یک منبع مطلع در خبرگزاری روسیه از جان باختن سفیر روسیه در ترکیه بر اثر شدت جراحات خبر داد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، یک منبع مطلع در خبرگزاری روسیه از جان باختن سفیر روسیه در ترکیه بر اثر شدت جراحات خبر داد.  

فرد مهاجم (شلیک کننده) به وی نیز کشته شد.
 
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ترور سفیر کشورش در ترکیه را تایید کرد.
 
تلویزیون ان تی وی به نقل از یک شاهد عینی اعلام کرد آندره گناویوویچ کارلوف سفیر روسیه در آنکارا که در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه هنری شرکت کرده بود در حین سخنرانی، توسط یک فرد بیست و پنج ساله مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.
 
بر پایه این گزارش، ضارب در حین شلیک گفته انتقام حلب را خواهیم گرفت.
 
نیروهای ویژه پلیس به همراه تعداد زیادی آمبولانس به محل ترور سفیر روسیه در آنکارا اعزام شده اند.
 
وزیر کشور ترکیه به محل درگیری رفته است. نیروهای پلیس وارد ساختمان محل ترور شده اند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در پی حادثه شلیک گلوله به سفیر روسیه در آنکارا، وی به بیمارستان منتقل نشده است بلکه کمک های پزشکی در مکان حادثه ارائه شده است.
 
گفتنی است ضارب با کارت شناسایی پلیس وارد نمایشگاه شده است.
 
خبرگزاری رویترز به نقل از اینترفاکس روسیه گزارش داد سخنگوی کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گزارش مربوط به حمله به سفیر روسیه در آنکارا را بررسی می کند. 
 
نیروهای امنیتی ترکیه با حضور پر تعداد دور تا دور سفارت ایران در آنکارا احاطه کرده‌اند
 
شهردار آنکارا گفت حمله به سفیر روسیه با هدف ضربه زدن به روابط ترکیه روسیه انجام گرفته است.
 
بر اساس اعلام خبرگزاری ریانووستی، مقامات ترکیه اقدامات امنیتی را در سفارت روسیه در آنکارا بعد از حمله صورت گرفته به سفیر روسیه در این شهر افزایش داده اند.
 

 

منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند مرد مسلحی که سفیر روسیه را در آنکارا کشت،‌ افسر پلیس شاغل در این شهر بوده است.

به گزارش خبرآنلاین در همین حال سی ان ان گزارش داده است قاتل سفیر روسیه فریاد می زد « حلب را فراموش نکنید»

سی ان ان درتصویری که از لحظه ی تیراندازی به سوی سفیر روسیه در آنکارا پخش کرد گزارش داد فرد مسلح پس از تیراندازی فریاد می زد « حلب را فراموش نکنید ، سوریه را فراموش نکنید.

 

 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اخباری از تیراندازی در نزدیکی سفارت این کشور در پایتخت ترکیه مخابره شده است.

آمرکیایی‌ها البته پیش از این از ساکنان آنکارا خواسته بودند که با توجه به شرایط جاری و تنش‌آمیز این شهر، فعلاً در نزدیکی ساختمان سفارت حاضر نشوند.

شرایط آنکارا به دلیل سوءقصد امشب به سفیر روسیه و کشته شدن وی، غیرعادی است.

یک پلیس 22 ساله به نام «مِرت آلتین‌تاش» سفیر روسیه را در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس، کشت.

ضارب که خود نیز دقائقی بعد توسط نیروهای امنیتی کشته شد، در هنگام تیراندازی، فریاد «انتقام حلب» را سر می‌داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تایید خبر ترور کارلوف، در پیامی تلویزیونی این تیراندازی را اقدامی تروریستی خواند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه دولت ترکیه به این کشور اطمینان خاطر داده که تحقیقات کاملی درباره این سوء قصد انجام خواهد داد.

ملیح گوکجک، شهردار آنکارا این اقدام را تلاش برای تخریب روابط روسیه و ترکیه خوانده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که مقام‌های آمریکایی از قبل گزارش‌هایی مبنی بر حمله به سفیر روسیه دریافت کرده بودند. او گفت: ما این خشونت را محکوم می‌کنیم؛ فارغ از این که چه کسی مسئول حمله بوده است.

