نورالله عبدالهی روز یکشنبه درگفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این پل پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31586 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
پل تاریخی اورگان در سال 1308 توسط حاج جلیل استکی یکی از اهالی بخش اورگان بر روی زاینده رود ساخته شد و در سال 1315شمسی وصیت نمود که پس از فوت ملا علی آقا استکی و ملا محمدهاشم از تمام دارایی او یک سوم آن را به مخارج ساخت و تعمیر پل برسانند.
پل اورگان نماد پایداری و استقامت قومی خودساخته و اصیل، یادگار همتی بلند در سایه محرومیت و نشانی از بختیاری‌های مرکز ایران است.
حدود یک قرن پیش‌ از این اهالی روستایی در غرب چادگان در رنج و مشقت برای تردد به روستاهای همجوار به‌ اجبار تن به رودخانه‌ای می‌زدند که بیشتر سال آب و تکه‌های یخ باهم در آن جاری بودند، اما گرمای همت و تلاش‌ بزرگان روستا دست‌به‌کار شدند با کمک استادکاران و مردان نیرومند روستا، کوره‌ آجرپزی در حاشیه رودخانه ساختند و به سخت این پل همت گماردند.
پل آورگان که در جوار روستایی به همین نام و برروی زاینده رود ساخته شده داراری 90 متر طول، عرض و ارتفاع پنج‌متر در قوس میانی، با 12 پایه و 11 دهانه معبر آب و حتی تعبیه مخفیگاهی درون پل، برای اقامت چندساعته مسافران و در راه ماندگان است . .
شهرستان چادگان در 100 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
ذ.ع/ 7153 / ** دریافت کننده: اصغر دواتگر *** انتشار: سلطانمرادی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.