعهده دارد و اگر بخشی از این وظایف به قسمت‌های غیردولتی واگذار شود، می‌توان قدم‌های اصلاحی را بیشتر از گذشته برداشت.
 
ابوترابی فرد با تأکید بر اینکه واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش غیردولتی مسئله‌ای مهم‌ است، تصریح کرد: چندی پیش وزیر اقتصاد مطرح کرد که مجریان و متصدیان ما آمادگی برای تحول ندارند و این چنین است که بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر شرکت‌های غیردولتی است.
 
نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه ما مسائلی چون خصوصی‌سازی را قبول کرده‌ایم اما در مقام اجرا حاضر نیستیم به آن توجه کنیم، گفت: حوزه مدیریت شهری جزو وظایف حاکمیت نیست و باید به مدیریت محلی یعنی شهرداری و شورای شهر و روستا واگذار شود.
 
عضو هیأت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه تأکید کرد: برای واگذاری حوزه مدیریت شهری به شهرداری‌ها و شورای شهر این نهادها باید نشان دهند که از شایستگی بالایی برخوردار هستند و باید کارایی خود را در  عمل نشان دهند.
 
وی با تأکید بر لزوم نظارت ویژه دیوان محاسبات به بودجه شهرداری‌ها گفت: قسمت عمده بودجه شهرداری‌ها از بودجه عمومی است و دیوان محاسبات باید به این هزینه‌ها توجه کند و انضباط مالی در شهرداری‌ها را ارتقا دهد.
 
ابوترابی فرد با بیان اینکه در زمینه مدیریت شهری باید لایحه‌ای جامع و کامل تقدیم مجلس شود، اظهار داشت: اعضای شورای شهر به ویژه در تهران و مدیران کلان شهرهای کشور با رایزنی نزدیک به دولت باید به یک تصمیم مشترک در رابطه با این لایحه برسند تا این لایحه راهگشا و زمینه‌ای برای ارتقای کشور باشد و اگر بین این نهادها اتحادی وجود نداشته باشد، مشکلات افزایش می‌یابد.
 
نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه ما در حوزه قانونگذاری مشکلات چندانی نداریم، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما در تورم قانون و اجرای آنهاست این در حالی است که گاهی می‌خواهیم چالش‌های فراروی اجرای قانون را با تصویب قوانین جدید حل کنیم در حالی که مشکل اصلی ما کمبود قانون نیست بلکه مشکل در عدم اجرای آن ‌است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 586065
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.