مسئول روابط عمومی کل سپاه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات امدادرسانی ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

به گزارش جماران ، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف با تبریک و تسلیت شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار و قهرمان به مردم ایران و خانواده معظم آنان و تحسین روح همدلی، همراهی و از خودگذشتگی مردم در جریان این حادثه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، انتظامی و امدادی با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های لازم در کلیه حوادث غیرمترقبه تابه‌حال از هیچ مساعدتی و کمکی دریغ نکرد و در حادثه تلخ ساختمان پلاسکو نیز به محض وقوع حادثه با بکارگیری ظرفیت‌های خود برای کمک به مردم و آسیب‌دیدگان وارد عمل شد. 

او کمک‌رسانی دقیق و به موقع در ساعات اولیه به حادثه‌دیدگان اینگونه حوادث را مهم و حیاتی توصیف کرد و افزود: هر چند، مسئول اولیه وقوع این گونه بحران‌ها، سازمان مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها هستند، با این وجود به دستور فرمانده محترم کل سپاه تیم‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیش از یکصد نفر از نیروهای متخصص و حدود ۲۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین مانند جرثقیل‌های سنگین، لودرهای ۴۷۰ و بیل‌های مکانیکی سنگین ۲۲۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ در ۱۱ گروه ۴ نفره و در ۳ شیفت کاری مشغول به فعالیت بوده و در روند امدادرسانی، کمک کرده‌اند. 

سخنگوی سپاه پای کار آمدن تجهیزات پیشرفته و مدرن سپاه در صحنه مشارکت و نقش‌آفرینی در فرایند عملیات امداد و نجات و آواربرداری ساختمان پلاسکو را تأثیرگذار توصیف کرد. 

شریف با تبریک و تسلیت مجدد شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار و قهرمان و آرزوی صبر و اجر برای خانواده‌های این بزرگمردان عرصه ایثار از آحاد مردم قدرشناس برای ارج نهادن به حماسه ایثار و فداکاری جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان دعوت به عمل آورد.

امیر سرتیپ جلالوند، جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام علی(ع) در گفت‎وگو با رویداد۲۴، در خصوص حادثه پلاسکو گفت :

جانشین فرمانده فرماندهی دانشکده افسری معتقد است در صورتی که مهار حادثه پلاسکورا از ارتش می خواستند، می توانستیم کار قابل قبولی ارائه دهیم.
 
به گزارش جماران، امیر سرتیپ جلالوند، جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام علی(ع) که پس از آگاهی از حادثه پلاسکو با 120 تن از زبده ترین دانشجویان خود برای امداد رسانی بلافاصله در محل حاضر شده بود.  در طول گفت‎وگو با رویداد۲۴ در کنار اینکه مدام بر این امر اصرار داشت که وظیفه ارتش کمک به مردم است و هر کاری که انجام می‎دهد بنابراین از اهمیت چندانی برخوردار نیست زیرا وظیفه خود را به اجرا می‎گذارد، براین نکته هم تاکید کرد که در روز حادثه از ارتش با وجود تجهیزات مهندسی پیشرفته و نیروهای کارآمد و زبده طلب کمک نکردند.
 
او همچنین به این نکته اشاره کرد نیروی زمینی ارتش بحران‎هایی مانند زلزله بم و منجیل را مدیریت کرده است و تجربه‎های فراوانی در خصوص مدیریت بحران دارد، حاضران در ستاد بحران مربوط به حادثه پلاسکو بر این ویژگی‎های نیروهای ما کاملا واقف بودند، اما مطرح کردند که چون آتش مهار نشده کار تخصصی آتش نشانی است.
 
پنج شنبه هفته گذشته به دلیل وقوع حادثه پلاسکو تقریبا همه شوک زده شده بودند، اما این باعث نشد که  وجود نیروهای ارتش در محل سوال برانگیز نباشد، البته پس از مدتی و با مشاهده برقراری نظم درآنجا، اهمیت حضورشان بر همه آشکار شد ولی مجدد درحاشیه قرار گرفتند. از آن حضور تا به حاشیه رانده شدن سوالاتی در اذهان به وجود آورد. امیر سرتیپ جلالوند، جانشین فرماندهی دانشگاه امام علی(ع) در دفتر کارخود در کمال حوصله به این سوالات پاسخ داد.
 
