علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با بیان اینکه دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در حوزه مبارزه با فساد فعال شده است ۲۰‌ پرونده قضایی تشکیل شده و ۶۰ مدیر جابجا شده اند، گفت: پرونده فساد چای را دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور کشف کرد. در این پرونده یک واردکننده، تجهیزات چای وارد می‌کرده و مدعی بود که می‌خواهد شهر چای ایجاد کند که هم بازار داخلی داشته باشیم و هم به بازارهای خارجی صادر کنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت با بیان اینکه در دولت سیزدهم، جوانان دهه شصتی در دولت حضور دارد،گفت: سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد، معاون علمی و اجرایی رئیس جمهور و هم معاون اداری و استخدامی مصداق جوانگرایی در دولت هستند و همچنین معاونین برخی وزرا دهه هفتادی هستند، گذشت زمانی که کسی ۳۰ سال وزارت می کرد.

علی بهادری جهرمی روز دوشنبه - ۱۳ آذرماه - در برنامه روایت دانشجو در دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه قبل از آنکه علوم انسانی در دانشگاه بخوانم، چند هفته ای دانشجوی امیرکبیر بودم، افزود: رئیس‌جمهور اعتقاد دارد تعامل مستمر دولتمردان با دانشگاه چرخه رشد ایجاد می‌کند که به درد دولتمردان می‌خورد تا برنامه‌های خود را در معرض جامعه نخبگانی دانشجویان قرار داده و نقد شوند و مورد سوال قرار گیرند لذا حضور در این جلسات برای مقامات دولتی سازنده است، ضمن اینکه برای دانشجویان هم سازنده است زیرا در خصوص مسائل روز جامعه به مباحثه می پردازد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دانشجو، شجاع و منتقد است و فهم بالایی هم دارد. مضافا اینکه رفت و آمدها برای دانشگاه هم مفید است و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه در گروی این رفت و آمدها است و تقویت می شود و البته برای کل جامعه هم آموزنده و قابل بهره برداری است.

وی تاکید کرد: همه موظفند که زمینه انتخاباتی پرشور را فراهم کنند این جمله‌ای است که رهبر معظم انقلاب در دیدار فقها و حقوقداران شورای نگهبان بیان کرده‌اند که نشانگر اهمیت انتخابات است، امسال انتخابات بسیار مهمی را پیش رو داریم.

درخواست رئیس‌جمهور از بهادری جهرمی: وکیل مردم در دولت باش

بهادری جهرمی افزود: جنبش ریشه‌دار دانشجویی امروز ۷۰ ساله شد که آغاز آن ۱۶ آذر سالی بود که نیکسون به تهران آمد. رئیس جمهور فضای دانشجویی را فرصتی بزرگ برای رشد و اعتلای کشور می داند. این دولت معتقد است جنبش دانشجویی بزرگترین فرصت برای رشد کشور است، دانشجو به عنوان مؤذن جامعه، صدای مردم را منعکس می‌کند.

وی بیان کرد: رییس جمهور به من گفت فقط سخنگوی دولت نباش بلکه وکیل مردم در دولت هم باش و خواسته‌های مردم را در دولت مطرح و مطالبه‌گری کن.

جزئیات تلاش‌های وزیر گردشگری و آموزش و پرورش برای احقاق حقوق مردم غزه 

بهادری جهرمی درباره تحولات غزه گفت: دولت مردمی در بیش از ۵۰ روز هجوم صهیونیست‌ها علیه مردم غزه از هر فرصتی برای به سود مردم فلسطین بهره برداری کرد. دیدارهای دیپلماتیک تشریفات خاصی دارد، ولی آیت الله رییسی در سفر کمتر از یک روزه خود به عربستان، همزمان ۱۰ دیدار با رؤسای کشورهای مختلف با محوریت غزه برگزار کرد، اجلاس اکو اساسا اقتصادی است اما حاشیه این اجلاس اقتصادی به تریبونی برای پیگیری حقوق مردم فلسطین تبدیل شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: وزیر امور خارجه مستمرا در سفر است و کمتر به جلسات دولت می‌آید و مرتبا حقوق مردم فلسطین را پیگیری می‌کند. همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم موضوع شکایت مردم فلسطین از صهیونیست‌ها را پیگیری می‌کند. حتی وزیر گردشگری در دیدار با همتایان خود یا وزیر آموزش و پرورش درباره حقوق دانش‌آموزان غزه با همتایان خارجی خود مذاکراتی داشته‌اند و حقوق آنها را پیگیری می‌کنند.