 

ایران ترور سفیر روسیه در آنکارا را به شدت محکوم کرد

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ترور سفیر روسیه در آنکارا را به شدت محکوم کرد.

روسیه: ترور نتیجه قصور فاحش مجریان نیروهای پلیس است

شورای فدراسیون روسیه در اعتراض به نحوه محافظت ترکیه از سفیر این کشور در آنکارا و کشته شدن وی به دست یک پلیس جوان، اعلام کرد که این حادثه نتیجه «قصور فاحش مجریان نیروهای پلیس» است.

بسته شدن سفارت آمریکا در آنکارا

برخی منابع خبری از بسته شدن سفارت آمریکا در آنکارا خبر می‌دهند. خبرها حاکی از آن است که در اطراف سفارت آمریکا در آنکارا تیراندازی صورت گرفته شده است.

دوما: کشته شدن سفیر روسیه تاثیر منفی بر روابط با ترکیه ندارد

رئیس کمیسیون امنیت دومای روسیه اعلام کرد که کشته شدن سفیر روسیه در آنکارا تاثیر منفی بر روابط میان ترکیه و روسیه نخواهد داشت.

تماس تلفنی اردوغان با پوتین

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه موضوع حمله به سفیر روسیه در آنکارا را اطلاع داده است.

'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس عصر روز دوشنبه ترور 'آندره گنادی لوویچ کارلوف' سفیر روسیه در آنکارا را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون در یادداشتی که در صفحه توئیترش منتشر کرد؛ این قتل را اقدامی شنیع و شوک‌آور توصیف کرد.

وزیر خارجه انگلیس ضمن ابراز همدردی با خانواده سفیر روسیه اضافه کرد: من این حمله ناجوانمردانه را محکوم می‌کنم.

خبرگزاری ایتارتاس می گوید ضارب سفیر روسیه، در پی کودتای نافرجام تابستان امسال در ترکیه، به دلیل ارتباط با طرفداران «فتح‌الله گولن» از اداره پلیس آنکارا اخراج شده بوده است.

سخنگوی دبیر کل سازمان ملل ترور آندره کارلوف سفیر روسیه در آنکارا را که بدست یکی از مامورین حفاظت خود بقتل رسید محکوم کرد و خواستار اجرای عدالت در مورد او شد

 

سفارت ایران در ترکیه فردا تعطیل است

 ارائه کلیه خدمات کنسولی در سرکنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در استانبول، ترابوزان و ارزروم فردا سه شنبه تعطیل خواهد بود. سفارت ایران از هموطنان گرامی درخواست کرده که ازمراجعه به این اماکن خودداری نمایند .

 

وزارت خارجه سوریه حمله تروریستی به «آندرئی کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.

به گزارش جماران به نقل از النشره، در همین راستا، در بیانیه وزارت خارجه سوریه تاکید شده است: حمله تروریستی به «آندرئی کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه را با شدیدترین لحن محکوم می کنیم.

«آندرئی کارلوف»، سفیر روسیه در ترکیه که در یک نمایشگاه نقاشی در آنکارا، پایتخت ترکیه شرکت کرده بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

 

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه برای حضور در اجلاس سه جانبه با حضور همتایان روس و ایرانی خود با دستور کار بررسی بحران سوریه، وارد مسکو شد.

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پی ترور سفیر روسیه در ترکیه ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه، گفت: اینگونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمان‌های تروریستی را تقویت خواهد کرد.

غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در پی انتشار خبر ترور سفیر روسیه در ترکیه که در جریان برگزاری جلسه شورای امنیت اعلام شد، ضمن ابراز تسلیت دولت جمهوری اسلامی ایران به روسیه گفت: ایران ضمن همدردی با دولت و مردم روسیه اطمینان دارد که اینگونه حوادث تنها اراده سیاسی برای مبارزه با تروریسم و سازمان‌های تروریستی را تقویت خواهد کرد.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در پیامی ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم و با سفارت و خانواده وی ابراز همدردی کرد.

 محمدابراهیم طاهریان‌فرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در پیامی ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم و با سفارت و خانواده سفیر روسیه ابراز همدردی کرد.

در این پیام آمده است: در کمال تاثر از حادثه جنایتکارانه ترور آقای آندری کارلوف سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا مطلع شدم.

