خبرگزاری روسی اسپوتنیک بخش هایی از پیش‌نویس پیشنهادی روسیه برای قانون اساسی جدید سوریه را که روز سه شنبه و در پایان نشست «آستانه» نسخه‎ای از آن تحویل معارضان سوری داده شد را منتشر کرد.

به گزارش جماران ،پیش نویس ارائه شده توسط روسیه برای قانون اساسی جدید سوریه، شامل تصمیم گیری درباره مسائل مربوط به جنگ و صلح، برکناری رئیس جمهور از منصبش، تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی وغیره می شود.

اسپوتنیک مهمترین بندهای پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را  منتشر کرد که به شرح زیر است:

در بند ۴۴ از این پیش نویس تصریح شده است: نام پارلمان سوریه از «مجلس الشعب» به «جمعیه الشعب» تغییر یابد و اختیارات «جمعیه الشعب» شامل تصمیم گیری درباره مسائل مربوط به جنگ و صلح، برکناری رئیس جمهور از منصبش، تعیین اعضای دادگاه عالی قانون اساسی و انتصاب یا برکناری رئیس بانک مرکزی می شود.

همچنین در این پیش نویس عنوان شده که کلمه «العربیه» از نام «جمهوری عربی سوریه» حذف و به «جمهوری سوریه» تبدیل شود و از اصطلاحاتی که نشانگر ضمانت تنوع جامعه سوریه است، استفاده گردد.

در بند نخست از ماده اول این پیش نویس آمده است: جمهوری سوریه یک کشور مستقل با حاکمیت و دموکراسی است که بر قانون و تساوی همگان در برابر قانون اتکا دارد. همچنین همبستگی اجتماعی و احترام به حقوق و آزادی ها به همراه مساوات همه شهروندان در حقوق و آزادی ها را در بر خواهد داشت.

در بند سوم از ماده اول تصریح شده است: میراث ملی موجب تقویت وحدت ملی می شود که خود تضمین کننده تنوع فرهنگی جامعه سوریه است.

در این پیش نویس پیشنهاد داده شده است که امکان تغییر مرزها از طریق همه پرسی وجود دارد و بر رعایت مساوات بین دو زبان عربی و کردی در این مناطق تاکید شده است.

در بند دوم از ماده نهم عنوان شده است: اراضی سوریه قابل دست اندازی نیست و تنها راه تغییر مرزهای آن نیز همه پرسی میان تمام شهروندان و بر اساس اراده مردم سوریه است.

در بند چهارم از ماده دهم این پیش نویس افزوده شده است: نیروهای مسلح تحت نظارت جامعه هستند و از اراضی کشور محافظت می کنند. بنابراین از آنها نباید به عنوان وسیله ای برای فشار بر اهالی سوریه استفاده شود و در زمینه های سیاسی و روند انتقال قدرت نباید ایفای نقش کنند.

بر اساس بند سوم از ماده هفتم پیش‌نویس پیشنهادی، قوانین بین المللی و معاهدات مورد امضای سوریه، از بخش های اصلی از نظام قانونی سوریه محسوب می شود. این در حالی است که در قانون اساسی فعلی سوریه اشاره ای به این موضوع نشده است.

گفتنی است، روز سه شنبه «الکساندر لاورنتیف» رئیس هیأت روسیه در نشست قزاقستان اعلام کرده بود: کارشناسان روسیه پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه را آماده و به معارضان سوریه ارائه دادند و منتظر پاسخ آنها هستیم.

صبح امروز پنجشنبه نیز مسکو تصریح کرده است: پیش نویس قانون اساسی سوریه که از سوی ما مطرح شد، به عنوان نقطه ای برای بحث و بررسی سوری ها محسوب می شود و این خود سوری هستند که در تمامی زمینه ها تصمیم گیری خواهند کرد.

منبع:مهر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.