با توجه به قدمت دانشگاه افسری که به 100 سال پیش‌بر می‌گردد، درباره فعالیت‌های آموزشی آن توضیح دهید؟
فعالیت‌های آموزشی در این دانشگاه تربیت، آموزش‌وپرورش افسر برای نیروی زمینی و سایر نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است. جوانانی که به اینجا می‌آیند، پس از طی دوره‌های آموزش نظامی و دستیابی به توانمندی لازم در مشاغلی که برای آنان در نظر گرفته‌شده، انجام‌وظیفه خواهند کرد.
 
در جریان حادثه ساختمان پلاسکو ارتش هم حضور پیدا کرد، این سؤال پیش آمد که نیروی زمینی در آنجا چه‌کاری انجام می‌دهد؟
غایت وظیفه و ماموریت و حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران ارمغان امنیت و آرامش برای جامعه و نظام اسلامی است. در بحران‌هایی که به هر دلیل به وجود می‌آید، «مردم یاری» یکی از نقش‌های ما به شمار می‌رود. به‌عبارتی‌دیگر ارتش برای کمک در این بحران‌ها که می‌تواند شامل زلزله، سیل، مسدود شدن جاده‌ها به علت بارش و ... باشد، ورود پیدا می‌کند تا با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار دارد و آموزش‌هایی که دیده، حامی مردم باشد.
 
اگر می‌خواستند در حادثه پلاسکو کار قابل قبولی ارائه می‌کردیم
 
در جریان حادثه پلاسکو کاری که توسط ارتش انجام شد، چه بود؟
قبل از پاسخ به این سؤال این مصیبت بزرگ را به آحاد ملت ایران، مسئولین محترم جمهوری اسلامی تسلیت عرض کرده و برای هم وطنان عزیزی که جانشان را در این حادثه از دست دادند و برای شهدای بزرگ آتشنشان غفران و رحمت الهی طلب می‌کنم. برای بازماندگانشان‌هم ضمن تسلیت صبر و تحمل این مصیبت و فقدان عزیزانشان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم. برای مصدومین این حادثه نیز آرزو ی شفای عاجل رادارم.
 
حادثه‌ای که در ساختمان پلاسکو پیش آمد واقعاً دل‌خراش بود و ما هم مثل آحاد مردم خبر را از طریق صداوسیما شنیدیم. ازآنجاکه نزدیک‌ترین یگان خدمتی از نیروی زمینی به محل حادثه بودیم، اعلان آمادگی کردیم و پس‌ازآنکه نوع کمک‌هایمان از طرف ستاد بحران ارتش و نیروی زمینی مورد پرسش قرار گرفت، گفتیم که نیروی انسانی آماده با تجهیزات ابتدایی و مهندسی پیشرفته در اختیارداریم که در زمان نیاز می‌توان از آن‌ها در پای‌کار استفاده کرد.
 
بلافاصله پس از ابلاغ ،120 نفر از دانشجویان ورزیده به‌اضافه 5 نفر از فرماندهانشان به سرپرستی رئیس تأمین دانشگاه سریع در محل حاضر شدند و از طرف امیر فرمانده محترم دانشگاه هم به بنده مأموریت داده شد تا برای هماهنگی اقداماتی که باید انجام شود در محل حضور پیدا کنم. به‌محض حضور در محل یکسری اقدامات تأمینی کوچک و خدماتی اولیه انجام شد که نهایتاً فرمانده نیروی انتظامی استان تهران که در محل بود، ضمن تشکر مطرح کرد به دلیل برقراری امنیت فعلاً نیازی به ارتش نیست.
 
امیر محمودی هم از ستاد ارتش در محل حضور داشت و دستور دادند هر اقدامی که ستاد بحران درخواست کرد، انجام داده شود. در اتاق ستاد بحران که فرماندار، استاندار، شهردار تهران و تعدادی از معاونین و مسئولین حضور داشتند به استاندار تهران گفتم که ما این نیروها را آماده در محل داریم، گفتند ازآنجاکه آتش مهار نشده و کار تخصصی است فقط تیم‌های آتش‌نشانی می‌توانند اقداماتی انجام دهند از ما خواستند فعلاً نیروها را به کار نگیریم، من هم خواهش کردم به دلیل وجود مشکلاتی مانند قفل شدن خیابان و تجمع بیش‌ازحد که مانع حرکت امدادی بود، چون مسیر نزدیک است نیروها را در دانشگاه آماده داشته باشیم و به‌محض درخواست حداکثر 15 دقیقه بعد در محل حاضرمی شویم.
 