وی درباره رویکرد تمدنی دولت سیزدهم گفت: رویکرد ما مبتنی بر انقلاب اسلامی است، در حوزه بازگشت به مردم، عدالت طلبی و ترویج حوزه‌های فرهنگی و اخلاقی تلاش کرده ایم، یکی از بی اخلاقی‌های جامعه، دوقطبی سازی است، در دولت‌های گذشته ترویج اینگونه بی اخلاقی را مقایسه کنید با دولت فعلی.

۲ هزار مدرسه کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند

بهادری جهرمی در مورد اقدامات دولت در حوزه عدالت آموزشی گفت: این دولت مجوز ویژه جذب معلم برای استان‌های محروم را با امتیازات خاص صادر کرد و نهضت ساماندهی مدارس کانکسی در دستور کار دولت قرار گرفت و مدارس کانکسی شناسایی شدند و دو هزار مدرسه کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند.

نهاد ریاست جمهوری هزینه تحصیل دانش آموزان استعداد درخشان را تقبل کرد

سخنگوی دولت تصریح شد: در حوزه مدارس  استعدادهای درخشان که عموما در شهرهای بزرگ بودند و  از عدالت آموزشی فاصله داشت بیش از ۲۰ مدرسه استعداد درخشان در مناطق محروم تر که مدرسه نداشتند، تاسیس شد و چون این مدارس  شهریه ای را دریافت می کنند، افرادی که  دهک های پایین جامعه بودند امکان  پرداخت شهریه را نداشتند  و با دستور آقای رییس جمهور از محل نهاد ریاست جمهوری هزینه تحصیل این دانش آموزانی که در آزمون استعدادهای درخشان  پذیرفته می‌شوند، تقبل شد که از طرف دولت پرداخت شود و  این باعث میزان افزایش ثبت نام در این مدارس شد.

وی اضافه کرد: دولت طرح ویژه‌ای برای کودکان محروم از تحصیل طراحی کرد و با شناسایی تولدها و محل سکونت این افراد مورد شناسایی قرار گرفتند و  دولت سعی کرد که آنها به تحصیل برگردند و هزینه های مدرسه این افراد با همکاری نهادهای انقلابی پرداخت شد تا بتوانند از شرایط تحصیلی برخوردار شوند. همچنین  فرآیند آموزش مجازی  برای دانش آموزان در مناطق محروم فراهم شد تا  این افراد بتوانند از فضای تحصیلی باکیفیت استفاده کنند.

رویکرد دولت در حوزه آموزش عدالت‌محور بوده است

بهادری جهرمی با اشاره به دستاوردهای دولت در حوزه عدالت آموزشی به سبد سلامتی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: توزیع شیر رایگان برای مناطق محروم  از دیگر برنامه های دولت است  و این نشان می دهد که رویکرد دولت در حوزه آموزش عدالت محور بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات حوزه کارگری در کشور گفت: درباره کارگران هفت تپه باید بگوییم آیت‌الله رئیسی در دوره ریاست در قوه قضاییه از ابطال واگذاری هفت تپه و بازگرداندن حقوق کارگران دفاع کردند و همچنین در دوره ریاست جمهوری در قوه مجریه از کارگران حمایت کردند تا این شرکت به چرخه اقتصادی برگردد.

وی افزود: هفت تپه به سوء مدیریت و فساد دچار بود و با اصلاح روش‌ها و حمایت موثر به مسیر درست خود بازگشت.