این اقدام جنایتکارانه تروریستی ضایعه‌ای برای جامعه دیپلماتیک و مجامع بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی در پایان برای خانواده و همکاران سفیر روسیه طلب صبر مسئلت کرده است.

 

رویترز خبر داد که خواهر و مادر ضارب سفیر روسیه در ترکیه بازداشت شده اند.

 

واکنش جان کری به ترور سفیر روسیه

 وزیر امور خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا، خاطرنشان کرد، واشنگتن آماده است که به روسیه و ترکیه درباره بررسی حادثه کمک کند

 

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرده است.

 

 حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای حادثه ترور آندری کارلوف سفیر فدراسیون روسیه در آنکارا شدیدا محکوم و آن را جنایتی شنیع توصیف کرد و افزود: این عملیات تروریستی بر ثبات سیاسی روسیه در سوریه تاثیری نخواهد گذاشت.

 

 

پوتین: ترور کارلوف با هدف آسیب زدن به روابط ترکیه و روسیه است

رییس‌جمهوری روسیه ترور سفیر کشورش در ترکیه را اقدامی تحریک‌آمیز با هدف آسیب‌ زدن به روابط مسکو و آنکارا قلمداد کرد.

به گزارش جماران، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترزنوشت: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی تلویزیونی خود در واکنش به ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا اظهار کرد: این اقدام با هدف آسیب زدن به فرایند عادی‌سازی روابط ترکیه و روسیه و خارج کردن مذاکرات صلح سوریه از مسیر خود صورت گرفته است.

پوتین در اظهارات خود خاطرنشان کرد: کارلوف در مسیر انجام وظایف خود کشته شده است.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، پوتین در دیدار خود با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سران امنیتی این کشور در کرملین اظهار کرد: این جنایت با هدف منحرف کردن مذاکرات صلح سوریه است که در آن روسیه، ترکیه و ایران فعالانه ایفای نقش می‌کنند.

رییس جمهوری روسیه همچنین خاطرنشان کرد: تنها واکنش به این جنایت این خواهد بود که تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم تقویت شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وی اظهار کرد: بازرسان روسی پرونده‌ای جنایی برای رسیدگی به ترور کارلوف ایجاد کرده‌اند.

رییس جمهوری روسیه تأکید کرد که کشورش می‌خواهد بداند چه کسی فرد ضارب را هدایت کرده است.

پوتین همچنین دستور افزایش تدابیر امنیتی در سفارت‌های روسیه در سراسر جهان را صادر کرد و در ادامه خواستار آن شد که ترکیه امنیت دیپلمات‌های روس را تضمین کند.

تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری ترور سفیر روسیه در آنکارا

رییس‌جمهوری ترکیه با اشاره به تماس تلفنی با همتای روسی‌ خود اعلام کرد: دو طرف در خصوص تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری ترور سفیر روسیه در آنکارا توافق کردند.

به گزارش جماران، ایسنا به نقل از شبکه خبری ان‌تی‌وی نوشت: رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه پس از ترور سفیر روسیه در آنکارا گفت: این حمله مسلحانه را با نفرت و انزجار محکوم می‌کنیم. سفیر روسیه در آنکارا در میان دیپلمات‌های خارجی جایگاه خاصی دارد. پس از وقوع این حادثه با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرده و مسأله را ارزیابی کردیم.

وی ادامه داد:‌ از ابتدای وقوع این حادثه، من، نخست‌وزیر ترکیه و وزرای دفاع و کشور وارد عمل شده و پیگیری‌های لازم را انجام دادیم. من به نام ملت و کشورم به پوتین، کشور و ملت روسیه تسلیت می‌گویم.

اردوغان اضافه کرد: این اقدام تحریک‌آمیز در زمانی رخ داد که روسیه و ترکیه در روند عادی‌سازی روابط قرار داشتند اما بانیان این حادثه بدانند که مسکو و آنکارا از چنان عزمی برخوردارند که در دام توطئه‌گران نخواهند افتاد. در تماس تلفنی هر دو طرف بر قدرتمندتر شدن روابط دو کشور تأکید کردیم.

وی اضافه کرد: پوتین در این تماس تلفنی خواستار اعزام هواپیمای روسی برای انتقال پیکر سفیر روسیه در آنکارا به کشورشان شد و همچنین بر تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری حادثه ترور این دیپلمات روسی و اعزام کارشناسان روسی به ترکیه تأکید کرد. ما نیز این درخواست‌ها را قبول و موافقت خود را اعلام کردیم. تمام جزییات این حادثه در حال بررسی است.