حتی از ما سؤال شد نیروهای بیشتری دارید که پاسخ دادیم حداقل تا هزار نفر نیروی آماده و زبده داوطلب در اختیارما است و ازآنجاکه روز تعطیل بود تعدادی از دانشجویان برای اموراتشان به بیرون رفته بودند، به‌محض ابلاغ 550 دانشجوی داوطلب -نه اجباری -حاضر شدند و به‌صورت آماده‌باش درآمدند که تا پایان شب پنج‌شنبه به همراه فرماندهشان منتظر تماس از طرف معاون استاندار، آقای آرام بودیم.
 
در جلسه ستاد بحران در لحظات اولیه آتش سوزی پلاسکو چه گذشت؟
در ستاد بحران که به ریاست معاون اول ریاست جمهوری، وزیر محترم بهداشت و جمعی از نمایندگان مجلس، فرماندار، استاندار و نماینده اورژانس، آتش‌نشانی، هلال‌احمر، شهردار و من تشکیل‌شده بود بعد از شور بابت انجام اقدامات این سؤال مطرح شد که ارتش و دیگر سازمان‌ها چه کمکی می‌توانند، انجام دهند که پاسخ دادم علاوه بر نیروی انسانی تجهیزات مهندسی وامدادی در اختیارداریم که بنا به نیاز به محل اعزام می‌کنیم. بیل مکانیکی، لودر، کمپرسی، دستگاه هوا برش از موارد لازم بود که بلافاصله به امیر محمودی اعلام شد و ایشان به همراه نیروهای مختلف در مدت کوتاهی در منطقه با این تجهیزات حاضر شدند. البته ازآنجاکه خیابان‌ها بسته بود و به این دلیل که مسیرهای نیروهای امدادی قفل نشود، در اماکن اطراف حضور پیدا کردند. هنوز عملیات آواربرداری شروع نشده بود، مجدد خواسته شد نیروها درجایی متمرکز شوند. 30 نفر از مسئولین نیروهای متخصص، 5 دستگاه لودر، 8 دستگاه کمپرسی10 تن مایلر، یک بیل مکانیکی، 4 دستگاه هوابرش صنعتی، 4 دستگاه خودرو سبک‌باری و 5 دستگاه بنز باری به مدت سه شبانه‌روز به‌صورت آماده‌باش نگه داشتیم که قرار شد بنا به نیاز مورداستفاده قرار گیرد ولی با توجه به وضعیتی که پیش آمد نتوانستند کار را به آن شدتی که داشت، پیش ببرند و قدری طولانی شد. درنهایت صبح یکشنبه ستاد بحران ارتش اعلام کرد نیروهایی که برای امداد آمده بودند به واحدهایشان فرستاده شوند و به مسئولین شهری و کشوری هم گفتیم هر زمان اعلام نیاز شود بر مبنای وظیفه‌ای که در قبال مردم‌داریم در محل حاضر خواهیم شد.
 
یکی از ویژگی های حضور ارتش در ساعات اولیه بحران پلاسکو که کمتر مورد توجه قرار گرفته است برقراری نظم در میدان بود...
تجمع نیروهای مردم، کسبه، خانواده‌ها زیاد بود، البته عادی هم هست. منطقه یک مقدار شلوغ به نظر می‌رسید، اما پس از رسیدن نیروی انتظامی در بحث تأمینی و خدماتی که نیاز اولیه به‌حساب می‌آید، کمک صورت گرفت. بعد از حاکم شدن نظم، فرمانده نیروی انتظامی، سردار ساجدی نیا نیز اعلام کرد که دیگر حضور ما ضرورت ندارد. به‌هرحال مسئولیت هم بر عهده آنان بود.
 
حضور شما بر سرعت خارج شدن از شوک عوامل امدادی تا چه اندازه تأثیرگذار بود؟
ارتش مسئولیتی در جریان حادثه پلاسکو بر عهده نداشت و این مسئولیت بر عهده شهرداری و ستاد بحران بود. ما اعلام آمادگی خود را ازآن‌جهت مطرح ساختیم که شرایط بسیار سختی را در آموزش‌های نظامی تجربه کرده بودیم. بر همین اساس از توانمندی خوبی برخوردار هستیم که می‌تواند در چنین مواقعی کمک مناسبی به‌حساب آید، البته آقایان‌ هم به این توانمندی‌ها واقف بودند، اما بیشتر از کاری که صورت گرفت، درخواست دیگری نداشتند.اما به نظرم حضور سریع ما قوت قلبی برای عوامل امدادی بود .
 
