وزارت نیرو اعلام کرد: نه تنها هیچ کدام از نیروگاه‌های استان تهران مصرف مازوت ندارند، بلکه از میان 141 نیروگاه بزرگ کل کشور نیز تنها ۱۶ نیروگاه از مازوت برای تولید انرژی برق استفاده می‌کنند. آنچه تهران در حوزه آلودگی هوای در حال حاضر با آن درگیر است، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوای تهران به دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودرو‌های فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

به گزارش جماران؛ مهدی پیرهادی ،رییس کمیسیون سلامت شورای شهر گفته است: در جلسه استانداری تهران، نماینده پخش و پالایش رسماً اعلام کرد که ۲ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند.

پیش از این نیز سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران گفته بود که مردم باید بدانند دلیل اصلی آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال در تهران مازوت‌سوزی است.

 

پاسخ وزارت نیرو

به گزارش جماران؛ پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون) در گزارشی آورده است: همه ساله و با فرا رسیدن فصل سرد سال، موضوع آلودگی هوا و منابع موثر در این پدیده مورد توجه قرار می‌گیرد. در این بین برخی اظهارنظر‌های غیر‌کارشناسی سبب می‌شود تا نه تنها افکار عمومی و رسانه از منابع اصلی آلودگی به ویژه در کلانشهر‌ها منحرف شود، بلکه مطالبی مورد اشاره قرار گیرد که اساساً با واقعیت همخوانی ندارد.

 در تازه‌ترین اظهار نظر‌های صورت گرفته درباره نقش نیروگاه‌ها در ایجاد آلودگی هوای شهر تهران، برخی از اعضای شورای شهر با بیان اینکه در نیروگاه‌های پایتخت مازوت مصرف می‌شود، عامل اصلی آلاینده‌های جوی تهران را این موضوع عنوان کرده‌اند.

"سوده نجفی" و "مهدی پیرهادی" از جمله اعضای شورای شهر تهران هستند که طی روز‌های گذشته با اظهار نظر درباره مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های شهر تهران، توجهات را در زمینه منابع آلودگی هوای تهران در حال حاضر به سمت نیروگاه‌ها جلب کرده اند.

این مواضع در حالی بیان می‌شود که از سویی اساساً از بین 141 نیروگاه بزرگ کشور تنها ۱۶ نیروگاه قابلیت و امکان مصرف سوخت مازوت دارند و از سوی دیگر هیچکدام از نیروگاه‌های فعال استان تهران مازوت مصرف نمی‌کنند. 

آن طور که " مصطفی رجبی مشهدی" سخنگوی صنعت برق کشور و نیز دیگر مسئولان ارشد صنعت برق کشور بیان می‌کنند، در تهران برای تامین برق هیچ نیروگاهی مازوت مصرف نمی‌کند. همچنین در کل کشور فقط ۱۶ نیروگاه بخاری وجود دارد و بقیه نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که اساساً امکان مصرف مازوت را ندارند. از بین این 16 نیروگاه نیز مخزن سوخت دو نیروگاه بعثت و اصفهان سال‌هاست پلمپ شده و از دسترس استفاده خارج است.

توضیح بیشتر اینکه نیروگاه‌های موجود در استان تهران شامل نیروگاه‌های طرشت، بعثت و ری هر سه از سوخت گاز استفاده می‌کنند و نیروگاه‌های دیگر شامل شهدای پاکدشت و پرند نیز به دلیل ماهیت سیکل ترکیبی امکان مصرف مازوت ندارند.

در مورد نیروگاه طرشت نکته اینکه این نیروگاه بیش از ۴۰ سال است که هیچ مازوتی را در خود جای نداده و حتی بخش مازوت‌سوز این نیروگاه نیز به زمین فوتبال تبدیل شده است. ضمن اینکه این نیروگاه همه ساله و در فصول سرد به دلیل افت فشار گاز و قرار گرفتن نیروگاه در منطقه شهری از مدار خارج و وارد دوره تعمیرات می‌شود.

