امارات متحده عربی نخستین کشور عرب خواهد بود که از می ۲۰۱۷ با آغاز به کار نخستین راکتور هسته‌ای خود وارد باشگاه کشورهای هسته‌ای با اهداف صلح آمیز خواهد شد.

به گزارش جماران، در صورت عدم وجود تاخیرهای غیرقابل پیش‌بینی پس از انجام بازرسی‌های جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای اطمینان از این‌که  سوخت هسته‌ای خریداری شده توسط امارات تنها برای اهداف صلح آمیز استفاده می‌شود احتمالا نخستین راکتور هسته‌ای این کشور عربی تا ماه می سال جاری فعال خواهد شد.

تاکنون این پروژه بدون کمبود بودجه و طبق برنامه‌های قبلی پیش رفته است. سه راکتور ۱۴۰۰ مگاواتی دیگر نیز که در نیروگاه براکه توسط شرکت کره ای (KEPCO) در حال ساخت هستند تا می ۲۰۲۰۰ به ترتیب فعال خواهند شد.

به گزارش این نشریه آمریکایی همراه با حاصل شدن چنین پیشرفت‌هایی برای این کشور، برخی نگرانی ها در مورد احتمال قصد این کشورها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مطرح شده است. سال گذشته موشه یعلون وزیر دفاع پیشین اسرائیل مدعی شده بود که ما نشانه‌هایی مشاهده کرده‌ایم که برخی از کشورهای عربی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در حال آماده شدن هستند.

به گزارش فارین افرز اما امارات که غیرمحتمل‌ترین کشور عربی است که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، توجیه مناسبی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای مثل کاهش وابستگی به سوخت فسیلی افزایش صادرات نفت و تامین نیاز روز افزون خود به انرژی دارد.

 در دسامبر ۲۰۰۹ شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) طی قراردادی با شرکت برق کره معروف به کپکو(KEPCO) با رقم پیشنهادی ۲۰۰ میلیارد دلار، توافقی برای  ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای امارات صورت گرفت.

بنابراین قرار داد ۴ راکتور مدل APR-۱۴۰۰ ساخته می‌شوند که به ترتیب قرار است از می ۲۰۱۷ تا می ۲۰۲۰۰ فعال شوند.

ساخت واحد نخست این نیروگاه از ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ آغاز شد و در می ۲۰۱۳ ساخت ساز واحد دوم آغاز شد.

امارات متحده عربی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) و پروتکل الحاقی آژانس  را نیز به امضا رسانده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.