با توجه به تجارب شما در بحران‌ها، معمولاً چگونه با آن مقابله می‌کنید؟
نیروهای ما برای بحران آموزش می‌بینند که در صورت بروز اتفاق، بلافاصله آن را سازمان‌دهی کنند. البته این نیروها از گروه‌های متفاوتی تشکیل شدند که هرکدام مسئولیت خاص خود را دارد و بر مبنای همین مسئولیت تجهیزات خاصی برای آن‌ها تعریف‌ شده است که با این تجهیزات باید مشکل به وجود آمده را مدیریت کنند.
ارتش برای آتش‌سوزی، سیل و زلزله دارای طرح‌هایی است ازآنجاکه احتمال دارد در هر محیطی پیش آید، همیشه آماده است. علاوه بر این به لحاظ روحی- روانی و فیزیکی دانشجوهای ما مدام تحت نظر هستند زیرا این افراد بنا است در آینده مدیر شوند، بنابراین با این آموزش‌ها اعتمادبه‌نفس آنان را بالا می‌بریم تا درصورتی‌که در شرایط بحرانی قرار گرفتند، بلافاصله بتوانند در ذهنشان در حد معقول درباره آن تصمیم سازی کنند.
 
 
 
درواقع در جریان حادثه پلاسکو سیاهی‌لشکر به محل اعزام نکرده بودید؟
خیر. دانشجویان دانشگاه افسری از بین بهترین افراد جامعه به لحاظ هوشی، علمی و جسمانی انتخاب می‌شوند. مطلقاً کسانی را که کوچک‌ترین مشکل جسمی داشته باشد نمی‌پذیریم، زیرا 30 سال و یا شاید بیشتر باهمین فیزیک و جسم در شرایط سخت باید خدمت‌رسانی کنند که این کار را به‌صورت تمام و کمال در بحران صورت می‌گیرد. نیروهای ما برای افزایش اعتمادبه‌نفس و کسب مهارت‌های لازم در مناطق مختلف اقلیمی و جغرافیایی تعلیم می‌بینند تا بتوانند در هر شرایطی انجام‌وظیفه کنند، حتی عذر نفراتی که به هر دلیلی در طول مدت دوره‌های آموزشی با مشکل جسمی مواجه می‌شوند را می‌خواهیم و آنان از دور خارج می‌شوند. پس نفراتی که در دانشگاه حضور دارند از توانمندی کامل جسمانی، روحی و روانی برخوردارند و در روز حادثه پلاسکو از بین زبده‌ترین نفرات در منطقه حاضر کردیم.
 
 رییس ستاد بحران پلاسکودر جلسه خواست تا برخی نیروهای موجود محل را ترک کنند تعبیر شما از این درخواست چه بود ؟شما این فرصت حضورتان را چگونه تفسیر می‌کنید؟
ارتش هم به‌مانند سایر ارگان‌ها در کشور وظیفه و تکلیف خود دانست که به کمک بیاید، بر همین اساس بلافاصله در محل حاضر شد. آقای قالیباف در جلسه ستاد بحران اشاره کردندکه مصدومین گرفتار در پلاسکو الان حداکثر 25 یا 26 نفر هستند و بیش از 100 آمبولانس در محل آماده خدمت است، این‌ها با حضور خود خیابان‌ها را قفل کرده‌اند، بنابراین مناسب‌تر آن است تا اضافی‌ها محل را ترک کنند و در مکانی نزدیک به آن مستقر شوند. استاندار تهران‌هم همین موضوع را مطرح کرد ولی معاون رئیس‌جمهور گفت که این حضور یک فرصت و غنیمت است و اینکه درنتیجه یک اتفاق مردم و ارگان‌ها سراسیمه در محل حاضر شدند برای نظام ما ستودنی است. در همان جلسه از حضور ارتش توسط آقای جهانگیری، وزیر بهداشت و درمان، دکتر عارف، فرماندار، استاندار، ستاد بحران و هلال‌احمر واقعاً تشکر صورت گرفت. ما تلاش کردیم که بر اساس توانایی‌های خود کمک‌رسانی کنیم، به‌طور نمونه وقتی در آن مقطع اعلام شد به دنبال زنده یاب هستند، گفتم تیپ 65 نیروهای مخصوص نیروی زمینی علاوه بر تخصص این کار سگ‌های تربیت‌شده در اختیار دارد که می‌تواند به کمک بیایند که هلال‌احمر اعلام کرد سگ‌های زنده یاب این مرکز درراه هستند. حتی این موضوع را هم مطرح کردم که تکاورهای ما دارای تخصص برای غلبه بر این وضعیت هستند و می‌توانند در شرایط بحرانی با تجهیزات راپل و طناب‌های مخصوصی که دارند، نفوذ کنند و کلا در مکانی که احساس می‌شود، ورود مشکل است از توانمندی لازم برخوردارند و می‌توانند درصحنه مفید واقع شوند.
به‌هرحال تشکر کردند و گفتند در صورت نیاز حتماً از ما طلب کمک می‌کنند. بنده تا پایان‌همان روز حضور داشتم، امیر علیپور مسئول بحران نیروی زمینی هم آمد و مسئولیت را به ایشان محول کردم.
 