بهادری جهرمی درباره افزایش حقوق کارگران گفت: دولت سیزدهم اولین دولتی است افزایش حقوق حداقل بگیران را بالاتر از تورم تصویب کرد و در اولین سال کاری دولت افزایش ۵۷ درصدی حقوق حداقل بگیران در دولت تصویب و اجرا شد و افزایش حقوق سایر طبقات نیز ۳۸ درصد اعمال شد که بی سابقه بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت از حداقل بگیران و اقشار ضعیف جز اولویت‌های دولت است، افزود: اقشاری کم درآمد همانند سربازان قبل از شروع به کار دولت سیزدهم، حقوقشان به طور میانگین حدود ۴۰۰ هزار تومان بوده امروز که ما با هم صحبت می‌کنیم حقوق سربازان به طور میانگین بالای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و اگر سرباز متاهل باشد حقوقش به طور میانگین بالاتر از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و اگر سرباز در مناطق مرزی خدمت کند حقوقش حدود ۹ میلیون تومان است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: توجه به اقشار ضعیف از برنامه‌های اصلی دولت است و به طور کل افزایش حقوق حداقل بگیران بالاتر از سایر اقشار در برنامه کاری دولت دیده شده است. ما در بودجه هم پیش بینی کرده‌ایم که افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت پلکانی اعمال شود یعنی کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند و کسی که حقوق بالایی را دریافت می‌کند افزایش حقوقشان یکسان نخواهند داشت.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت همواره درلایحه بودجه افزایش پلکانی حقوق‌ها را آورده، اما در مجلس این مساله تصویب نشده است ما هر ساله شاهد افزایش حقوق همه حقوق بگیران به طور یکسان هستیم خوب این چه عدالتی است؟ جهت گیری دولت این بوده که به سمت عدالت در پرداخت‌ها حرکت کند، اما هنوز مجوز مجلس را نگرفته است.

بهادری جهرمی اضافه کرد: رویکرد دولت در این زمینه عدالت محور بوده  و به کسانی که تحت تاثیر تورم بودند بیشتر توجه شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای کنترل قیمت مسکن، گفت: هر هفته شاهد افتتاح مسکن در نقاط مختلف هستیم. بیرون از دانشگاه هم، به بنگاه‌های مسکن با هر متراژ و هر محدوده‌ای که می‌خواهید بروید و درباره نرخ رشد قیمت مسکن در ۴-۵ ماه اخیر بپرسید. متوجه می‌شوید که نرخ رشد قیمت مسکن متوقف شده که این اثر ساخت‌وسازهای دو سال اول دولت است که به عرصه واگذاری رسیده و خود را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: زمانی که این دولت شروع به کار کرد، اقتصاد کشور بیمار و وضعیت سلامت مردم با شیوع ویروس کرونا بحران‌زده بود. تورم رکورد زد و در رویکرد سیاست خارجی دولت دوازدهم شکست‌خورده بود. کشور در حالت کما بود. این مسائل نیازمند زمان است و اگر صبر کنیم در گذر زمان اثر آن را خواهیم دید.

توجه و تمرکز دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در این دولت برای اولین بار دانشگاه‌ها را مکلف کرد ۵ درصد از بودجه خود را به حوزه فرهنگ اختصاص دهند که نشان‌دهنده توجه و تمرکز ویژه دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ است. به همین دلیل هم در لایحه بودجه پیش‌بینی و  آیین‌نامه آن هم تدوین شده است. این ریل گذاری جدیدی است که عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام بانکی اصلی‌ترین طرح اصلاح ناترازی‌های اقتصادی کشور در سال دوم دولت بوده است، تصریح کرد: جهت‌گیری اصلی در سال اول دولت بر اصلاح ناترازی ‌های بانکی بود. آمار رشد اقتصادی کشور از صفر به ۴.۵ رسیده است. یعنی رشد اقتصادی هم حاصل شده تا اقدامات اقتصادی محل خدشه قرار نگیرد. هم‌زمان، درآمدهای خارجی هم تقویت شد.

دبیر هیات دولت افزود: حقوق معادن هم از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید که بخش زیادی از آن به همان مناطق توزیع می‌شود تا به مدیریت استانی و شهری کمک کند. پتروپالایشگاه فرازنجیره‌ای افتتاح کردیم. جلوی برخی ریخت و پاش‌ها هم گرفته شد.

رفع ناترازی بودجه

بهادری جهرمی گفت: با این اصلاحات ساختاری، عملا ناترازی بودجه رفع شد و دولت خلق پول را که اصلی‌ترین دلیل تورم در کشور بود را غیرفعال کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به ادغام موسسه مالی و اعتباری نور با بانک ملی، گفت: با مدیریت خوب بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد، کلیه بدهی‌ها، دارایی‌ها و دیون موسسه نور به شکلی که نه دارایی‌های مردم از بین برود و نه بانک ملی زیان‌ده باشد، ساماندهی شد تا جلوی خلق پول این موسسه گرفته شود.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: برای موسسه‌ها و بانک‌های ناتراز برنامه منظم روزانه، هفتگی و ماهانه داریم و گزارشات بانک مرکزی به صورت هفتگی در دولت ارائه می‌شود. زیان‌دهی بانک‌های خصوصی و دولتی از بین رفته است.

