معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه چهره ایران در فضای بعد از برجام متحول شده است، تاکید کرد: ایران از یک کشور که از آن به عنوان تهدید علیه امنیت نام برده می‌شد و علیه او ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه صادر می‌کردند، تبدیل به یک کشور ضامن صلح شده است.

به گزارش جماران ، سیدعباس عراقچی صبح امروز در نشست سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: مقوله امنیت یک مقوله کاملاً پیچیده است و با گذر زمان با سایر عوامل مرتبط‌‌تر هم می‌شود و هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند و بازیگران مختلفی باید برای تامین امنیت تلاش کنند.

او ادامه داد: وظیفه پلیس هم نسبت به وظیفه سنتی او در گذشته بسیار سخت است. نوع و شکل تهدیدات در جامعه متفاوت شده است.

امنیت موضوعی چند بعدی و چند وجهی است

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحث امنیت در جامعه موضوع به هم‌پیوسته‌ای با چندین ساختار و یک موضوع چند بعدی و چند وجهی است، اظهار داشت: حادثه ساختمان پلاسکو نمونه بارز آن است که می‌بینیم یک اشتباه فردی و یک بی‌احتیاطی در یک واحد تجاری ممکن است تبدیل به یک حادثه ملی شود و همین نشان می‌دهد که مسئله امنیت امروزه تا چه حد پیچیده شده است. به طور مثال، تهدید کمبود آب در جامعه ممکن است به یک موضوع امنیتی تبدیل شود و مجموعه‌ای از دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا با این تهدیدات مقابله کنند.

برای مقابله با با تهدیدات بین‌المللی جدید، احتیاج به همکاری‌های نوینی داریم

عراقچی افزود: در عرصه بین‌الملل نیز همین است. تهدیدات سنتی سابق وجود دارد و تهدیدات نوینی نیز به وجود آمده است. اگر می‌خواهیم با تهدیدات بین‌المللی جدید مقابله کنیم احتیاج به همکاری‌های نوینی هم داریم. مقابله با این تهدیدات از توان یک کشور خارج است به طور مثال در مسئله محیط زیست یک کشور با تولید گازهای گلخانه‌ای محیط زیست کل دنیا را به خطر می‌اندازد و مقابله با آن هم در توان چند کشور است و همین مسئله را در مبارزه با بیماری‌هایی چون ایدز و ابولا نیز شاهد هستیم. یک کشوری در بالادست رودخانه‌ای سد می‌زند و کشور پایین‌دست با مشکل خشکسالی مواجه می‌شود و در اثر خشکسالی پدیده ریزگردها به وجود می‌آید که ممکن است تبعات امنیتی نیز داشته باشند.

یک کشور نمی‌تواند به تنهایی با تهدیدات جدید مقابله کند

او با بیان اینکه همکاری‌های بین‌المللی یک ضرورت است، تصریح کرد: برای مبارزه با جرم پول‌شویی لازم است که همه کشورها در این زمینه فعالیت کنند زیرا همه کشورها سیستم‌های مالی‌شان به هم پیوسته است و یک کشور نمی‌تواند به تنهایی با این تهدیدات جدید مقابله کند و اگر این کار را بکند بسیار پر هزینه خواهد بود و قطعاً موفق هم نخواهد بود. مسئله مواد مخدر هم همین است و تبدیل به یک موضوع بین‌المللی شده است که مبارزه با آن از حیطه توان یک کشور خارج است.

فضای جامعه بین‌المللی به واسطه برجام به نفع ما است

معاون ظریف با بیان اینکه ما در وزارت امور خارجه از همکاری‌هایی که نیروی انتظامی با سازمان‌های مربوط بین‌المللی انجام می‌دهد، راضی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر کاری از دست ما برمی‌آید در خدمت هستیم. باید از جامعه بین‌المللی استفاده بیشتری کنیم و همکاری بیشتری با آنها داشته باشیم. فضای جامعه بین‌المللی به واسطه برجام مساعدتر از گذشته و به نفع ما است.

چهره ایران در فضای بعد از برجام متحول شده است

عراقچی با بیان اینکه چهره ایران در فضای بعد از برجام متحول شده است، ابراز داشت: ایران از یک کشور که از آن به عنوان تهدید علیه امنیت نام برده می‌شد و علیه او ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، قطعنامه صادر می‌کردند، تبدیل به یک کشور ضامن صلح شده است. وقتی سازمان ملل نقش ایران را در سوریه به عنوان ضامن صلح می‌شناسد، بیانگر همین موضوع است.

قطعنامه‌های تحریمی فعالیت‌های ما را در عرصه بین‌الملل کم کرد

او با اشاره به برجام و اثرات آن یادآور شد: قطعنامه‌هایی که علیه ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد صادر شده بود، باعث شده بود که فعالیت‌های ما در عرصه بین‌الملل کم شود ولی در همان موقع هم در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت‌هایی داشتیم که البته آنها هم با مشکل روبرو بود. قطعنامه ۲۲۳۱ برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت شناخت و ابتدای قطعنامه می‌گوید که این یک تغییر بنیادین در ارتباط با ایران است.

آمریکایی‌ها می‌گویند این ننگ است ایران و روسیه برای ما تصمیم بگیرند

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما این تغییر بنیادین را در سوریه دیدیم. وقتی که در گذشته ایران را به عنوان یک کشور مداخله‌کننده در امور سوریه نام می‌بردند و امروزه به نقش ایران به عنوان ضامن صلح در سوریه یاد می‌کنند، نشانگر همین تغییر بنیادین است. آمریکایی‌ها می‌گویند این ننگ است برای ما که ایران و روسیه تصمیم بگیرند که آیا آمریکا به مذاکرات صلح سوریه دعوت بشود یا نشود. این نشان می‌دهد که نقش ایران به عنوان یک بازیگر موثر در عرصه بین‌الملل پذیرفته شده است و باید از این فضای مثبت استفاده کرد و از منابع خارجی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور استفاده بکنیم.

قاچاق به عنوان یکی از منابع مالی گروه‌های تروریستی شده است

عراقچی با بیان اینکه قاچاق به عنوان یکی از منابع مالی گروه‌های تروریستی شده است، عنوان کرد: این گروه‌ها با پولشویی قصد دارند که این پول‌ها را تبدیل به پول‌های سفید کنند که ممکن است که این پولشویی در داخل کشور هم صورت بگیرد. این دو موضوع هر دو مسائل بین‌المللی هستند که باید با همکاری‌های بین‌المللی با آنها مبارزه کرد.

منبع:ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.