ضرغامی درباره دو برابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، گفت: من به شما بگویم این مصوبه بدون اطلاع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت. منتهی سیاست‌های ارزی کشور ایجاب می‌کرد و برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی که معمولا این مشکل به خاطر هجوم مسافران برای رفتن به تعطیلات، خرید ارز در بازار آزاد ایجاد می شود و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بانک مرکزی این کار را انجام داد. اما اشکالی که وجود داشت این بود که برخی این ارز را بگیرند و سفر هم نروند و در بازار به قیمت آزاد بفروشند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: مصوبه دو برابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند بدون اطلاع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت. منتهی سیاست‌های ارزی کشور ایجاب می‌کرد و برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی که معمولا این مشکل به خاطر هجوم مسافران برای رفتن به تعطیلات، خرید ارز در بازار آزاد ایجاد می شود و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بانک مرکزی این کار را انجام داد.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره واگذاری دو کاروانسرا به ستاد اجرایی فرمان امام گفت: در مورد دو کاروانسرایی که اشاره شد، از نظر قوانین یونسکو واگذاری بناهایی که تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی است و تحت ضوابط فرهنگی آنان کار می‌کند اشکال قانونی ندارد. بسیاری از اینها در سطح جهانی در اختیار بخش خصوصی است منتهی تحت ضوابط یونسکو اداره خواهد شد. آن دو کاروانسرا در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و از نظر قانونی مشکل خاصی ندارد اما باید تحت نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مرمت شود که مرمت این دو کاروانسرا هزینه بسیار سنگینی دارد و کاملا خارج از توان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی است. اگر این اتفاق رخ دهد که از نظر قانونی مشکلی ندارد، تحت نظر ما مرمت‌های آن انجام خواهد گرفت مثل کاری که صندوق احیای ما انجام می‌دهد با یک کاربری مشخص که مورد تایید ما خواهد بود می تواند فعالیت انجام دهد.

وی افزود: در حال حاضر من آخرین خبرها را ندارم که آیا این واگذاری انجام شده است یا خیر. البته خیلی خوب است که دولت بتواند اعتبارات لازم در اختیار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی قرار دهد تا ابنیه تاریخی تحت مالکیت و نظارت دولت بتواند کار خود را انجام دهد. اما به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد که مالکیت در اختیار بخش خصوصی است ما بناهایی داریم که ثبت ملی است و در اختیار مردم است و نقل و انتقال آن بین مردم البته با نظارت وزارت میراث فرهنگی و صنایع گردشگری انجام می‌شود و هیچ اشکالی ندارد اگر کسی که خانه اش ثبت ملی است می خواهد خانه خود را بفروشد هیچ مشکل قانونی ندارد. منتهی ما نظارت کامل داریم که تغییر نکند و حتی الامکان هم مرمت لازم صورت بگیرد. در جاهایی مثل یزد بافت وسیع میراث فرهنگی دارند برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم که بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند از یک جهتی می‌توانیم کمک کنیم تا آن بافت حفظ شود. 

ضرغامی درباره دو برابر شدن ارز مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، گفت: من به شما بگویم این مصوبه بدون اطلاع وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت. منتهی سیاست‌های ارزی کشور ایجاب می‌کرد و برای کنترل قیمت ارز در بازار در مقطع تعطیلات نوروزی که معمولا این مشکل به خاطر هجوم مسافران برای رفتن به تعطیلات، خرید ارز در بازار آزاد ایجاد می شود و قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بانک مرکزی این کار را انجام داد. اما اشکالی که وجود داشت این بود که برخی این ارز را بگیرند و سفر هم نروند و در بازار به قیمت آزاد بفروشند. خوشبختانه اطلاعیه ای که بانک مرکزی داد مبنی بر برخورد بسیار جدی تنبیهی با کسانی که به این شکل عمل کنند، تا حدی زیادی این مسئله را کنترل می کند. ضمن آنکه نباید به مردم در سفرهای داخلی سختگیری کرد باید از همه ظرفیت ها برای تقویت گردشگری داخلی استفاده کنیم. گردشگری داخلی ما نیاز به تقویت زیرساخت‌ها دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی عزت الله ضرغامی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.