درباره سطح آمادگی ارتش در مواقع بحرانی و حوادث غیر مترقبه توضیح دهید؟ آیا برای این مواقع آموزش‎هایی را در نظر گرفته‎‏اید تا سطح آمادگی خود را بالا نگه دارید؟
در مورد توانمندی ارتش در بحران‌هایی که در مناطق مختلف پیش‌آمده در طول دوران خدمت چندساله‌ام، باید به این نکته اشاره‌کنم که رسانه‌ای نشده و موردتوجه هم قرار نگرفت، چراکه ارتش برحسب وظیفه‌این کارها را به سرانجام می‌رساند و درواقع به دنبال مطرح ساختن خود نیست. ارتش یک مأموریت ذاتی دارد که تکلیف آن روشن است، البته در مواقعی از خبرنگار و رسانه استفاده می‌کنیم زیرا درجاهایی باید کار تبلیغاتی صورت گیرد، اما در کل نیت ما برای انجام خدمت‌رسانی به مردم است.
در طول خدمتم، می‌توانم از فاجعه سقوط هواپیمایی که در سفیدکوه خرم‌آباد در استان لرستان اتفاق افتاد، نام ببرم که کاری بسیار دشوار بود و همین کلاه سبزهای ارتش که با بالگرد به آنجا رفتند و موفق شدند بسیاری از اجساد را با خود از محل خارج کنند یا در برف و بوران‌هایی که سال‌ها قبل پیش آمد و جاده زنجان و قسمت‌های مختلف آن را مسدود کرد، نیروهای نفربر ارتش بودند که به داد مردم رسیدند یا در زلزله منجیل و بم با آن فاجعه بزرگی که روی داد حضور ارتش و سایر نیرو های مسلح و آحاد ملت بسیار تأثیرگذار بودند. همچنین در زلزله بم قسمت مهمی را به ارتش محول کردند و بدون هیچ مشکلی بلافاصله کارها ساماندهی شد.
 
برخی اوقات از سوی برخی هجمه هایی به کارآمدی نیروهای مسلح و البته ارتش در سالهای گذشته و الان می شود چه تحلیلی از نقش و جایگاه ارتش در طول عمر انقلاب اسلامی دارید؟ 
حداقل در این 35 یا 36 سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد خدماتی که ارتش جمهوری اسلامی ایران برای پیروزی و بقای انقلاب و نظام داشته بر کسی پوشیده نیست. خوشبختانه بدنه ارتش از همین مردم است جوانانی که برای خدمت سربازی می‌آیند از بین این مردم هستند.
ارتش ایران در پیروزی انقلاب به فرمایش مسئولین نقش بسیار مؤثری داشته و اگر حضور ارتش و پیوستن آن به انقلاب نبود، شاید مشکلات عظیمی برای آن به وجود می‌آمد. در همین رابطه باید در نظر داشته باشیم که بلافاصله 6 یا 7 روز پس از پیروزی انقلاب در بسیاری از نقاط کشور درگیری به وجود آمد، ارتش حضور پیدا کرد و مشکلات را خواباند. این مسائل به قائله جداسازی و تجزیه استان‌های کشور مانند خوزستان، آذربایجان، ترکمنستان، بلوچستان مربوط می‌شود که بحث قومیت‌ها را پیش کشیدند و درنتیجه آن مشکلاتی به وجود آمد. این‌ها مسائلی است که هیچ‌گاه مطرح نمی‌شود، اما در آن مقطع زمانی نیروی مسلح دیگری به جز ارتش وجود نداشت و تمام این موارد درزمانی روی داد که تا حدودی شاکله نظامی ارتش به‌واسطه اعدام یا فرار برخی از فرمانده هان رده بالای آن به‌هم‌ریخته بود ولی بنا به دستور، بلافاصله نیروهای مؤمن انقلابی حاضر شدند و تمامی قائله‌ها را ختم به خیر کردند. البته به پایان نرسید زیرا زمانی که مشاهده کردند از این طریق نتوانستند کاری از پیش ببرند، جنگ تحمیلی را پیش کشیدند و چندین هزار کیلومتر مربع از خاک ما توسط عراق اشغال شد که ارتش با تمام توان به رغم درگیری همزمان در مقابله با ضد انقلاب در نقاط مختلف بویژه شمالغرب ،در مناطق مورد هجوم دفاع کردو بعدازآن شناسایی ها و عملیات آفندی را آغاز کردند و در فاصله کمتر از یک سال از شروع جنگ عملیات‌های غرورآفرینی را انجام دادند که در تاریخ این کشور و تاریخ دنیا به‌عنوان هنر جنگی باقی‌مانده و خواهد ماند.
 