واحد مازوت نیروگاه برق بعثت نیز سال هاست به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی به طور کامل پلمب شده و این نیروگاه گاز طبیعی مصرف می‌کند. با این توضیح که مصرف گاز نیروگاه بعثت به صورت تقریبی یک میلیون و ۶۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است و هر زمان که فشار گاز افت کند، تولید کاهش می‌یابد و به هیچ عنوان از سوخت دوم در این نیروگاه استفاده نمی‌شود.

نیروگاه شهدای پاکدشت نیز که بزرگترین نیروگاه سیکل‌ترکیبی محسوب می‌شود، از سال ۱۳۸۲ وارد چرخه بهره‌برداری شد و در قالب دو فاز ابتدا فاز گازی و در مرحله دوم به صورت سیکل‌ترکیبی تا کنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در خصوص سوخت مصرفی این نیروگاه باید گفت سوخت اصلی این نیروگاه مطابق مدارک سازنده سوخت گاز طبیعی است و از سوخت گازوئیل در صورت نیاز به عنوان سوخت دوم و کمکی استفاده می‌شود.

همچنین نیروگاه پرند نیز که یکی از نیروگاه‌های گازی استان تهران با ظرفیت تولید ۱۵۲۶ مگاوات است از سوخت گاز برای تولید برق استفاده می‌کند و سوخت مازوت در این نیروگاه نیز استفاده نمی‌شود.

در نهایت نیروگاه ری نیز که یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌ها شناخته می‌شود، طراحی واحد‌های تولیدی آن به‌گونه‌ای است که به هیچ عنوان قابلیت استفاده از سوخت مازوت را ندارند، سوخت اول و اصلی این نیروگاه گازطبیعی بوده و تنها سوخت جایگزین دراین نیروگاه سوخت مایع گازوئیل است که درمواقع عدم تخصیص سهمیه گاز، این مجموعه برای تامین برق مورد نیاز شبکه از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل استفاده خواهد کرد.در عین حال به دلیل این که استفاده از سوخت مایع گازوئیل آثار مخرب بیشتری روی تجهیزات توربین خواهد داشت و هرگز اولویت مصرفی نیست.

مستند به اطلاعات فوق که قابل راستی آزمایی است، مشاهده می‌شود که نه تنها هیچ کدام از نیروگاه‌های استان تهران مصرف مازوت ندارند، بلکه از میان 141 نیروگاه بزرگ کل کشور نیز تنها ۱۶ نیروگاه از مازوت برای تولید انرژی برق استفاده می‌کنند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد آنچه تهران در حوزه آلودگی هوای در حال حاضر با آن درگیر است، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوای تهران به دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودرو‌های فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

این موضوع از آن جهت مورد تاکید قرار می‌گیرد که بر اساس بسیاری از آمار و اطلاعات مستند سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است و این در حالی است که در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاه‌ها از کل آلایندگی شهر تهران تنها ۳.۸ درصد است.

به عنوان نمونه در این خصوص پیشتر "مرضیه حصاری"، مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سهم ۷۵ تا ۸۰ درصدی منابع متحرک یا وسایل نقلیه در آلایندگی کلانشهر تهران خبر داده بود.

همچنین "پرویز سروری"، رییس شورای عالی استان‌ها نیز ضمن رد مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران به رسانه‌ها گفته بود: بیش از ۸۰ درصد سهم آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع آلاینده متحرک است.

​بر این اساس به نظر می‌رسد طرح برخی مطالب غیر کارشناسی و غیر مستند در مورد مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران تنها ارائه یک آدرس غلط در مورد منابع آلاینده‌های جوی شهر تهران است که نه تنها زمینه حل مشکل بزرگ موجود را فراهم نمی‌کند، بلکه موجب انحراف اذهان و تشدید مشکلات خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.