وی ادامه داد: دولت در این دو سال فقط ۸۵ هزار میلیارد تومان برای بانک‌های دولتی به منظور افزایش سرمایه هزینه کرد. کل حساب و کتابهای بانک‌ها شفاف شد و جلوی زیاندهی بانکها به جز یکی گرفته شد.

بکارگیری ظرفیت دهه شصتی و هفتادی‌ها در دولت سیزدهم

بهادری جهرمی گفت: دوره‌ای که یک نفر ۳۰ سال وزیر بود، گذشت. دولت سیزدهم به سمت جوان‌گرایی حرکت کرده است. در ایام هفته دانشجو نیمی از هیات وزیران در دانشگاه‌های سراسر کشور حضور پیدا خواهند کرد. در دولت سیزدهم، جوانان دهه شصتی در دولت حضور دارد، سخنگوی دولت، وزیر اقتصاد، معاون علمی و اجرایی رئیس جمهور و هم معاون اداری و استخدامی و ... گذشت زمانی که کسی ۳۰ سال وزیر بود. در رده معاونان وزرا دهه هفتادی‌ها هم حضور دارند.

سخنگوی دولت درباره اقتصاد دریامحور گفت: سند تحول دولت ۳۷ فصل دارد که دو فصل آن اقتصاد دریامحور است که نشان می‌دهد دولت به آن توجه دارد. هفته گذشته از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش و از کارخانه‌های اوورهال شناورهای تجاری بازدید کردم. دفتر معاون اول رییس جمهور مسئول رسیدگی به آن شده است، سازمان بنادر هم این موضوع را پیگیری می‌کند.  

بهادری جهرمی ادامه داد: فازهای ۱۱ و ۱۴ پارس جنوبی را افتتاح کردیم در ساخت دو پتروپالایشگاه عظیم در هرمزگان و خوزستان سرمایه گذاری کردیم، یک پتروپالایشگاه فراسرزمینی را فعال کردیم، برای اولین بار خط شمال به جنوب انتقال انرژی را آغاز کردیم از ۸۰ هزار مگاوات تولید برق در ابتدای این دولت به ۸۸ هزار مگاوات رسیده ایم که ۸ هزار مگاوات در این دو سال اضافه شده است که معادل ۱۰ درصد کل برق تولیدی در گذشته کشور بوده است.

توضیحات سخنگوی دولت در مورد پرونده کشف فساد واردات چای

سخنگوی دولت با بیان اینکه دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور در حوزه مبارزه با فساد فعال شده است ۲۰‌ پرونده قضایی تشکیل شده و ۶۰ مدیر جابجا شده اند، گفت: پرونده فساد چای را دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور کشف کرد. در این پرونده یک واردکننده، تجهیزات چای وارد می‌کرده و مدعی بود که می‌خواهد شهر چای ایجاد کند که هم بازار داخلی داشته باشیم و هم به بازارهای خارجی صادر کنیم. طبق قانون تولیدکننده ۱۸ ماه برای رفع تعهد ارزی فرصت دارد، یکی از مصادیق تخلف در این پرونده این بود که ارزهایی که در گذشته داده شده بود و در شروع دولت جدید هم ادامه داشت را سر ۱۸ ماه که رفع تعهد ارزی نشد، لذا پس از پایان فرصت قانونی تخصیص ارز را به این شرکت متوقف کردیم، اموال این شرکت شناسایی شد و جلوی تخصیص ارز گرفته و ممنوع الخروج شد.

بهادری جهرمی افزود: همان زمان پرونده قضایی تشکیل شد، در ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ دستور رسیدگی معاون اول رییس جمهور در این زمینه صادر شد یعنی اینکه دولت اگر فسادی شناسایی کند، خودش اولین نفری است که جلوی آن را می گیرد ارز را این شرکت متخلف به نرخ نیمایی گرفته بود که به مهر ماه سال گذشته بر می‌گردد و نرخ ارز آن زمان ۲۶ هزار تومان بود و نرخ ارز در بازار آزاد ۲۸ هزار تومان، تمام مدیرانی که تخلف کرده بودند در همه مراجع مرتبط برکنار شدند، گشت ارشاد مدیران را فعال کرده ایم امیدواریم هر چه سریعتر منتهی به صدور رای نهایی شود، چگونه برخی می توانند در این کشور با اقداماتی حق مردم و بچه یتیم های این کشور را به نفع خود مصادره کنند؟

وی درباره ساخت خوابگاه متأهلی گفت: وزارت راه و شهرسازی با وزارت علوم و وزارت بهداشت تفاهم نامه دارد تا زمین را دانشگاه‌ها در اختیار قرار دهند و دولت در ساخت خوابگاه های متأهلی کمک کند، قرار است برای آن تأمین مالی شود و سرعت آن بالا برود.

