وزارت دفاع روسیه، امروز، دوشنبه، 15 ژانویه، به دنبال مکالمه تلفنی صورت گرفته بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتای ایرانی خود محمد آشتیانی، اعلام کرد که مسکو و تهران به زودی یک توافق نامه بزرگ بین دولتی را امضا می‌کنند.

به گزارش جماران؛ به دنبال مذاکرات تلفنی امروز وزیر دفاع روسیه با همتای ایرانی خود و همچنین مکالمه تلفنی وزرای امور خارجه دو کشور،  اعلام شد که مسکو و تهران در حال آماده سازی مقدمات امضای یک توافقنامه بزرگ بین دولتی هستند.

تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت: وزارت دفاع روسیه، امروز، دوشنبه، 15 ژانویه، به دنبال مکالمه تلفنی صورت گرفته بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتای ایرانی خود محمد آشتیانی، اعلام کرد که مسکو و تهران به زودی یک توافق نامه بزرگ بین دولتی را امضا می‌کنند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع، طرفین بر پایبندی به اصول اساسی روابط روسیه و ایران، از جمله احترام بی قید و شرط به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید کردند و این مسئله در توافقنامه بزرگ بین دولتی بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران که در حال آماده سازی است، مورد تأیید قرار می‌گیرد.

ظهر امروز گزارش شده بود که وزیر دفاع روسیه مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود داشت و این مذاکرات گام دیگری در تقویت روابط استراتژیک بین دو کشور بود. ژنرال شویگو در این مذاکرات همچنین یادآور شد که روسیه و ایران در حال تلاشهای مشترک برای ایجاد جهانی چندقطبی، برابر و عادلانه‌تر هستند.

طرفین همچنین در خصوص موضوعات مهم مربوط به همکاری‌های نظامی و نظامی-فنی دوجانبه گفتگو کرده و دیدگاه‌هایی خود را در مورد موضوعات امنیتی منطقه‌ای رد و بدل کردند.

در ماه سپتامبرگذشته وزیر دفاع روسیه برای انجام مذاکراتی به تهران سفر کرد. سرگئی شویگو تاکید کرد که روابط روسیه و ایران در بخش دفاعی به صورت پویا در حال توسعه است و تعدد جلسات در سطوح مختلف افزایش یافته است.

وزرای خارجه  روسیه و ایران حملات آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کردند

در خبر دیگری آمده است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه  و همتای ایرانی وی، امیرحسین عبداللهیان طی مذاکرات تلفنی که امروز انجام شد، حملات گروهی از کشورها به رهبری ایالات متحده و انگلیس به اهدافی در خاک یمن را محکوم کردند. 

طبق اطلاعات وزارت خارجه روسیه، توجه ویژه در جریان این گفتگو روی تشدید وخامت اوضاع در منطقه خاورمیانه متمرکز بود و وزرای امور خارجه روسیه و ایران نه تنها قاطعانه حملات به یمن را محکوم کردند، بلکه خواستار برقراری فوری آتش بس در نوار غزه و  اطمینان از دسترسی کامل انسانی به این منطقه در محاصره و کمک‌های فوری به مردم غیرنظامی آن شدند.

علاوه بر این ، لاوروف و عبداللهیان در خصوص روند تهیه توافقنامه بین دولتی جدید بین روسیه و ایران و برخی موضوعات عملی در همکاری‌های دوجانبه در عرصه تجارت، اقتصادی ، حمل و نقل و لجستیک و سایر حوزه‌ها گفتگو کردند. در این مذاکرات نیز، تعهد متقابل به اصول اساسی در روابط روسیه و ایران، از جمله احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل تأکید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.