«ماریو خیمنز» سخنگوی شورای موقت رهبری حزب سوسیالیست اسپانیا اظهار کرد: مردم این کشور از اینکه «راخوی» شأن نخست وزیر اسپانیا را تا حد 'مستخدم' ترامپ پایین آورده بشدت احساس شرم و خجالت می کنند.

به گزارش جماران، «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا سه شنبه شب در مکالمه ای تلفنی با «دونالد ترامپ» به رئیس جمهوری جدید اعلام کرده بود که اسپانیا در بهترین وضع برای تبدیل شدن به واسطه یا مخاطب آمریکا در اروپا، آمریکای لاتین، شمال آفریقا و خاورمیانه است.
در این ارتباط، سخنگوی سوسیالیست‌ها روز جمعه افزود: اینکه رئیس دولت اسپانیا به جای همکاری و همفکری با شرکای اتحادیه اروپا، بار دیگر در خدمت منافع ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد، به ویژه اینکه دولت جدید آمریکا نقض حقوق بشر را در پیش گرفته، غیر قابل قبول است. 
سوسیالیست ها معتقدند دولت اسپانیا به مانند دیگر دولت های اروپایی می بایست در مکالمه تلفنی با ترامپ خواستار توقف تمهیدات تند اخیر رئیس جمهوری آمریکا می شد. 
سخنگوی حزب سوسیالیست تأکید کرد: بیانیه ای که کاخ سفید در خصوص مکالمه تلفنی مذکور منتشر کرده، صحبت از درخواست ترامپ از راخوی برای افزایش مشارکت مالی اسپانیا در هزینه‌های نظامی شده اما در بیانیه کاخ نخست وزیری اسپانیا این موضوع مورد اشاره قرار نگرفته و به همین خاطر از راخوی به دلیل عدم شفافیت در این زمینه توضیح خواست.
از سوی دیگر، «پاچی لوپز» نامزد دبیرکلی حزب سوسیالیست اسپانیا رفتار ماریانو راخوی در مکالمه تلفنی با دونالد ترامپ را 'شرم آور' توصیف کرد؛ چرا که به اعتقاد وی، راخوی در این مکالمه تلفنی اعلام آمادگی کرده است که تبدیل به 'پسرک نامه رسان' رئیس جمهوری آمریکا بشود. 
لوپز افزود: 'نیازی نیست تلاش کنیم با آنها رابطه خوبی داشته باشیم؛ با دولتمردی همچون (ترامپ) که این همه حقوق و آزادی های انسانی را به خطر انداخته، نمی توانیم رابطه خوبی داشته باشیم مگر اینکه تغییر رفتار دهد'. 
وی بشدت از راخوی انتقاد و تأکید کرد: نخست وزیر اسپانیا در این مکالمه تلفنی نه فقط منتقد سیاست‌های ضد دموکراتیک ترامپ نشد، بلکه اعلام آمادگی کرد نامه رسان رئیس جمهوری آمریکا برای ارتباط با نیمی از جهان شود. 
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.