شورای عالی فضایی بعد از ۱۲ سال در دولت سیزدهم تشکیل شد

بهادری جهرمی تاکید کرد: این دولت بعد از ۱۲ سال شورای عالی فضایی به ریاست رییس جمهور را تشکیل داد.

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که گفته بود نتایج اقدامات مثبت دولت چه زمانی دیده می‌شود گفت: فضای اقتصادی دولت متاسفانه طی سال های اخیر فضای مثبتی نبوده است ما یک دهه به سمتی حرکت کردیم و سیاست‌گذاری‌هایی داشتیم که نتیجه یک دهه سیاستگذاری و راهبرد ما، تورم رکوردشکنانه ۶۰ درصدی شده است. یعنی شهریور ۱۴۰۰ که دولت شروع‌به کار کرد تورم ما ۶۰ درصد بود که طی ۷۰ و چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است و چنین تورمی نداشیم.

دولت را با بیماری تورم مزمن تحویل گرفتیم

سخنگوی دولت بیان کرد: تورم مزمن بوده یعنی چندین سال تورم ما بالا بوده است نه اینکه مقطعی بالا باشد. مانند بیماری عفونی که مزمن شده است. همزمان رشد اقتصادی ما منفی یا صفر یعنی شبه رکود بوده است. اگر یک دهه رشد اقتصادی را میانگین بگیریم، ۰.۴ درصد یعنی تقریبا هیچ می‌شود.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: این به معنای شرایط اقتصادی بسیار نابسامان است و این یعنی یک بیماری عفونی بسیار ریشه‌دوانده  و زمان می‌برد که بیمار بتواند این بیماری عفونی ریشه‌دوانده را در داخل بدنش از بین ببرد زیرا ضعف گرفته و توانش از بین رفته و فشار اقتصادی روی وی زیاده شده است.

وی تصریح کرد: ما با شاخص‌ها می‌توانیم ارزیابی کنیم که اقتصاد به سمت درمان حرکت می‌کند یا به سمت بدتر شدن. شاخص‌های اقتصادی ما می‌گوید میانیگن رشد اقتصادی تقریبا صفر سال های گذشته، بحمدالله طی دو سال و نیم به حدود ۴.۵ درصد رسیده است و در دو فصل اخیر هم رشد اقتصادی حدود ۷ درصد بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تورم ۶۰ درصدی ابتدای دولت گفت: آخرین شاخص تورم ۳۹.۵ درصد بوده است. یعنی علیرغم اینکه ما جنگ روسیه و اوکراین را در سطح جهانی داشتیم و جهان با بحران امنیت غذایی و بحران انرژی مواجه شد و قیمت محصولات غذایی افزایش چشمگیری را تجربه کرد تورم از ۶۰ درصد به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است.  

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: این یعنی نرخ رشد نقدینگی ما که از ابتدای دولت ۴۰.۳ بود امروز به حدود ۲۶ درصد کاهش یافته است. تورم تولید کننده که تورم پیش‌نگر است و اگر امروز تورم اتفاق بیفتد و چند ماه بعد در جامعه احساس می‌شود، پیش از شروع این دولت ۱۰۳ درصد بوده است.  امروز که با هم صحبت می‌کنیم تورم حدود ۳۲ و زیر ۴۰ درصد است.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاخص‌ها نشان می‌دهد این جامعه‌ای که به خاطر راهبردهای غلط دچار بیماری اقتصادی شده و تب تورمی بالا گرفته و رکود اقتصادی برای آن حادث شده است و توانی نداشته، کم کم با رشد اقتصادی حالش بهتر شده است.

بهادری‌جهرمی یادآور شد: با حرکت در این مسیر، کم کم بیمار می‌تواند حس و حال بهتر را درون خودش احساس کند یعنی افزایش‌رشد اقتصادی و کاهش‌ تورم را می‌توان سر سفره مردم احساس کرد. تحلیل اینکه چرا امروز کاهش تورم ملموس نیست به دلیل شدت بیماری است که از روی شاخص‌ها می‌توانیم کاملا اثبات کنیم.