البته در جریان جنگ تحمیلی نیروهای مردمی، سپاه پاسداران و بسیج هم برای کمک حضور جانانه ای داشتند، اما فعالیت آنان که بسیار زیاد هم بود به‌مرور توسعه پیدا کرد، ولی در تمام صحنه‌ها ارتش حاضر بود و برنامه‌ریزی تعیین کننده ای را هم انجام می‌داد و نیرو های کاملا تخصصی ارتش نیز مانند جنگنده های نیروی هوایی ، رادارها و موشکهای پدافند ، توپخانه ها و بالگرد های هوانیروز در تمامی عملیات های سالهای جنگ حضوری موثر و تعیین کننده داشتند. ارتش حتی آموزش به نیروهای رزمنده و مردم را برای مدتی بر عهده داشت، این حضور در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس که با تمام وجود صورت گرفت بر کسی پوشیده نیست.
 
بر اساس اطلاعات منابع موثق، نیروهایی که علیه کشور ما به جنگ تحمیلی پرداخته بودند از 37 ملیت و کشور نیرو داشتند، اما دریکی دو سال اول جنگ سه یا چهار عملیات غرورآفرین صورت گرفت که درنتیجه آن عمده خاک اشغالی ایران از عراق پس گرفته شد، طراحان این عملیات‌ها اغلب ارتشی بودند و البته برادران مخلص سپاهی هم با تمام وجود آمده بودند زندگی و تمام دل‌بستگی‌ها را کنار گذاشته بودند و در کنار ارتش قرار گرفتند و بسیار هم موثر بودند اما همه دلسوزان نظام مقدسمان به جایگاه و نقش دانش، آموزش و تجهیزاتی که ارتش داشت، کاملا واقف و عالم هستند. به‌طوری‌که کمتر از 65 روز از شروع جنگ تحمیلی نیروی دریایی عراق به‌طور کامل ساقط شد و  آخر جنگ به آن اجازه داده نشد تا از اسکله خود یک واحد ارتشی شناور جدا کند. در تمام این مدت امنیت دریای عمان و خلیج‌فارس نیز برای واردات و صادرات کشور برای اینکه چرخه اقتصادی نخوابد، برقرار بود و این کار را نیروی دریایی ارتش انجام داد.
 
ارتش رسالتی دارد که باید در حد آن‌کارهای مربوط به خود را انجام دهد. مسئولین نظام به این مسئله مشرف هستند و در راس حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از پیش از انقلاب و در جریان پیروزی و دوران پس از انقلاب و سالهای جنگ کاملاً به فعالیت ها و فداکاریهای ارتش اشراف داشتند .
 
شما می دانید از ابتدای انقلاب هم رهبرعزیز انقلاب به‌عنوان نماینده حضرت امام در ارتش حضور داشتند هنوز هم به‌عنوان فرمانده محترم کل قوا درباره هر کاری که ارتش انجام می‌دهد اطلاعات کامل دارند و رهنمود ها و تدابیر ایشان در حفظ و ارتقای جایگاه ارتش بسیار مهم و امید بخش است.
 
