امیرعبداللهیان در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت: هیچ جای کشور دوست،برادر و همسایه ما پاکستان مورد هدف پهپادهای ما نبوده؛ هدف ما گروه تروریستی جیش‌الظلم که در مناطق مرزی پاکستان با ایران پناه گرفته‌اند بود.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند.

حسین امیرعبداللهیان در بخشی از اظهارات خود اجلاس داووس با اشاره حمله ایران به مواضع تروریست‌های جیش‌الظلم در خاک پاکستان گفت: در مورد پاکستان هیچ یک از اتباع کشور همسایه، دوست و برادر ما پاکستان مورد هدف پهپاد و موشک‌های ایران نبودند.

وی افزود: هدف گروه موسوم به جیش العدل که یک گروهی تروریستی ایرانی است و در بخش‌هایی از مناطق پاکستان در استان سیستان و بلوچستان پاکستان پناه گرفته‌اند و بارها در مورد آن با مقامات عالی رتبه نظامی امنیتی و سیاسی پاکستان گفت‌و‌گو کردیم، بودند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: آنها عملیات‌هایی را در روزهای گذشته در ایران انجام دادند از جمله در پاسگاه راسک نیروهای انتظامی ما را به شهادت رساندند. پاسخ ما روی تروریست‌های ایرانی در داخل خاک پاکستان است و من قبل از این گفت‌وگو با همکارم وزیر خارجه پاکستان در این خصوص گفت‌وگو کردم.

وی با بیان اینکه ما با پاکستان و عراق روابط بسیار خوبی داریم، گفت: بارها در خصوص ضرورت مقابله با ترروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کردیم و موافقنامه‌هایی وجود دارد.

وزیر خارجه ایران گفت: اتفاقی که در اربیل رخ داد، موضعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند؛ به ویژه حمله‌ای که در یکی از مراکز ما انجام شد.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ایران هرگونه عملیات را با قدرت پاسخ خواهد داد. ما مقر موساد را با موشک‌های نقطه‌زن هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ماست.

وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم.

وی با بیان اینکه اقدام ایران در راستای کمک به امنیت ایران، پاکستان، عراق و منطقه است، گفت: ما امنیت عراق و پاکستان را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

امیرعبداللهیان درباره استفاده روسیه از پهپادهایی مشابه پهپادهای ایران علیه اوکراین گفت: اینکه کشوری پهپاد ما را کپی کند به ما ارتباطی ندارد. هم در اوکراین هم فلسطین و افغانستان، راهکار را در جنگ نمی‌دانیم و باید مذاکره کرد.

وی گفت: حملات نظامی اسرائیل به پایتخت لبنان شرایط جدیدی را ایجاد کرد و طبعاً توقف نسل کشی در غزه می‌تواند به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی شود.

وی افزود: امروز لبنان درگیر جنگ است، در دریای سرخ شاهد جنگ هستیم، امروز شاهد نسل کشی و شدت جنگ و گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری هستیم و این یعنی جنگ ادامه دارد و هر لحظه احتمال افزایش شدت جنگ وجود دارد. نتانیاهو باید متوجه شود که راهکار جنگ نیست و با جنگ حماس نابود نخواهد شد و اسرای اسرائیلی آزاد نخواهند شد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: توقف جنگ، باز شدن کریدورهای انسانی و متوقف شدن کوچ اجباری فلسطینیان از غزه به سمت صحرای مصر و تبادل اسرا راهکارهای برون رفت از این مسئله است.

وی خاطرنشان کرد: دموکراتیک‌ترین دیدگاه، ایده برگزاری یک رفراندوم بین مردم غزه و کرانه باختری است. در خصوص احقاق حقوق فلسطینی‌ها در یک روش دموکراتیک و انتخاباتی با نظارت سازمان ملل راه حل‌ها موجود است اما هنوز نتانیاهو فکر می‌کند راه حل در جنگ است و او به آمریکا اتکا دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: همه رهبران در کشورهای منطقه باور دارند که نتانیاهو بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه جنگ نخواهد بود. نتانیاهو هم می‌داند اگر اکنون جنگ متوقف شود، دولت او ۱۰ دقیقه بعد سقوط خواهد کرد. نتانیاهو تنها کسی است که راه حل را ادامه جنگ می داند و واشنگتن در این زمینه از او حمایت می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.