صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به انتقاداتی که به وی درباره اطلاق شط العرب به اروند رود شده بود در صفحه اینستاگرام خود پاسخ داد.

 به گزارش جماران، زیباکلام نوشت: از اینکه با اطلاق شط العرب به اروندرود باعث تکدر خاطر بسیاری از هموطنانم شدم متأسفم اما واقعیت آن است که در گذشته، ایرانیان هم به اروندرود شط العرب می‌گفتند. نقشه‌های قدیمی‌تر و کتب درسی را هم که نگاه کنید همگی می‌نوشتند شط العرب. تا اینکه میان محمدرضا پهلوی پادشاه ایران با اعراب از جمله جمال عبدالناصر رهبر معروف مصر و بعدها صدام حسین اختلافات زیادی بروز کرد. ریشه اختلافات هم نه مذهبی بود و ارتباطی به مناقشه شیعه و سنی پیدا می‌کرد چراکه دینداری هر سه آنان در یک حد و اندازه بود و نه دعوای تاریخی عرب و عجم بود. شاه متمایل به غرب و آمریکا بود و متقابلا عبدالناصر و صدام چپگرا، ضد غرب و متمایل به روسیه. البته مناقشه بر سر جزایر سه‌گانه هم آن اختلافات را عمیق‌تر کرد. آن اختلافات سبب شدند تا رژیم شاه تصمیم بگیرد نام شط العرب را به اروندرود تغییر دهد.

اگر تغییر نام خلیج فارس به خلیج عربی به واسطه مناقشات سیاسی نادرست است، در آن صورت تغییر نام شط العرب هم ایضا نمی‌تواند خیلی موجه باشد.

می‌ماند یک نکته کوچک: اعراب (در رابطه با تغییر نام خلیج فارس) معلم اخلاق ما نیستند. اگر قراراست معلم اخلاقی داشته باشیم، من ترجیح می‌دهم به جای جمال عبدالناصر، صدام حسین، شیخ زاید آل نهیان، پادشاه عربستان یا سلطان بحرین از ماهاتما گاندی، محمد مصدق، نلسون ماندلا، مهندس مهدی بازرگان، آیت‌الله منتظری و ... الگوبرداری نمایم.

«اروند رود» یا «شط العرب»؟

منبع: عصرایران

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.