البته پس از دفاع مقدس ارتش در حوزه های مختلفی ورود کرد و بر توانمندی خود بر اساس ماموریت ذاتتیش اضافه کرد که مهمترین اونها ،تجدید نظر در مفاد آموزشی و به روز کردن اونها متناسب با شرایط تهدید و برپایی صدها رزمایش در اندازه های متفاوت بود اگر خاطرتون باشه در سالهای 76 و 77 که گروه تکفیری طالبان در مرزهای شرقی نگرانی هایی رو ایجاد کرده بود رزمایش نیروی زمینی ارتش با پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی با نام ذوالفقار دو خیال مردم و نظامو از برقراری امنیت در مرزهای اون منطقه راحت کرد . این گونه رزمایش ها در دهها نقطه و منطقه حساس کشور توسط ارتش برگزار و دستاورد های امنیتی بسیار ارزندهای در حوزه های زمینی ، هوا یی و دریا یی برای کشور داشت . علاوه بر این ارتش در حوزه خودکفایی تجهیزاتی و بومی سازی نیازهای عملیاتی  نیز اقدامات بسیار مهمی داشت . از ساخت تانک تا جنگنده و ناو و رادار تا بهینه سازی تجهیزات . اگر مجالی بود از دیگر اقدامات مهم هم نکاتی را می گفتم البته بدیهیه که امکان باز گویی برخی اقدامات و فعالیت ها نیز مقدور نیست .ما باید همیشه این سوالو از خودمون بپرسیم چطور شد با همه دشمنی هایی که دشمنان با ما داشتند ، به ما حمله نکردند ؟ آیا جز اینه که این آمادگی ها اعم از ارتش و سپاه و بسیج و مجموعه نیروهای مسلح عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای در بازدارندگی دشمنان در حمله به ایران بود ؟
 
 این‌طور به نظر می‌آید برخی درصدد هستند تا یک‌دو قطبی سپاه – ارتش ایجاد کنند، درحالی‌که مقام معظم رهبری از هرگونه دوقطبی بودن مسئولین را پرهیز داده، به نظر شما دلیل این امر چیست؟
ارتش دارای یکسری دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌هایی است که بر مینای آن عمل می‌کند، خوشبختانه مسئولین اصلی و بدنه سپاه و ارتش کاملاً باهم وحدت و هماهنگی دارند ستاد کل نیروهای مسلح هم بین ارتش و سپاه مشترک است و از بالاترین تا پایین‌ترین رده در آن حاضر هستند. ارتش با سپاه تعاملات بسیاری دارد. دانشکده افسری با دانشگاه امام حسین در تعامل است و اینکه می‌گویید بعضی‌ها درصدد هستند خلاف این را طرح کنند، دشمن هستند. حضرت آقا بارها فرمایش کردند که این افراد دشمن هستند یا عوامل دشمن به‌حساب می‌آیند زیرا به‌هرحال نیروهای مسلح تشکیل‌شده از سپاه و ارتش، البته در کنار آن‌ها هم نیروی انتظامی برای برقراری نظم عمومی داخلی حضور دارد.
 
درصورتی‌که بین دو چهره اصلی قدرت نظامی کشورها که سپاه وارتش است، فاصله‌ای انداخته شود، این قدرت در کشور تجزیه خواهد شد و مسئله فوق دقیقا همان چیزی به شمار می‌رود که دشمن دنبال می‌کند.
 
خوشبختانه در رده‌های مختلف فرماندهی صمیمیت و اتحاد وجود دارد زیرا همه تحت فرماندهی یک فرمانده هستند و اطاعت از امر فرمانده هم برای نظامیان بدون چون‌وچرا الزام‌آور است و در کنار این مسئله فرمانده کل قوا رهبر و ولی‌فقیه هم هستند که این موضوع اطاعت را واجب‌تر می‌کند.
 
بعد از مقام معظم رهبری، ستاد کل نیروهای مسلح، متشکل از ارتش و سپاه وجود دارد که سیاست‌گذاری‌ها آنجا انجام می‌شود و هیچ اختلاف‌نظری هم وجود ندارد. همان‌طور که اشاره کردم، در بحران‌ها هم همدل و همزبان به همین صورت باهم کار می‌کنند. درزمان جنگ تحمیلی شعاری مطرح می‌کردند مبنی بر اینکه «ارتشی، سپاهی دو لشکر الهی» مرحوم صیاد شیرازی درباره این شعار گفتند «سپاهی ارتشی یک لشکر الهی» یعنی حتی وقتی نیروهای مخلص را «دو» گفتند مرحوم صیاد شیرازی آن را «یک» عنوان کرد.
 
بازگردیم به حادثه پلاسکو حادثه پلاسکو با کدام‌یک از بحران‌هایی که تا به امروز تجربه کرده‌اید قابل‌مقایسه است؟
پلاسکو شرایط خاصی داشت زیرا در داخل شهر این اتفاق افتاده بود و حجم انبوهی از آوار به‌طور ناگهانی در یکجا متمرکز شد یعنی کاری بود که وجود نیروهای متخصص آتش‌نشانی ضرورت داشت. آن‌ها تخصص، مدیریت و تجهیزات خاصی دارند، البته اگر این مسئولیت را از ارتش هم می‌خواستند، می‌توانستیم با یک مدیریت قابل قبولی ارائه دهیم، نخواستند ماهم چون کاری را که انجام ندادیم نمی‌توانیم بگوییم چه نتیجه‌ای می‌توانست به دنبال داشته باشد، شاید اگر بگویم خودستایی باشد ولی اگر می‌خواستند کار قابل قبولی ارائه می‌کردیم.
 