زمین یک میلیون مسکن امسال تامین شد

وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر خوب پیش نرفتن نهضت ملی مسکن گفت: همین امسال فقط زمین یک میلیون مسکن از ۴ میلیون واحدی که بنا است در ۴ سال ساخته شود، تخصیص داده شده است.

سخنگوی دولت گفت: نخست مسکن محرومین با ۵۰۰ هزار واحد که قرارداد شده با کمک نهادهای حمایتی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، سپاه که به صورت مشترک اجرا شود، تقسیم کار صورت گرفته و به تفکیک استان و شهرستان در حال ساخت است.

بهادری‌جهرمی افزود: اعطای حدود یک میلیون زمین برای امسال هدفگذاری شده است یعنی زمین داده شده که اصطلاحا خودمالکی ساخته می‌شود. از این یک میلیون زمینی که ۵۰۰ هزار روستایی و ۵۰۰ هزار شهری است تا الان بیش از ۴۵۰ هزار زمین میان شهروندان توزیع شده است و حدود یک و نیم میلیون زمین آماده توزیع قرار گرفته یعنی کارهای مقدماتی تکمیل شده است. البته یک و نیم میلیون آمار سال اول بود و ۴۵۰ هزار توزیع آمار سال ۱۴۰۲ است.

وی عنوان کرد: نکته بعدی درباره خودمالکی بافت فرسوده است. وام ساخت و ساز به نسبت شهرها افزایش پیدا کرد و  سود آن به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

دولت سیزدهم امکان مشارکت شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی در حوزه فضایی را فراهم کرد

سخنگوی دولت ادامه داد: در سند ملی فضایی مراجعه کنید برای اولین بار در سند ملی فضایی آمد که شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی امکان فعالیت در حوزه فضایی را داشته باشد. دولت با استفاده از همین نگاه نخبگانی و دانشگاهی به این نکته رسیده بود و این را در سند فضای ملی پیش بینی کرده است.  

رکورد حجم تجارت خارجی کشور در طول تاریخ شکسته شد

بهادری جهرمی درپاسخ به سوالی درباره این که مردمی عمل کردن دولت یعنی چه؟ گفت: یعنی این که تولید گندم کشاورزان که بدنه عمومی مردم هستند در این دو سال فعالیت دولت، از چهار و نیم میلیون تن تولید گندم به تولید ده و نیم میلیون تن رسیده است یعنی در تامین نان کشور خودکفا شده ایم. یعنی بازرگان بخش خصوصی با تجارت خارجی کالای غیرنفتی، تجارت خارجی را به ۱۱۲ میلیارد دلار رساند و رکورد حجم تجارت خارجی کشور در طول تاریخ  شکسته شد.  

سخنگوی دولت افزود: دولت مسایل مردم را مردمی اداره می کند و رشد اقتصادی کشاورزی را با خود مردم رقم می زند. زیرساخت ایجاد می کند. یعنی ما قیمت گذاری نرخ گندم را واقعی می کنیم عادلانه می کنیم و کشاورز برای آن بهینه می‌شود و گندم را می‌فروشد. خوش حسابی می کنیم و مردم گندم را به دولت می فروشد. ما در حوزه تجارت خارجی مانع را برطرف می کنیم و توافق نامه های تجاری و مالیات مضاعف و ترجیحی گمرکی می بندیم و ترانزیت را فعال می کنیم.  

دولت امکان فعالیت تجاری در اوج تحریم‌ها را برای بخش خصوصی فراهم کرد

وی ادامه داد: مسیرهای تجاری از شمال کشور تا هند رفته است و جاده های ابریشم بدست فراموشی سپرده شده و برخی مسیرهای تجاری آزاد شده که یکی از نتایج فعال شدن تجارت برای کسب و کار و تجارت را برای بخش خصوصی فعال است.

بهادری جهرمی گفت: اگر می بینید عضو شانگهای و بریکس می شویم که در سوال یکی از دانشجویان بود که تاثیر آن بر سر سفره مردم چیست، اثر عضویت در شانگهای و بریکس این است که تاجر ما می تواند تجارت خارجی خود را به راحتی انجام دهد. در اوج تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ایالت متحده کشورهای دارای اقتصاد نوظهور و کشورهای با جمعیت زیاد و با ظرفیت اقتصادی بزرگ شفاف اعلام می کنند که ما با ایران عضو یک اتحادیه تجاری مشترک و گروه تجاری مشترک می شویم و همکاری تجاری می کنیم یعنی بخش خصوصی ما امکان فعالیت تجاری در اوج تحریم ها پیدا می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.