غلامرضا ظریفیان در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی اظهار داشت: با درگذشت هاشمی ممکن است اتفاق خوبی بیافتند و همه به نقش اعتدالی او پی ببرند اما ممکن است اتفاق بدی هم بیافتد و آن اینکه جریان تندرو به سمت نهادینه کردن اندیشه شان بروند.

به گزارش جماران، غلامرضا ظریفیان استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی که از محل دانشگاه تهران صبح امروز  با بیان اینکه آقای هاشمی نقطه کانونی عقلانیت جامعه سیاسی ما بود، گفت: الان این نقطه کانونی از دنیا رفته و دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ یک اتفاق خوب و یک اتفاق بد.

او در ادامه داد: اتفاق خوب اینکه حتی آنهایی که با ایشان خوب نبودند با این شوک ایجاد شده احساس میکنند این وزنه اگر به هم بخورد خیلی چیزها بهم خواهد خورد. از این رو به سمت اعتدال بیشتر بروند و متذکر شوند که نقش آقای هاشمی نقش ملی بوده و جامعه به این نیاز دارد. فقدان هاشمی که یک ضایعه است می تواند تنبهی باشد برای کسانی که دردی داشتند و با ایشان مشکل داشتند و نگاهشان غلط بود. آنها فرصت دارند این نگاه را تصحیح کنند.

ظریفیان خاطر نشان کرد: اتفاق دوم اینکه وقتی این توازن به هم بخورد جریان افراطی نیل پیدا کند به اینکه اندیشه و عملش را نهادینه کند. در شرایطی که افرادی مثل آقای هاشمی نیستند که به میدان بیایند و میانه داری کنند باید خیلی نگران آینده باشیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه امیدوارم اتفاق اول بیافتد گفت: اقای هاشمی یک مصلحت گرا وعمل گرای تجربه شده  بود که جامعه ما به امثال ایشان نیاز دارد و فقدان ایشان می تواند نگرانی ها را تشدید کند.  کسانی که در این ایام در مورد ایشان صحبت کردند و برخی از افرادی که به ایشان انتقاد داشتند به نظر می رسد تحولاتی در آنها رخ داده است و برگشتی کرده اند. آنها دریافته اند که نقش هاشمی چه نقش مهمی در توازن اعتدالی ایران بوده است.

او با اشاره به اینکه این تعابیر احساسی که درباره آقای هاشمی مطرح می شود و این همانی او با امیرکبیر از برخی منظرها درست نیست. هر کدام از اینها در دوره های وجودی خودشان نقش کلیدی داشتند.  آقای هاشمی هم یک نماد است. فقدان ایشان می‌تواند آسیب های جدی بزند؛ اما وجود سمبلیک او در مشی اعتدالی میتواند به عقلانیت و اعتدال بیشتر و کاهش مرزبندی های هرچه بیشتر و کمک به آشتی ملی مبتنی بر قواعد عقلانی بیانجامد. من فکر میکنم هاشمی که نیست اندیشه اش تاثیر گذار است.

منبع :ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.