اگر این کار بر عهده شما بود پیش‌بینی می‌کنید در چه مدتی به سرانجام می‌رسید؟
نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، ما باید تجهیزات را پای‌کار می‌آوردیم، اما اگر در منطقه حضور داشتیم بدون مجوز اجازه ورود به هیچ‌کس را نمی‌دادیم. در روز حادثه با خبرنگارانی که درصحنه درخواست مصاحبه داشتند، گفت‌وگو انجام ندادیم زیرا آنجا محل این کارها نبود حتی در جلسات خود که از خبرنگاران دعوت به عمل می‌آوریم برای آنان توضیح می‌دهیم که چه زمانی می‌توانند برای طرح سؤالات خود اقدام کنند.
 
 
در صحبت‌هایتان مطرح کردید که زلزله مانند بم را مدیریت کردید با توجه با این تجربه بازهم نمی‌توانید بگویید توان مدیریت پلاسکو را داشتید؟
یک‌قسمتی از زلزله بم را به ارتش محول کردند که بلافاصله سازمان‌دهی تأمین آنجا به اجرا درآمد و نفرات تعیین شدند. فرماندهان مستقر را هم پای‌کار آوردند. ما صحنه‌های این‌جوری را در عملیات‌ها به‌مراتب تجربه کردیم آنجا هم گفتند که این کار به‌خوبی به سرانجام رسید و زود نتیجه گرفت یعنی مصدومان به‌سرعت مشخص شدند و مداوایشان در مراکز درمانی به‌موقع صورت گرفت.
منظور از بیان موارد فوق این است که تمام اقدامات با حساب‌وکتاب صورت گرفت و مردم از مدیریت ارتش رضایت داشتند. البته این کارها بخشی از وظیفه ما است و با توجه به تجاربی که در عملیات و بحران‌ها به دست آورده‌ایم، کاری کاملاً عادی به‌حساب می‌آید. با تمام این‌ها در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی داشته باشم.
 
زمانی که ساختمان پلاسکو را دیدید، آیا به نظرتان آمد که ممکن است فرد زنده‌ای در آن باشد؟
با توجه به اینکه طبقات پایین از بین نرفته بود، این احتمال وجود داشت که فرد زنده‌ای در طبقات پایین گرفتارشده باشد. در زلزله بم خانم مسنی بعد از چهار روز زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.
 
بر اساس تجربه بفرمایید، اگر شما تصمیم گیر بودید از ظرفیت ارتش استفاده می‌کردید؟
قطعاً با توجه شناختی که دارم، استفاده می‌کردم. البته اگر جای مسولان بودم خیلی متفاوت بود. ببینید در آن جلسه بحران‌ اعلام شد که احتیاج به دستگاه‌های هوابرش قوی دارند و از من سؤال پرسیدند، آیا ارتش این دستگاه را دارد که پاسخ مثبت بود زیرا ما تانک با آن عظمت که 50 سانتیمتر فولاد است را برش می‌دهیم سپس درخواست کردند و ما هم بلافاصله در اختیار گذاشتیم. شهردار تهران توانمندی‌ها را می‌داند و در جلسه هم بسیار از حضور ارتش تشکر به عمل آورد.البته باید به این نکته هم اشاره کرد که نیروی اضافی هم بعضی‌اوقات دست و پاگیر می‌شود و این واقعیت دارد. به‌طور نمونه زمانی که 10 آمبولانس احتیاج هست، 50 آمبولانس حضورداشته باشد، جلوی کار گرفته می‌شود. ما به نظم در کار و تبعیت از سلسله مراتب خود بسیار اهمیت می دهیم . امیر محمودی از ستاد ارتش به ما گفته بودند شما بر اساس درخواست و نظر ستاد بحران عمل کنید ما نیز در این مورد تابع تصمیم ستاد بحران بودیم . وقتی اعلام تشکر و عدم نیاز شد برگشتیم اما در دانشگاه افسری اما همچنان منتظر درخواست و همراهی مجدد بودیم نیروهای ما هم ناهار نخورده بودند و ازآنجاکه صلاح نمی‌دانستم در گوشه خیابان و در آن شرایط ظرف غذا به دست‌گیرند، برگشتندبه دانشگاه .

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.