رحلت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام (ره) و رهبری در رسانه های گروهی شرق آسیا بازتاب داشت و آنان درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را ضایعه ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران توصیف کردند.

به گزارش جماران، رسانه های شرق آسیا از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی و همچنین رسانه های ادواری و مکتوب این منطقه امروز دوشنبه بخشی از اخبار خود را به این موضوع اختصاص دادند و نوشتند: ایران یک سیاستمدار و یک روحانی با نفوذ خود را که یک چهره بین المللی بود و تلاش می کرد تا با راهبردهای مختلف از مناقشه و درگیری جلوگیری به عمل آورد، از دست داد.
در گزارش های تلویزیون مرکزی و خبرگزاری رسمی چین آمده است: آقای رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران یکشنبه شب در یکی از بیمارستانهای تهران در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرده است.
گزارش ها می افزاید: حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز در پیام تسلیت خود درگذشت آیت الله رفسنجانی را یک غم و ضایعه بزرگ توصیف کرده و تاکید کرده اند که یک دوست قدیمی و نزدیک به خود را از دست داده اند.
در این گزارش ها تصریح شده که رهبر انقلاب اسلامی ایران درگذشت آقای رفسنجانی را فقدان یک شخصیت مهم برای کشور دانسته که از قبل و بعد از انقلاب از با نفوذ ترین مهره های سیاسی کشور بود و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.
«شین هوا» خبرگزاری رسمی چین می نویسد: رهبر عالی ایران او را یک فرد مورد اعتماد برای خود و کشور دانسته و در پیام خود درگذشت وی را غمی توصیف کرده که تحملش سخت است.
در این میان تلویزیون مرکزی چین نیز از قول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران آورده است: ایران یک شخصیت بسیار بزرگ را از دست داده و سوگوار است و به همین سبب تمامی نهادهای دولتی در روز سه شنبه برای برگزاری مراسم تشییع وی تعطیل خواهند بود.
شین هوا از آیت الله رفسنجانی به عنوان کسی یاد کرده که در سال 1934 میلادی در ایران متولد شد و به عنوان یک شخصت سیاسی و محقق مذهبی از معتمدان امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران بوده است.
رسانه های چین هچنین نوشته اند: آیت الله رفسنجانی بین سال های 1989 تا 1997 میلادی رئیس جمهور ایران بود، بین سال های 2007 تا 2011 نیز عهده دار ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت و به دنبال آن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و تاکنون نیز در این سمت انجام وظیفه می کرد.
از او در رسانه های چین با عنوان فردی یاد شده است که به خصوصی سازی و نقش بازار در تجارت بسیار اهمیت می داد و یک چهره بین المللی بود که تلاش می کرد تا با راهبردهای مختلف از مناقشه و درگیری جلوگیری به عمل آورد.
رسانه های گروهی کشورهای آسیای شرقی و شمال شرقی از کره شمالی گرفته تا کره جنوبی و ژاپن نیز در گزارش هایی به این موضوع پرداختند و این روز را روز از دست دادن یک روحانی و سیاستمدار مهم برای ایران توصیف کرده اند.
شبکه های «ان اچ کی» از ژاپن و همچنین تارنماهای «کوریا تایمز» و «هرالد» از کره جنوبی نیز به این موضوع اشاره کرده و آورده اند که دولت ایران در اهمیت به این شخصیت اعلام کرده است که کشور سه روز عزای عمومی است و تمامی دستگاه های دولتی در روز سه شنبه تعطیل خواهد بود تا اقشار مختلف بتوانند در مراسم سوگواری، تشییع و عزاداری شرکت کنند.
تارنمای «ژاپن تودی» نیز نوشته است فردی که حضورش آینه تمام نمای حیات یک ملت بود درگذشت و ضایعه ای بزرگ ایران را فرا گرفت.
منبع: ایرنا
 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.