«آنتونیو گوترش» که در ریاض پایتخت عربستان به سر می برد، عصر یکشنبه گفت:‌ اظهارات ضد اسلامی تنها به سود داعش است و آب به آسیاب این گروه می ریزد.

به گزارش جماران،‌ گوترش در کنفرانس مطبوعاتی با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، با اشاره به بحران های منطقه ای گفت:‌ راه حل بحران سوریه،‌ لیبی، ‌عراق و یمن فقط سیاسی است.
الجبیر نیز در این کنفرانس خبری مدعی شد: ما از مخالفین سوری به صورت یکجانبه حمایت نظامی نمی کنیم، اما کمک هایی را در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش ارائه داده ایم.
رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان از تلاش های اسماعیل ولد شیخ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن تشکر کرد و بار دیگر مدعی شد:‌ عربستان ابرازی امیدواری می کند که یمن بتواند از این فاجعه جانکاه خارج شود و بتوانیم در بازسازی یمن فعالیت کنیم.
اظهارات وزیر خارجه عربستان درحالی مطرح می شود که ائتلاف عربی به سرکردگی این کشور بیش از 23 ماه است که یمن را هدف حملات همه جانبه قرار دادند که در جریان آن علاوه بر کشته شدن افراد زیادی، زیرساخت های این کشور یمن از بین رفته است.
وزیر خارجه عربستان درخصوص قانون جاستا که در دولت اوباما تصویب شد نیز گفت:‌ آمریکا تبعات غیر مطلوب اجرای این قانون را ارزیابی می کند و امکان تجدید نظر در آن وجود دارد.
قانون اجرای عدالت علیه حامیان تروریسم (جاستا) امکان شکایت شهروندان آمریکایی علیه دولت های خارجی را در صورت تامین حملات تروریستی و خسارات و تلفات ناشی از آن فراهم آورد.
تداوم مخالفت های رژیم سعودی با قانون جاستا در حالی است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در موضعی نادر علیه واشنگتن با محکوم کردن قانون 'جاستا' آن را مغایر با قوانین بین المللی دانستند و نسبت به تیرگی روابط با واشنگتن هشدار دادند.
بر اساس گزارش های منتشره، از نگاه عربستان قانون جاستا اصل سیادت کشورها را زیر سئوال می برد و علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی که به دنبال دارد، اجرای آن می تواند زیان سیاسی نیز برای روابط میان کشورها داشته باشد.
مجلس سنای آمریکا پیشتر با 97 رای موافق درمقابل تنها یک رای مخالف٬ به ابطال وتوی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با قانون شکایت قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر از عربستان سعودی رای مثبت داد.
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.