پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

آیت‎الله نوری همدانی قیام ۱۹ دی که به هواخواهی از امام راحل انجام شد را زمینه‌ساز حقیقی انقلاب دانست.

 

به گزارش جماران ، این مرجع تقلید روز شنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی دهه فجر و دهه بصیرت گفت: بدون قیام هیچ حرکت اصلاحی در جامعه صورت نمی‎گیرد؛ هر کسی که در راه خدا قیام کند، خدا نیز او را یاری می‎کند؛ امام راحل نیز با شهامت در این مسیر قیام کرد.

وی افزود: کسانی که محضر امام را درک کردند می‎دانند که ایشان همیشه فریاد برمی‎آوردند که اسلام در خطر است و همیشه به دنبال اصلاح امت بودند.

این مرجع تقلید بیان کرد: آمریکایی‎ها قانون کاپیتولاسیون را به اجبار در ایران جاری کرده بودند که امام راحل با آن مخالفت کردند، زیرا این مساله در گذشته انجام شده بود که مرحوم مدرس آن را باطل کردند.

وی گفت: در ابتدای قیام، شاه تصمیم به تبعید ایشان گرفت؛ امام به ترکیه تبعید شدند و پس از آن به نجف تبعید شدند؛ ولی شاگردان ایشان هیچگاه ایشان را فراموش نکردند؛ یاران امام نیز در این مسیر زندان‎ها و تبعیدها و شکنجه‎ها را تحمل کردند.

آیت‎الله نوری همدانی بیان کرد: دشمن با اختناق و ارعاب سعی کرد که این حرکت را تضعیف کرده و امام را از مردم جدا کند؛ این مساله از سیاست‎هایی بود که ایشان در پیش گرفته بود تا اینکه در ۱۷ دی‌ماه مقاله‎ای در روزنامه اطلاعات علیه امام منتشر شد که در بیت بنده جلسه‌ای تشکیل داده شد و تصمیم گرفته شد که بازار تعطیل شود.

وی گفت: ۲۰۰ هزار محدث در قم حضور داشته و مدفون هستند و این شهر جایگاه بسیار شایسته‌ای در معارف اهل بیت(ع) داشته و دارد؛ امام صادق(ع) فرمودند که مردم شهر قم به امام زمان(عج) پیوسته و با ایشان قیام می‎کنند.

این مرجع تقلید بیان کرد: مرحوم محدث قمی در سفینه البحار از امام کاظم(ع) آورده است که شخصی از قم برمی‎خیزد که مردم بر محور وجود او می‎گردند و مردمی که مانند تکه‎های آهن هستند و تندبادها نیز آنها را حرکت نمی‎دهد؛ هیچگاه نیز از جنگ و جهاد خسته نمی شود و بر خدا توکل می‎کنند.

وی گفت: در کتب رجال بیان شده است که علی بن ابراهیم از کوفه به قم آمد و احادیث را از کوفه به قم آورد؛ ولی آیت‎الله العظمی بروجردی فرمودند که قم از زمان امام صادق(ع) به عنوان حرم اهل بیت(ع) مطرح شد.

آیت‎الله نوری همدانی بیان کرد: اشعریون در اوایل قرن دوم به قم آمدند و از آن زمان، قمیون از آنها استقبال کردند و قم نیز رونق پیدا کرد؛ این انقلاب ما نیز دورانی گذراند و در نهایت از قم جوشش پیدا کرد.

وی گفت: در روز ۱۷ دی ماه ۵۶ دولت به دنبال سنجش مردم بود و به همین خاطر به امام اهانت کرد؛ در آن روز در منزل ما تصمیم گرفتیم که بازار تعطیل شود و با حرکت در منازل علما و با حضور در معابر و خیابان‌ها به دشمن اعتراض کنیم؛ پس از شهادت آقا مصطفی خمینی مجالس ترحیم گرفتیم و در این مسجد شعار مرگ بر شاه از مردم بر آمد؛ پس ازحرکت مردم به سمت چهارراه بیمارستان قیام ۱۹ دی شکل گرفت و پس از آن بنده نیز به خلخال تبعید شدم.

این مرجع تقلید افزود: امروز نیز این انقلاب در سطح جهان یک تحول ایجاد کرده است و چشم مستضعفان جهان به ما دوخته شده است، ولی دشمنان نیز سعی می‌کنند که این چراغ را خاموش کنند؛ این انقلاب در راستای خود در سطح جهان به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی گفت: باید بدانیم که این چراغ خاموش نخواهد شد، زیرا این جبهه دو جانبه ادامه دارد؛ امام راحل این انقلاب را زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) می‌دانستند و بیان می‌کردند که این انقلاب نیز با اخبار آخرالزمان صدق می‌کند؛ این حرکت با دید زمینه سازی شکل گرفت، امروز نیز پرچم انقلاب در دست یک فقیه فرزانه مدیر مدبر شجاع قرار دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.