عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: هر نوع تحول در حوزه باید با اجماع نسبی تشکل های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی امشب در نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع «جایگاه تراث  در تحول حوزه»  که با حضور آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شدگفت: مهمترین کار ما برای طلاب این است که آنان را با گذشته حوزه متصل کنیم، این میراث نقش بسیار مهم فقهی، اخلاقی و اجتماعی را ایفا کرده است، طلاب باید حس این هویت را داشته باشند.

وی افزود:  گاهی طلاب در تقابل با جریان های بیرون حوزه هویت خود را ضعیف می بینند من حقیقتا آزرده می شوم، طلبه باید به هویت حوزه افتخار کند، زیرا نهادی اصیل و ریشه دار  با مزایا و دستاوردهای فراوان است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت:  نقش حوزه های علمیه در تاریخ ممتاز و برجسته است و در طول تاریخ در مقابل هجمه های عظیم شگفت انگیز است.

وی ادامه داد: این میراث همراه با تولید اندیشه و معرفت است، روز به روز این میراث پربارتر شده است، مکاتب بزرگ فقهی، عقلی تفسیری در این حوزه ها ایجاد شده است نقش برجسته اخلاقی این حوزه نیز دیده می شود.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه های شیعه اجتماعی و به مردم متصل بوده و تکیه گاه مردم بوده اند و در مبارزه با ستم و در پیچ های تاریخی پیشگام هستند، بزرگان ما در همه شرایط خطرناک از دین دفاع کرده و از انحراف جلوگیری نموده اند.

وی بیان داشت: افتخار حوزه این است که در تمدن بشری نقد دارد، نظام های مترقی تحقیقی در این حوزه شکل گرفته است بزرگان آن در دل این ساختار تربیت شده اند، از مهمترین وظیفه ما این است حوزه را با این گذشته درخشان به طلاب منتقل کنیم.

مدیر حوزه های علمیه گفت: حوزه علمیه همیشه در مسیر یک تحول درست پیش رفته است صیانت از میراث باید وجود داشته باشد همراه با تحول مناسب. تحول  غیر از کج فهمی است.

این استاد حوزه ادامه داد: هر نوع تحول باید بر اساس اجماع نسبی تشکل های حوزوی باشد، نهاد مرجعیت نقطه اتکا است ولایت فقیه هم با این آثار برجسته ریشه در مرجعیت دارد.

آیت اله اعرافی یادآورشد:استادی در حوزه جایگاه ممتاز دارد، باید سنت های اصیل مربوط به تدریس حفظ شود ارتباط استاد با شاگرد حفظ گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.