اسکار 2017 در حالی پایان یافت که مراسم امسال بیشتر از گذشته با چاشنی سیاست همراه بود طوری که اعتراض‌ها علیه دونالد ترامپ و همچنین غیبت اصغر فرهادی در این مراسم برای گرفتن جایزه بهترین فیلم خارجی در کانون توجه‌ها قرار گرفت.

به گزارش جماران، پایگاه اینترنتی روزنامه 'لس آنجلس تایمز' در گزارشی عنوان کرد: اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که مراسم اسکار امسال را در اعتراض به فرمان جنجالی دونالد ترامپ تحریم کرده بود جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد. مراسم اسکار امسال بیش از سالهای گذشته با چاشنی سیاست همراه بود.
پایگاه اینترنتی شبکه 'فاکس نیوز' نیز ضمن پوشش مراسم اسکار در بخشی از گزارش خود درباره این مراسم تصریح کرد: اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان اخیر ترامپ در ممانعت از ورود اتباع هفت کشور جهان به آمریکا از جمله ایران در مراسم اسکار حضور نیافت اما جایزه بهترین فیلم خارجی را بدست آورد.
پایگاه خبری شبکه 'ان بی سی' آمریکا نیز در مطلبی با تیتر ' اسکار سیاسی شد' گزارش داد که اصغر فرهادی کارگردان برنده بهترین فیلم خارجی امسال اسکار از سیاستهای ترامپ انتقاد کرد. در گزارش این شبکه آمریکایی آمده است: فیلم ایرانی فروشنده در حالی این جایزه را گرفت که پیش از برگزاری مراسم اسکار حمایتهای جهانی از فرهادی افزایش یافته بود. به نظر می رسد که این پیروزی فرهادی پیامی از سوی هالیوود به ترامپ بود. در حاشیه برگزاری مراسم اسکار اعتراض ها علیه سیاستهای ضد مهاجرتی ترامپ نیز مشهود بود. حتی ستارگان سینما در مراسم فرش قرمز از اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا حمایت کردند. این سیاست ترامپ حتی منجر به ایجاد همبستگی میان همه کاندیداهای بهترین فیلم خارجی امسال اسکار شد. دو روز قبل از اسکار شش کارگردان این رشته در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که مهم نیست چه کسی این جایزه را از آن خود می کند، مهم این است که این جایزه به مردمی تعلق خواهد گرفت که در راستای تقویت اتحاد و تفاهم فعالیت می کنند.
پایگاه اینترنتی روزنامه 'دیلی میل' نیز در گزارشی به اعتراض ها در حاشیه مراسم اسکار علیه ترامپ اشاره کرد و نوشت: بازیگران، کارگردانان و طراحان همگی سخنرانی های قابل قبول سیاسی در این مراسم ارائه کردند. 'الساندرو برتولاتزی' هنرمند چهره پرداز برنده اسکار جایزه خود را به مهاجران تقدیم کرد. اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده جایزه بهترین فیلم خارجی در اعتراض به فرمان جنجالی ترامپ در مراسم حضور نیافت.
دیلی میل نوشت: سخنرانی های سیاسی در کانون مراسم امسال اسکار قرار گرفت و اظهارات مختلفی علیه ترامپ در این مراسم مطرح شد.
پایگاه اینترنتی 'هافینگتون پست' نیز در گزارشی در مورد حاشیه امسال اسکار عنوان کرد: اصغر فرهادی دومین جایزه اسکار خود را در حالی کسب کرد که افراد دیگری برای دریافت جایزه وی روی سن رفتند. به دنبال فرمان اخیر ترامپ، فرهادی تصمیم گرفت که در راستای ابراز همبستگی با مهاجران و پناهجویان در این مراسم شرکت نکند.
پایگاه اینترنتی 'فایننشال اکسپرس' نیز تصریح کرد: امسال سیاست بیشتر از هنر سایه اش در مراسم اسکار حس می شد. یکی از حواشی اصلی پیش از مراسم امسال اسکار این بود که کارگردانان نامزد بهترین فیلم خارجی علیه ترامپ متحد شدند و بیانیه مشترک صادر کردند.