رییس‌جمهوری ترکیه با اشاره به تلاش‌های ترکیه برای توقف درگیری‌ها در حلب، گفت: همکاری‌ها با روسیه برای توقف ظلم در حلب ادامه دارد. روسیه و ترکیه دو کشور مهم برای منطقه هستند. هر دو بر این باوریم که این اقدام تحریک‌کننده بوده است.

 

واکنش سازمان ملل به ترور سفیر روسیه در ترکیه

 

یک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که این سازمان ترور سفیر مسکو در آنکارا را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش جماران به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر این که این سازمان ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می‌کند، خاطرنشان کرد که هیچ توجیهی برای دست زدن به چنین اقداماتی وجود ندارد.

این سخنگوی سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد که عاملان این ترور باید دستگیر شده و پای میز محاکمه کشانده شوند.

 

 

کاخ سفید: حمله به شخصیت‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است

یک سخنگوی کاخ سفید کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.

به گزارش جماران  به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز، ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا، این اقدام را حرکتی تروریستی قلمداد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما با ملت و دولت روسیه در رابطه با ترور سفیر مسکو در آنکارا ابراز همدردی می‌کنیم.

پرایس تأکید کرد: حملات شنیع به شخصیت‌های دیپلماتیک اقدامی غیرقابل قبول است.

این سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: ما در عزم خود برای مقابله با تروریسم در تمامی اشکال راسخ بوده و در این راستا در کنار روسیه و ترکیه هستیم.

پرایس گفت که مردم آمریکا با خانواده و دوستان کارلوف و سایر قربانیان این اقدام تروریستی ابراز همدردی می‌کنند.

 

 

چاووش‌اوغلو: ما این بازی را بر هم خواهیم زد

وزیر امور خارجه ترکیه در بدو ورود به مسکو با اشاره به ترور آندری کارلوف اعلام کرد، روسیه و ملت این کشور اهداف این حملات را به خوبی می‌دانند.

به گزارش جماران به نقل از شبکه خبری ان‌تی‌وی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در بدو ورود به مسکو برای شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه با محوریت حلب گفت: این حمله مسلحانه تنها علیه آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا نبود بلکه روابط دو کشور را هدف گرفته بود؛ روابطی که عادی‌سازی شده است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد:‌ این‌گونه حملات بزدلانه نمی‌تواند روابط دو کشور را بر هم زند. ما اهمیت این روابط را برای منطقه می‌دانیم.

وی با اشاره به تحولات حلب گفت: در حالی که حلب و تلاش‌های ما برای ایجاد آتش‌بس دائم ادامه پیدا می‌کند، این حمله مسلحانه رخ داد. همگان این تلاش‌های ما را می‌بینند. این حمله در راستای بر هم زدن همکاری‌ها میان دو کشور بود.

چاووش‌اوغلو با اشاره به ترور سفیر روسیه در آنکارا، گفت: وی دیپلمات خوبی بود و حتی بعد از سقوط جنگنده روسی در مرز سوریه و ترکیه و تیره شدن روابط دو کشور تمام تلاش خود را برای بهبود روابط انجام داد.

وی ادامه داد:‌ همان‌گونه که رییس‌جمهوری کشورمان اعلام کرد، روسیه و ترکیه با همکاری یکدیگر و با ایجاد یک کمیسیون مشترک درخواهند یافت که در پشت پرده این حمله چه کسانی هستند. ما این بازی را بر هم خواهیم زد. این گونه حملات مبارزات ما علیه تروریسم را قوی‌تر خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو همچنین اعلام کرد که وزیر دفاع ترکیه به زودی به مسکو سفر می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه روسیه ۲۴ نیز گفت: مسکو و آنکارا تحقیقات مشترکی را در خصوص ترور خواهند داشت.

وی گفت: در حال حاضر دو کشور در راستای هماهنگی لازم در این زمینه تلاش می‌کنند و طرف ترکیه حمایت لازم را به طرف روس خواهد داشت.

این وزیر ترکیه‌ای گفت: به زودی هیئتی از کارشناسان روس برای شرکت در تحقیقات وارد آنکارا می‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.