دبیر چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: در جهانی که از چندین جهت مورد هجوم هستیم، عباس کیارستمی برای ما احترام جهانی به ارمغان آورد.

به گزارش جماران، سیف الله صمدیان شب گذشته(یکشنبه) در آیین افتتاحیه چهاردهمین جشن تصویر سال که با یاد و بزرگداشت عباس کیارستمی برگزار شد، افزود: همه عکاسان مدیون کیارستمی هستند. جدا از ذهنیت سیاسی و اقلیتی و قومیتی به گونه ای در جهان پر از دسیسه، ملت ایران نیز از چندین جهت مورد هجوم بوده و هست، اما یک نفر بدون اینکه شعار بدهد و بدون اینکه وابسته به گروه خاصی باشد راه خود را رفت و برای ایران احترام جهانی آورد اما متاسفانه در بدترین شرایط فکری از دنیا رفت. 
صمدیان با بیان اینکه عکاسان تصویر سال 14 سال کسی را داشتند که همراه همیشگی آنها بوده، افزود: خانه هنرمندان خانه همه تصویرگران است و در 14 سال که اینجا بودیم همراه همیشگی، خانه هنرمندان بوده و یک جشنواره توانسته 14 سال تداوم داشته باشد که حائز اهمیت است. 
وی گفت: کیارستمی همیشه بر ومت در کار و زندگی تاکید داشت و برای رفع مشکل در قالب کار تشویق می کرد. 
صمدیان تصریح کرد: تصمیم بر این بود که یک بزرگداشت جهانی و در خور شان این هنرمند برگزار شود و ماموریت پیدا کردم که بزرگداشتی چند روزه برای کیارستمی برگزار کنم که شخصیت‌ های شاخص هنری که با او کار کردند و یا مطالب خاصی از این هنرمند در ذهن دارند بتوانند از طریق میزگردها و همایش ‌هایی این مطالب را به دیگران منتقل کنند. 
وی گفت: نمایشگاه اصلی در بخش کیارستمی به اضافه نمایش آثاری از خود او از اول تا هشتم اردیبهشت ماه در محل سینما چهارسو برگزار خواهد شد. 
دبیر چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر ادامه داد: در کنار نمایش آثار این هنرمند در یک کلیپی با نام «76:15» که با همراهی بهمن کیارستمی برای بزرگداشت جهانی این هنرمند در جشنواره ونیز کار کرده بودیم هم به نمایش در می ‌آید. 

**برخی آثار عباس کیارستمی بطور دائمی در خانه هنرمندان به نمایش درمی آید
مدیرعامل خانه هنرمندان نیز در این مراسم با بیان اینکه همه به کیارستمی ارادات خاصی دارند، افزود: قلب خانه هنرمندان ایران اثری از کیارستمی است که سال گذشته از او خواستیم آن را تغییر دهند و قرار بود بیاید و تغییرات را ایجاد کند ولی متاسفانه فرصت فراهم نشد و همه جامعه جهانی این هنرمند بزرگ را از دست دادند.
مجید رجبی معمار گفت: کیارستمی فردی زلال و شفاف و طبیعی بود که جای خالی او محسوس است. قرار است با همکاری و همراهی فرزندان او تغییراتی در این یادگاریش داده شود و همچنین محوطه طبقه بالا خانه هنرمندان به دنبال یک اسم قشنگ است تا به نام عباس کیارستمی ثبت شود.
وی ادامه داد: دو طرف طبقه بالا قرار است اختصاص پیدا کند به آثار و عکس کیارستمی و از هنرمندان مجسمه ساز درخواست کرده ایم تا مجسمه ای از وی درست کنند و در خانه هنرمندان قرار دهیم. همچنین قرار بود گالری تابستان به نام او شود اما حق کیارستمی این نیست و بدنبال جای مناسبی برای او هستیم تا نامگذاری به نام وی شود.
رجبی معمار با اشاره به فعالیت های خانه هنرمندان افزود: روزانه 2 یا 3 رخداد فرهنگی در خانه هنرمندان اتفاق می افتد اینجا خانه همه هنرمندان است و متعلق به همه است جایی پرخاصیت و کم هزینه که دائما درخواست کار دارد، برای سالن انتظامی برای سال آینده حدود 400 درخواست آمده ولی ما فقط 25 درخواست را می توانیم اجرا کنیم. 

** منش و رفتار کیارستمی سرمشق مناسب برای فرهنگ وهنر ایران است
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان نیز گفت: کیارستمی هنرمند بزرگی بود که من در گذشته با او آشنایی داشتم، ما در این زندگی غرق می شویم و همدیگر را گم می کنیم.
محمد سریر افزود: شاهد حضور عمیق او در حوزه هنر به طور عام و سینما بیشتر بودم و آن خلقیات، سکوت و منش او خیلی جالب بود و با فوت وی واقعا کسی را از دست دادیم که این مملکت می توانست از آن بیشتر استفاده کند.
وی گفت: آثاری که از کیارستمی باقی مانده نه تنها آثار هنری بلکه این خلقیات و منش ها می تواند یک خط فکری اندیشه باشد که در کشور درحال کمرنگ شدن است. 

** فیلم های کیارستمی پاسخی به پرسش های ذهن بود
محمود کلاری فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز با تبریک چهاردهمین جشن تصویر سال گفت: فیلمی که صمدیان در مورد کیارستمی ساخته، کار واقعا قابل توجه و بهترین فیلم و بهترین دریچه برای آشنایی با کیارستمی است.
وی افزود: کیارستمی راه نزدیک شدن به ادم های جامعه را به خوبی بلد بود و فیلم های او پاسخی بود به پرسش هایی است که در ذهن وجود دارد.

** کیارستمی را هنوز نشناخته ایم
رضا کیانیان بازیگر سینما نیز در ادامه این مراسم گفت: کیارستمی را هنوز نشناخته ایم و خیلی سال طول می کشد تا او را بشناسیم و اگر خارجی ها در رابطه با او صحبت نمی کردند ما نیز اینقدر کیارستمی را نمی شناختیم.
وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر ازسال دوم با دبیر رضا میرکریمی قرار شد تا هر سال پوستر جشنواره جهانی به تصویر یک هنرمند مطرح سینما مزین شود که سال اول مربوط به انتظامی با فیلم «گاو» بود و سال دوم قرار بود که پوستر کیارستمی باشد ولی اکنون او در جمع ما نیست اما پوستر جشنواره یکی از عکس های کیارستمی است که رونمایی می شود و بخش دیگر پوستر از نمایشگاه بزرگداشت و میزگردها و بخش ویژه ای که مربوط به اوست.
کیانیان افزود: کیارستمی از آثار خود فراتر رفت و امضای خود را پای طبیعت گذاشت، بزرگداشت وی که افتخار همه ما است با نام خانه دوست اینجاست برگزار می شود.
درادامه با حضور رضا کیانیان و سیف الله صمدیان از پوستر بخش اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر و بخش بزرگداشت عباس کیارستمی که اردیبهشت ماه برگزار می ‌شود، رونمایی شد. پوستر بخش اصلی چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با عکسی از کیارستمی همراه است و پوستر بخش ویژه بزرگداشت با عکس مینا زیوری و حمیدرضا بیدقی طراحی شده است.
چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از یکم تا 20 اسفند ماه برگزار می شود. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.