پایگاه خبری روزنامه 'ایندیپندنت' نیز نوشت: 'فروشنده' دومین جایزه اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورد. این فیلم اخیرا به این خاطر در کانون توجه ها قرار گرفته بود که کارگردانش به دلیل فرمان اخیر ترامپ از حضور در مراسم اسکار امتناع کرد. سایت یاهو نیوز هم در بخشی از گزارش خود در مورد مراسم اسکار خاطر نشان کرد: کارگردان ایرانی که پیشتر اعلام کرده بود در مراس امسال اسکار شرکت نمی کند، جایزه بهترین فیلم را بدست آورد.
همچنین واشنگتن تایمز در گزارشی با تیتر ' کارگردان ایرانی جایزه اسکار گرفت' به اعتراضات در این مراسم علیه ترامپ و حمایت ها از مهاجران اشاره کرد.
پایگاه اینترنتی ' هالیوود لایف' نیز در گزارشی عنوان کرد: برنده جایزه بهترین کارگردان فیلم خارجی امسال دلیل بسیار خوبی برای عدم شرکت در مراسم امسال داشت. اصغر فرهادی برای نشان دادن پاسخ مستقیمش به فرمان اخیر ترامپ در این مراسم شرکت نکرد و در مراسم اسکار بیانیه ای وی قرائت شد.
پایگاه اینترنتی 'بیزنس اینسایدر' نیز در گزارشی تصریح کرد: در یکی از دراماتیک ترین لحظات اسکار 2017، 'انوشه انصاری' مهندس ایرانی- آمریکایی به نیابت از اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی را گرفت و بیانیه آماده شده اصغر فرهادی را علیه دونالد ترامپ قرائت کرد. 
خبرگزاری رویترز نوشت: فیلم «فروشنده» ساخته «اصغرفرهادی» به دنبال سرکوب و سختگیری علیه مسافران خارجی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا جایزه اسکار را از آنِ خود کرد. 
این خبرگزاری در بازتاب دریافت جایزه اسکار برای فیلم «فروشنده» افزود: فیلم «فروشنده» که شرف و انتقام در ازدواج مدرن را به نمایش می گذارد، جایزه بهترین فیلم زبان خارجی را به خود اختصاص داد. 
این فیلم که ساخته اصغر فرهادی کارگردان مقیم تهران است، دومین جایزه اسکار را برای ایران به ارمغان آورد و پس از پنج سال از دریافت اولین جوایز اکادمی (اسکار) برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته فرهادی اعطا شد. 
فیلم فروشنده یکی از گزینه های طبقه بندی فیلم زبان خارجی پس از دریافت جایزه در فستیوال فیلم کن در سال گذشته بوده است. 
فرهادی و «ترانه علیدوستی» بازیگر اصلی این فیلم ماه گذشته اعلام کردند که در اعتراض به فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا در مراسم اسکار شرکت نمی کنند. 
فیلم فروشنده داستان زندگی زوجی آرام است که روابطشان به دنبال حمله به زن هنگامی که در آپارتمان شان تنها بود، به آستانه جدایی می رسد و همسرش تلاش زیادی می کند تا انتقام بگیرد. 
در عین حال، این زوج در نمایش «مرگ فروشنده» ساخته آرتور میلر (نمایشنامه نویس آمریکایی) به ایفای نقش می پردازند و عناصر آن بازتاب زندگی پرتنش آنها است. 
روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی خاطر نشان کرد که شماری از کاندیداهای جایزه اسکار از اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا که اولین سازمانی بود که فرمان ترامپ را به چالش کشید، در مراسم اسکار حمایت کرد. این شرکت کنندگان با قرار دادن روبان آبی حمایت خود را از این اتحادیه اعلام کردند.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.