در قانون انتخابات تصریح شده، شورای نگهبان نظر قطعی و نهایی خود در خصوص صلاحیت افراد را باید بعد از گذشت 20 روز از تایید صحت برگزاری انتخابات اعلام کند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه مجلس در جهت رفع ابهام مدنظر شورای نگهبان اصلاحاتی را در استفساریه انجام داده است، گفت: در مجمع با نگاه مصلحت اندیشانه به این موضوع نگاه می‌شود و فقدان آیت الله هاشمی تاثیری بر نگاه مصلحت اندیشانه مجمع ندارد.
به گزارش جماران، محمود صادقی در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص استفساریه از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در قانون انتخابات تصریح شده، شورای نگهبان نظر قطعی و نهایی خود در خصوص صلاحیت افراد را باید بعد از گذشت 20 روز از تایید صحت برگزاری انتخابات اعلام کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به لحاظ حقوقی "قطعی و نهایی" مفهوم خاص خود را دارد، گفت: در فرآیندهای قضایی "قطعی و نهایی" به این معناست که دیگر قابل عدول نیست، بنابراین اگر بعد از انتخابات مسئله‌ای در خصوص صلاحیت کاندیداهایی که منتخب مردم شده‌اند، مطرح شود، شورای نگهبان نمی‌تواند اظهار نظری در خصوص صلاحیت آن‌ها داشته باشد.

نظارت استصوابی تا مرحله‌ای امکان اجرا دارد که شورای نگهبان نیز نظر قطعی و نهایی خود را اعلام نکرده است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا قبل از برگزاری انتخابات افرادی که برای انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوند، "نامزد" هستند، ادامه داد: مطابق نظارت استصوابی که تفسیر شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی است، نظارت استصوابی تا مرحله‌ای امکان اجرا دارد که فرد نامزد انتخابات است و شورای نگهبان نیز نظر قطعی و نهایی خود را اعلام نکرده است.

صادقی متذکر شد: وقتی شورای نگهبان نظر قطعی و نهایی خود را اعلام کرد و فردی که در انتخابات شرکت کرده منتخب می‌شود، در مورد این افراد قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده است که اعتبارنامه آن‌ها در شعب بررسی اعتبارنامه‌ها بررسی شود و این شعب هستند که در خصوص صلاحیت منتخبین می‌توانند اظهار نظر کنند و بعد از آن در مجلس رای گیری می‌شود.

ابهامی در قانون نبوده که نیاز به تفسیر داشته باشد

وی افزود: شورای نگهبان اگر بعد از انتخابات به مستندات جدیدی برخورد کند، این مستندات را باید به شعب بررسی اعتبارنامه‌ها اعلام کند، به نظر من ابهامی در قانون نبوده که نیاز به تفسیر داشته باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان به استفساریه مجلس ایرادی را گرفته بود که آن ایراد با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها برطرف شد، گفت: ایراد شورای نگهبان به عبارت "پس از تایید صحت برگزاری انتخابات" بود که آن را مبهم می‌دانست، در کمیسیون شوراها این عبارت حذف شد و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی آمد.

امکان استفساریه قانون انتخابات توسط شورای نگهبان

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش بینی من این است که شورای نگهبان این استفساریه را تایید کند، زیرا ابهام شورای نگهبان برطرف شده و این به معنای اصرار مجلس بر روی مصوبه قبلی خود نبود که لازم باشد اسفساریه به مجمع برود، اظهار داشت: اگر مجلس علیرغم ایراد شورای نگهبان بر روی مصوبه خود اصرار می‌کرد، به مجمع می‌رفت اما در اینجا بنا بر ابهامی که شورای نگهبان مطرح کرده، مجلس در جهت رفع ابهام شورای نگهبان اصلاحاتی را انجام داده است.

صادقی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنم شورای نگهبان این استفساریه را تایید کند، اگر شورای نگهبان سکوت کند و استمهال نکند، این مصوبه مجلس لازم الاجرا می‌شود، بیان کرد: اگر نظر شورای نگهبان مخالفت با استفساریه باشد و تامین نظر شورای نگهبان محقق نشده باشد، بر طبق روال، این استفساریه به مجمع تشخیص مصحت نظام می‌رود.

تشریح فضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی موضوعات

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبات خود مصالح کشور را در نظر می‌گیرد، ادامه داد: اعضای شورای نگهبان گفته‌اند، بعضا ممکن است در شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کنیم اما وقتی که در مجمع حاضر می شویم با زوایه دید مصلحت اندیشانه به موضوع می‌نگریم و ممکن است مصوباتی را که در شورای نگهبان رد کرده‌ایم در مجمع تایید کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارتحال آیت الله هاشمی، گفت: با توجه به نگاه مصلحت اندیشانه در مجمع تصور نمی‌کنم که فقدان آیت الله هاشمی در رویکرد مجمع تاثیری بگذارد و این استفساریه مجلس تایید نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.